قدس آنلاین- تبریز: نرخ مصرف آب‌های تجدیدپذیر در کشور به 104 درصد و نابودی رسیده است/ مرگ دریاچه‌ ارومیه مرگ مردم آذربایجان را رقم می‌زند

نرخ مصرف آب‌های تجدیدپذیر در کشور به 104 درصد و نابودی رسیده است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، عیسی کلانتری در مراسم مشارکت مردم در احیاء دریاچه ارومیه، با تأکید بر اینکه دریاچه ارومیه برخلاف میل برخی از افراد که تمایلی به احیای این دریاچه ندارند، احیا خواهد شد، اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه امری بسیار مهم بوده و مردم نیز به این مسأله واقف هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های دولت تدبیر امید در زمینه حمایت از دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها گفت: بودجه 300 میلیارد تومانی به این منظور اختصاص داده شده است و البته مابقی نیز تا پایان سال‌جاری تخصیص داده خواهد شد.

کلانتری به مسأله کم‌آبی در کل کشور اشاره کرد و ادامه داد: نه تنها ارومیه بلکه تمام نقاط سرزمین ایران در بحران کم آبی به سر برده و باید به فکر برنامه اساسی و پایه در این زمینه بود.

وی افزود: طبق آمار بین‌المللی و تاکیدات سازمان زیستی جهان، نباید بیش‌ از 40 درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده شود و این آمار در کشور فاصله زیادی با این درصد دارد.

کلانتری گفت: طبق آمار و مطالعات بین‌المللی در زمینه زیست محیطی باید 40 درصد آب‌های تجدپذیر مصرف شود که این آمار برای کشور ما در حدود 104 درصد و یا همان 96 میلیارد مترمکعب است که به تنهایی موجب نابودی منابع آبی کشور می‌شود.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مرگ دریاچه‌ ارومیه مساوی با مرگ مردم آذربایجان است، عنوان کرد: با پیش‌بینی برنامه‌هایی در زمینه احیا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم ولی مردم نیز باید با اصلاح الگوی مصرف در منازل و همچنین در بخش کشاورزی ادای دین نسبت به محیط زیست کنند.

وی افزود: با اجرای برنامه‌های تعریف شده با مبنای علمی تا سال 1402 می‌توان دریاچه ارومیه را به سطح اکولوژیکی مورد نظر رساند.

کلانتری به کاهش 80 درصدی فعالیت زنبور عسل در شرق دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اگر این روال ادامه داشته باشد فعالیت کشاورزی تا 10 سال آینده کاهش چشمگیری را خواهد داشت و این به نفع اقتصاد کشور نیز نیست.

وی در همین راستا افزود: با مدیریت غلط و تولید برخی از محصولات، تجارت چند جانبه در محیط زیست ایجاد کرده است که موجب یا نابودی محیط زیست و یا نابودی اقتصاد در مملکت شده است.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، با گلایه از زیاده‌خواهی‌های نسل جدید، بیان کرد: این زیاده‌خواهی منجر به نابودی یک کشور با سبقه 7 هزار ساله در عرض یک نسل ژنتیکی خواهد شد و باید بر این اساس فکری اندیشیده شود.

کلانتری با بیان اینکه سازمان محیط زیست به عنوان نماینده‌ قانونی ملت در حفظ آثار زیست‌محیطی است، تصریح کرد: دریاچه ارومیه نیز به عنوان امانت به مسؤولان محیط زیست سپرده شده است و باید این مسؤولان با در نظر گرفتن گذشت زمان، احیا دریاچه و همچنین رفع معضل کم‌آبی را تسری بخشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.