ایستگاه‌های مطالعه، دیدار با دانایی

با آنکه درخصوص ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه سخن بسیار گفته می‌شود، اما هنوز این شعارها نمود عینی چشمگیر و چندانی نیافته است.
در شرایط فعلی بهترین راه برای توسعه فرهنگی مطالعه، استفاده از فضاهای عمومی و ظرفیت‌هایی است که اگرچه به‌صورت بالقوه وجود دارند، اما تلاشی در جهت به فعل رساندن آن به چشم نمی‌آید. برپایی ایستگاه‌های مطالعه در معابر پر رفت‌وآمد و یا اماکنی که محل توقف و انتظار مردم است، می‌تواند نقش مثبت و مؤثری در جلب‌نظر آنان و صرف بخشی از اوقات آن‌ها به مطالعه داشته باشد. تهیه و نصب روزنامه‌ها در محل مشخصی این امکان را برای طیف وسیعی ایجاد می‌کند که ضمن مطالعه، به‌تدریج انس و الفت بیشتری برای مطالعه در خویش احساس کنند و از این طریق بر میزان آگاهی‌های آن‌ها روز به روز افزوده‌تر گردد.
همچنین اگر شرایطی فراهم گردد که مجوز نصب کیوسک‌های مطبوعاتی درکنار ایستگاه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی صادر گردد، این امر نیز علاوه بر افزایش امنیت این مکان‌ها، موجب خواهد شد تا گروه‌های قابل ملاحظه‌ای از مردم، لحظات انتظار خود را به تماشای صفحات اول نشریات که در پیشخوان دکه‌ها چیده شده اختصاص دهند. در دسترس قرارگرفتن نشریات که غالباً قیمت اندک و مناسبی نیز دارند، می‌تواند موجب نزدیکی و رویکرد بیشتر اقشار مختلف مردم به‌سمت مطالعه بشود، هرچندکه رؤیت و مطالعه تیترهای صفحه اول نشریات نیز به‎طور مستمر در افزایش اطلاعات عمومی افراد جامعه بی‌تأثیر نیست.
مراکز آموزشی، پایانه‌ها، ادارات و بسیاری از اماکن پر رفت‌وآمد نیز محل مناسبی برای ایستگاه‎های مطالعه است که برای برگزاری این طرح می‌توان از روابط عمومی نشریات نیز کمک گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.