رئیس جمهور آمریکا مدعی شد این کشور با دیپلماسی توانست راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کند.

ادعای اوباما: به لطف دیپلماسی، راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کردیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مراسم سال نوی یهودی، در کنفرانس مرکزی خاخام‌های آمریکا حضور یافت.
اوباما در این مراسم گفت همانطور که خاخام متانکی اشاره کرد، سال نوی یهودی (روش هشانا) زمان تفکر و تامل است و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم. بنابراین، با نگاهی به هشت سال گذشته، من از یک سو به کارهایی که با همراهی هم، آنها را به سرانجام رساندیم، افتخار می کنم و از سوی دیگر، به کارهایی که پیش روی مان است، می اندیشم.  
وی افزود: وقتی پای تعهد تزلزل ناپذیر به امنیت اسرائیل به میان می آید، موضع ما روشن بوده است، و امضای یادداشت تفاهم اخیر، شامل بزرگترین وعده کمک نظامی در تاریخ آمریکا به یک کشور است و به سی و هشت میلیارد دلار طی بیش از 10 سال بالغ می شود.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه در اظهاراتی مغرضانه مدعی شد: «من متعهد شدم مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوم، و به لطف دیپلماسی اصولی ما، (اکنون) همه راه ها به سمت سلاح هسته‌ای بسته است. ایران دو سوم سانتریفوژهای نصب شده خود را جمع کرد، نود و هشت درصد اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور فرستاد، هسته رآکتور تولید کننده پلوتونیوم خود را از کار انداخت، و جامع ترین بازرسی هسته‌ای را که تاکنون برقرار بوده است، پذیرفت. »
اوباما در ادامه مدعی شد: در جنگ جهانی علیه یهودی‌ستیزی، ما با همکاری اسرائیل و دیگر کشورها، تلاش کردیم نقشی پیشرو در سازمان دادن به اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته، به منظور مقابله با یهودی‌ستیزی ایفا کنیم.  
وی افزود: بنابراین، در خصوص این موضوعات و موضوعات متعدد دیگر، ما همکاری فوق‌العاده نزدیک با بسیاری از شما (یهودیان) داشته‌ایم، میلیون‌ها دلار کمک به بازماندگان هولوکاست اختصاص داده ایم، و تضمین کردیم که سازمان ملل رسما یوم‌کیپور(مهم‌ترین جشن مذهبی یهودیان) را به عنوان تعطیلی رسمی، به رسمیت می شناسد، و به شکلی کلی، برای احیای اقتصاد که وضعیتی نامطلوب داشت، تلاش کردیم.
رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: به این ترتیب ما میزان بیکاری را به شدت کاهش دادیم، برای 20 میلیون نفر خدمات درمانی فراهم کردیم که پیشتر از آن بی بهره بودند، به تولید انرژی پاک جان بخشیدیم، توافق تاریخی پاریس را امضا کردیم که امیدواریم سیر فزاینده گرم شدن؛ البته ما هنوز کارهای بسیاری را باید انجام دهیم: در خصوص بحران پناهجویان، در خصوص اصلاح عدالت کیفری، کاهش خشونت، ایجاد فرهنگ سیاسی در این کشور که کاربردی تر باشد.
اوباما در انتها گفت: اما سال نو، امید نو با خود می آورد... من اطمینان دارم ما می توانیم در کنار هم بایستیم و با آغاز به کار دولت جدید، ما مصمم هستیم بر پایه پیشرفتهایی که تاکنون داشته‌ایم، پیشرفت فراوانی داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.