قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی: مدیرعامل آب منطقه ای مازندران از انسداد یکهزار حلقه چاه غیر مجاز که مصالح عمومی را به خطر می اندازند، خبر داد.

انسداد یکهزار حلقه چاه غیر مجاز در مازندران

یخکشی در جلسه کمیته راهبردی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب مازندران با بیان اینکه برای جلوگیری از افت آب زیرزمینی در برخی از دشت ها راهی جز انسداد چاه های غیر مجاز نداریم، گفت : این چاه ها در یک برنامه زمانبندی یکساله مسدود و مسلوب المنفعه می شوند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون و شرایط نامناسبی که سفره های آب زیرزمینی را تهدید می کند، تکلیف داریم چاه های مضرر در رابطه با مصالح عمومی را مسدود نمائیم، افزود : با انسداد این تعداد چاه، سالانه 3 / 6 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از سفره های  آبهای زیرزمینی جلوگیری بعمل می آید و میزان خسارت نیز تقلیل می یابد .

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران تعداد چاه های مجاز استان را بالغ بر 85 هزار حلقه اعلام کرد و گفت: 98 درصد این چاه ها در دشت های استان قرار دارند و 85 درصد از این چاه ها نیمه عمیق و کم عمق بوده و مابقی عمیق و بالای 50 متر می باشند.

یخکشی اضافه نمود: به دلیل واقع شدن دشت های استان در مجاورت دریای مازندران پدیده نشست زمین ناشی از افت آب زیرزمینی در استان رخ نخواهد داد اما با پیشروی آب شور از سمت دریا در کف، شاهد افزایش هدایت الکتریکی آب یا املاح آن از جمله شوری آب بوده که به مرور زمان کیفیت آب نیز تغییر خواهد کرد.

وی با تشریح برنامه طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی بر تداوم شناسایی چاه های غیر مجاز تاکید کرد و یادآور شد: با همکاری شورای حفاظت استان و قضات نسبت به انسداد چاه های غیر مجاز اقدام خواهد شد که این مهم به نفع بهره بردار و مالکین چاه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.