قدس آنلاین: باید مراقب باشیم که کلمات و گفته‌های ما روی منبر برای جلب مردم است یا برای رضای خدا؟ برای خداست یا برای خرما و بدانیم که اگر مثقال ذره‌ای کار برای خدا باشد یا نباشد در درگاه الهی ضبط و ثبت خواهد شد.

دقت کنیم کلمات و گفته‌های ما روی منبر برای جلب مردم است یا برای رضای خدا؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی امروز هفتم مهرماه در درس فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ماه محرم، گفت: کسانی که قادر به تبلیغ هستند و اطلاعات قرآنی و حدیثی و بیان خوبی دارند و می‌توانند برای مردم سودمند باشند، تبلیغ برای آنان مستحب و بسیار خوب است.
وی با اشاره به تکلیف مبلغ از دیدگاه قرآن به آیه شریفه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا»(۳۹ احزاب) افزود: این آیه می‌فرماید مبلغ باید پیام خدا را بگوید و تکیه‌گاه منبر او قال الصادق و قال الباقر و قرآن باشد، زیرا کلمات قرآن و اهل بیت(ع) نورانیتی دارد که در مستمع تحول ایجاد می‌کند، زیرا پای منبر شما صددرصد معتقدان به قرآن و حدیث هستند.
این مفسر قرآن اظهار کرد: باید تکیه‌گاه این مسایل یعنی قرآن و حدیث باشد، البته از داستان و کلمات ادبا و قصه‌ها و دانش‌های امروز که موید این کلام است، اشکالی ندارد استفاده شود، ولی باید در حاشیه و گرم‌کننده مجلس باشد وگرنه اساس همان مفاد آیه شریفه است.
این مرجع تقلید با اشاره به تعبیر(خشیة) در آیه اظهار کرد: خشیت خوف همراه با اعتقاد به عظمت خداوند است، از این رو تعبیر خشیت استفاده شده است، ولی ترس فقط ترس بدون اعتراف به عظمت است مانند ترسی که از فرد چاقوکش داریم. بنابراین مبلغ فقط باید از خدا خوف و خشیت داشته باشد.
این مفسر قرآن بیان کرد: خشیت تنها مخصوص ذات خداست، ولی ذوات مقدس نیز چون مامور الهی هستند، باید مورد تعظیم باشند و در مقابل بزرگی آنان نیز خشیت داشته باشیم، زیرا جزء وطایف ما تلقی می‌شود.
وی افزود: باید مراقب باشیم که کلمات و گفته‌های ما روی منبر برای جلب مردم است یا برای رضای خدا؟ برای خداست یا برای خرما و بدانیم که اگر مثقال ذره‌ای کار برای خدا باشد یا نباشد در درگاه الهی ضبط و ثبت خواهد شد.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: آقایان که منبر می‌روند، سفینة البحار شیخ عباس قمی را در تبلیغ همراه داشته باشند، زیرا در هر ماده‌ای مانند شهید و خشیت و خوف و ... که بخواهند بحث کنند، مطلب وجود دارد.
درمان دردهای مردم با قرآن و حدیث
آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: مبلّغ البته باید گوش شنوا و چشم باز داشته باشد و درد جامعه را ببیند و بشنود و بالای منبر دوا کند وگرنه اثر نخواهد داشت؛ باید درد را بفهمیم و دوا نیز در قرآن وجود دارد، از این رو مبلغ باید «دوار بطبه» باشد و از طریق قرآن و احادیث به درمان دردهای مردم بپردازد.
وی تصریح کرد: امروز وهابیت برای ما اولین دشمن است و هدفشان حذف تشیع است، زیرا می‌بینند تنها آئینی که می‌تواند جلوی استکبار بایستد، علمای تشیع و شیعه است و بقیه اهل مماشات هستند.
وی افزود: الان دولت‌های عربی می‌خواهند با اسرائیل صلح کنند و علمای آنان نیز توجیه می‌کنند که قرآن گفته «والصلح خیر» در حالی که قرآن صلح زن و مرد را گفته، ولی اینها کجا را به کجا می‌چسبانند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.