قدس آنلاین: رزمندگان دوران دفاع مقدس خود را سرباز حضرت حجت(عج) می دانستند و معتقد بودند که رهبر واقعی آنان در جبهه های نبرد حضرت مهدی علیه السلام است و با این دید وارد جبهه ها می شدند به همین دلیل نه تنها خسته نمی شدند بلکه با تمام وجود در این مسیر گام برمی داشتند و تمام سختی ها و مشکلات را به جان می خریدند.

مهدویت رمز تقدس دفاع رزمندگان بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، حجت الاسلام علی حیدری، مدیر آموزش مرکز تخصصی مهدویت با گرامیداشت نام و یاد امام بزرگوار و شهدای دوران دفاع مقدس و با اشاره به آیات سوره مبارکه احزاب اظهار کرد: قرآن کریم می فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند، بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده ‏اند»؛ بی شک دفاع مقدس ما معارف بسیار والایی در خود دارد و همچنان که مقام معظم رهبری فرموده اند «این جنگ یک گنج است و این هنر ماست که بتوانیم این گنج را استخراج کنیم.»

وی افزود: یکی از فرهنگ های اصیلی که در دفاع مقدس درخشان تر از گذشته بروز و ظهور پیدا کرد، فرهنگ مهدویت و نوع ارتباط با آن حضرت(عج) است. میان دفاع مقدس و فرهنگ مهدویت پیوند تنگاتنگی وجود دارد که تاکنون تنها به شعاعی از آن اشاره شده است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه فتح و در وصف یاران حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم؛ محمّد صل الله علیه و آله فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند» بر اساس این آیه یکی از ویژگی های یاران امام عصر علیه السلام، ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار است و رزمندگان دفاع مقدس این را ثابت کردند که در این راه تا مرز جان دادن پیش می روند.

پیش بینی شهید از غربت نشینی پیکرش در بیابان ها!

حجت الاسلام حیدری در همین رابطه به وصیت نامه شهیدی که سال گذشته پیکر مطهر او در عملیات تفحص کشف شد، اشاره کرد و گفت: شهید طیب خرم آبادی از شهدای حوزوی و از طلاب مدرسه علمیه مهدی موعود (عج) در قم بود که در یک سال اخیر پیکر مبارکش در جزایر مجنون تفحص و در همدان تشییع شد. این شهید بزرگوار در وصیتنامه خود نوشته است: «خدایا می دانم که پیکرم سالها در بیابان ها غربت نشین می شود» - یعنی خود از بازگشت پیکرش در سال های آینده خبر می دهد- «اما خوشحالم که مهدی فاطمه (عج) در کنار پیکرم می نشیند.»

مدیر آموزش مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: خداوند معامله با این شهدا را چگونه پذیرفته است که مصداق واقعی این آیه شریفه شده اند «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ...؛ خداوند از مؤمنان، جان ها و اموال شان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد؛ (به این گونه که:) در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند...»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله پیروی از نایب امام عصر عجل الله تعالی فرجه اشاره کرد و افزود: مردم ایران در دوران دفاع مقدس با تفکر تبعیت از نایب امام خود راهی جبهه ها می شدند و اعتقادشان این بود که امام خمینی (ره) در جایگاه نایب امام عصر علیه السلام قرار دارند و نگاهش را از خط سبز مهدویت و خط سرخ عاشورا گرفته و شامل مصادیق بارز «فرجعوا الی رواة حدیثنا؛ به راویان احادیث ما مراجعه کنید» می شود به همین دلیل بسیجی ها پروانه وار به گرد ایشان می چرخیدند و عشق به ایشان را در راستای عشق به امام زمان علیه السلام می دانستند و با این دیدگاه جبهه ها را پُر می کردند.

ایجاد ارتباط معنوی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه از دیگر مطالبی بود که حجت الاسلام حیدری ضمن اشاره به آن تاکید کرد: بی شک در جبهه های دفاع مقدس افرادی زیادی توانستند با امام مهدی علیه السلام ارتباط معنوی خوبی داشته باشند چرا که محیط سرشار از معنویت جبهه ها این زمینه را برای آنها فراهم می کرد که با مناجات های شبانه با حضرت مهدی علیه السلام و ذکرهای روزانه یا گفتن ذکر «مهدی ادرکنی» در هنگام نبرد فرهنگ مهدویت را در خود تعمیق ببخشند.

این کارشناس مباحث مهدوی ادامه داد: افتخار سربازی امام عصر علیه السلام یکی دیگر از نمادهای ارتباط دفاع مقدس با فرهنگ مهدویت است. رزمندگان دوران دفاع مقدس خود را سرباز حضرت حجت(عج) می دانستند و معتقد بودند که رهبر واقعی آنان در جبهه های نبرد حضرت مهدی علیه السلام است و با این دید وارد جبهه ها می شدند به همین دلیل نه تنها خسته نمی شدند بلکه با تمام وجود در این مسیر گام برمی داشتند و تمام سختی ها و مشکلات را به جان می خریدند.

فرهنگ انتظار با منافع استکبار سازگاری ندارد

مدیر آموزش مرکز تخصصی مهدویت در ادامه به مسئله تبلیغ فرهنگ مهدوی در دنیا در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: فرهنگ انتظار با منافع استکبار سازگاری ندارد. همه سعی و تلاش استکبار این بوده و است که با فرهنگ مهدویت مبارزه کند و در این مبارزه همه شگردهای مختلف را به کار می گیرد که از جمله این شگردها کمرنگ جلوه دادن انتظار و مهدویت و حتی انکار اصل این فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که در این رابطه نباید از آن غافل بود موضوع الگوی مناسب برای منتظران است. یکی از رابطه های وثیق دفاع مقدس و فرهنگ مهدویت الگوسازی برای نسل منتظر و یاوران امام عصر علیه السلام است. در روایات ویژگی های خاصی برای یاران آن حضرت(عج) ذکر شده و برخی تصور می کنند که این ویژگی ها، خصوصیاتی استثنایی و دست نیافتنی است اما دفاع مقدس ثابت کرد حتی در عصری که یک ملت درگیر ظلم و ستم متجاوزان است باز می توان این ویژگی ها را کسب کرد.

حجت الاسلام حیدری یادآور شد: رزمندگان ما در سال های دفاع مقدس نشان دادند که یاری امام عصر(عج) در هر زمانه و هر روزگاری ممکن است. آنها بر تمامی روایاتی که در رابطه با یاران امام عصر(عج) در آنها گفته شده مهر تایید زدند و ویژگی های فراوانی از خصوصیات یاران مهدی آل محمد صل الله علیه وآله را در خود ایجاد کردند.

این کارشناس مباحث مهدوی تاکید کرد: کسانی که در پی سبک خصوصیات مهدی یاوران هستند می توانند با رجوع به خاطرات رزمندگان دفاع مقدس و سبک زندگی آنها الگوهای عملی خوبی را در این عرصه بیابند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.