قدس آنلاین: هر یک از این عبارات توحیدی در هر رکعت یکصد مرتبه تکرار می شود و چون این عبارات در بردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعا چهارصد مرتبه موحدانه توحید را تمرین کرده است؛ آن گاه به چنین کسی دستور می دهند دعای بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگوید: «یا محمد یاعلی! یا علی یا محمد! اکفیانی فانکما کافیای.»

نماز امام زمان(عج) مدرسه توحید است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، نماز پرچم دین و نردبان عروج به مقام عبودیت است و امامان هدایت که راهنمایان طریق وصول به قرب حق اند، بر اقامه این مهم همت گمارده اند. نمازهای متنوعی از پیامبر خدا(ص) و امامان نور علیهم السلام گزارش شده است که افزون بر صورت عبودی شان، کلاس درس ارزشمندی از معارف الهی اند.

یکی از والاترین این اعمال مستحب، نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه است که همراه دعای پس از آن، از صدر تا ساقه اش، مدرسه توحید است. در این نماز جمله توحید که واسطه العقد و بیت الغزل سوره مبارکه فاتحه الکتاب است: «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» صد بار تکرار می شود. که گویای سری عمیق است: نمازگزاری که صد بار توحید تلقی کند و آن را به گونه ای که «ایاک» را که مفعول است بر«نعبد» و «نستعین» مقدم دارد، به قلب خویش تلقین سازد (در حالی که هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفید حصرند) به توحید ناب بار می یابد.

هر یک از این عبارات توحیدی در هر رکعت یکصد مرتبه تکرار می شود و چون این عبارات در بردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعا چهارصد مرتبه موحدانه توحید را تمرین کرده است؛ آن گاه به چنین کسی دستور می دهند دعای بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگوید: «یا محمد یاعلی! یا علی یا محمد! اکفیانی فانکما کافیای.»

این دستور در پی توحید می آموزاند که اول هر امر مهم، باور وعمل بر اساس توحید است و سپس در جهت توحید، توسل به وسایل و توسیط واسطه.

هرگز این نماز نمی آموزاند که ائمه علیهم السلام به تنهایی کافی اند، به طوری که آنان- معاذ الله- همتای با خدا یا بعد از آن ذات اقدس ربوبی ولی مستقل در تاثیر باشند. بلکه وقتی کسی 400 بار به توحید شهادت داد و سپس به محضر اولیای خدا عرضه داشت که «فانکما کافیای» بدان معناست که شما نمایندگان خدایِ کافی هستید.

این معنی همانند دستوری است که در آداب زیارت اهل بیت و قرائت زیارت جامعه کبیره وارد شده است که چون به حرمی از ذوات مقدس اهل بیت(ع) مشرف می شوید قبل از خواندن زیارت جامعه و در حالی که هنوز به مضجع نورانی و ملکوتی آن معصوم بار نیافته اید، صد بار کلمه توحید (الله اکبر) را تکرار کنید تا کنار ضریح مطهر برسید؛ آن گاه به قرائت زیارت جامعه لب بگشایید.

زائری که ادب توحیدی را به جا آورد، وقتی در زیارتش می خواند که «بکم فتح الله، و بکم ختم الله و بکم ینزل الغیث و الرحمه و بکم یمسک السماء أن تقع علی الارض» می داند که ائمه علیهم السلام وسایط و مجرای خالقیت اند. همان طوری که فرشتگان مدبران امرند (فالمدبرات امرا) چون تدبیر آنها فقط با اراده و اذن خداست. زیارت وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه این تاثیر را دارد و نماز وجود مبارکش درس توحید است.

برگرفته از «امام مهدی(ع)، موجود موعود» صفحات ۱۰۱ و ۱۰۲

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.