یکی از مراجع تقلید گفت: امروز دشمن به دنبال آن است که در مجالس حسینی(ع) نفوذ کرده و چهره‌ای خرافی از آن به نمایش بگذارد که یکی از راه‌های آن، قمه زنی است.

دشمن به دنبال نفوذ در مراسم عزاداری است/ «قمه زنی» حربه دشمن برای نمایش چهره خرافی از تشیع است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص)، اظهار داشت: حضرت فرمودند: «ان مما یلحق المومن من عمله و حسناته بعد موته علما نشره و ولدا صالحا ترکه، و مصحفا ورثه .../ چند چیز است که بعد از مرگ مومن پاداش آنها به او می رسد، علمی که از خود به یادگار گذاشته باشد. فرزند صالحی که جاشنین خوبی، برای او باشد. قرآنی که به ارث گذاشته باشد،...».

وی ابراز داشت: پرونده اعمال انسان پس از مرگ بسته شده و نمی‌تواند برگردد؛ اما نکاتی که در روایت نبی مکرم اسلام(ص) به آن اشاره شده، می‌تواند کمکی برای او در سرای آخرت باشد.

استاد برجسته حوزه یادآور شد: یکی از راه‌های رسیدن پاداش در این روایت، قرآن به جای مانده بیان شده و شاید منظور از این قرآن، کتاب هایی باشد که از متوفی باقی مانده است.

وی با بیان این مطلب که در آستانه محرم قرار داریم، گفت: یکی از فعالیت‌هایی که روحانیون می‌توانند در این ماه، انجام دهند، نشر علوم اهل بیت(ع) است؛ چرا که عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع) آثار بسیاری داشته و نمایشی باشکوه از مذهب می‌باشد.

مراسم أباعبدالله(ع) مبلغی بزرگ با زبان بی زبانی است

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آثار این مراسم، تصریح کرد: دسته‌های عزاداری در محرم، برگزاری مجالس بزرگ و پیاده روی اربعین، مبلغ بزرگی برای مذهب با زبان بی‌زبانی هستند.

وی بیان داشت: از آثار این مراسم آن است که مبلغان دینی می‌توانند از فضای به دست آمده، حداکثر استفاده را نموده و به نشر علوم دینی، تحکیم عقائد و دعوت مردم به خیر بپردازند.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سایه عاشورا اتفاق افتاد؛ بنابراین فرصت بسیار خوبی برای مبلغان؛ مخصوصا در مکان‌های محروم است تا بتوانند پیام اسلام و تشیع را به همگان برسانند.

وی ابراز داشت: اخیرا برخی از طلاب، گروه‌های چند ده نفره ای سازماندهی کرده و حتی بدون تأمین هزینه‌ها، راهی مناطق محروم می‌شوند که بسیار مناسب است.

عزاداری حسینی مایه تألیف قلوب است

آیت الله مکارم شیرازی فایده دیگر مراسم عزاداری أباعبدالله الحسین(ع) را تألیف قلوب بیان کرد و گفت: تمام مردم به امام حسین(ع) علاقمند بوده و مجالس این امام همام، مجموعه‌ای از تمام سلایق و عاملی برای وحدت است.

وی در ادامه به نقشه‌های دشمن برای نفوذ در مراسم عزاداری اشاره کرد و گفت: امروز دشمن به دنبال آن است که در این مجالس نفوذ کرده و چهره‌ای خرافی از آن به نمایش بگذارد که یکی از راه‌های آن، قمه‌زنی است.

این مرجع تقلید ابراز داشت: امروز رسانه‌های خارجی برای نمایش عزاداری شیعیان، قمه‌زنی را به چهره‌ها و لباس‌های پرخون به نمایش می‌گذارند که دنیا آن را به عنوان سندی بر ضد مراسم عاشورا در ذهن خود جای می‌دهد.

عقلانیت شیعه را در مراسم حسینی نشان دهیم

وی با اشاره به راه رفتن بر روی آتش یا غلتیدن بر روی شیشه‌های خرد شده، گفت: اصل راه رفتن بر روی آتش، برنامه ای از هندوهاست و دشمن این حرکات را اسنادی برای نشان دادن عدم عقلانیت در مراسم ما بیان می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: درست است که عاشقان حسینی این کار را به نیت أباعبدالله الحسین(ع) انجام می دهند؛ اما انجام آن به مصلحت نیست و باید کارهایی عقلانی انجام داد تا مشکلی پیش نیاید.

خطبا و مداحان از کتب معتبر استفاده کنند

وی نکته‌ای برای خطبا و مداحان نیز عنوان کرد و گفت: این عزیزان باید از کتاب های معتبر استفاده کنند؛ بیان مسائل خرافی و افسانه در منابر و مداحی سبب مخدوش شدن چهره تاریخ و امام حسین(ع) خواهد شد.

استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: دشمنان بر انجام این مسائل اصرار داشته تا نفوذ کرده؛ چهره‌ها را تغییر داده و چنین سرمایه بزرگی را از دست ما بگیرند.

دشمن از هیهات منا الذله ناراحت است

وی با بیان این مطلب که مسئله عاشورا و مراسم عزاداری فقط مربوط به تاریخ گذشته نیست، اظهار داشتند: دشمن از جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» و «هیهات منا الذله» ناراحت است و برای آنان دردناک می باشد؛ چراکه جریان کربلا تاریخ سیاری است که همیشه بوده و باید بماند و دشمن از آن ناراحت است که ما چنین تفسیری داریم.

ایشان ابراز داشتند: اسلام، مذهب شیعه و مراسم امام حسین(ع)، مزاحم منافع نامشروع ارباب سلطه است.

پاسخی بر هجمه علیه قرآن کریم

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که اخیرا دشمنان شروع به هجمه علیه قرآن کریم نیز کرده‌اند، گفت: اخیراً کتابی در فضای مجازی منتشر شده که شبهات فراوانی را علیه قرآن مطرح کرده است که شاید حدود 500 صفحه یا بیشتر باشد.

وی تصریح کردند: هنگامی که این کتاب به دست بنده رسید، متوجه شدم که آنان سراغ ریشه ها رفته و مشاهده کردم که نویسنده این کتاب، بسیار بی سواد است و برای اینکه این کتاب بزرگ نشود، 10 شبهه اول و 10 شبهه آخر کتاب را در کتابی پاسخ داده و گزینشی عمل نکردم تا نشان دهم که کتابی است که قابل اعتنا نبوده و نویسنده آن بی سواد است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که حوزه‌های علمیه و روحانیون باید به این شبهات پاسخ دهند، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه متولی دفاع از قرآن، عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر و ... بوده و باید فعالیت کرده و به وظیفه خود عمل نمایند.

وی در پایان ابراز داشت: برای همه خطبا و مداحان که به وظیفه خود عمل کرده و تمام بانیان مجالس و شرکت کنندگان آن؛ مخصوصا جوانان از صمیم دل دعا کرده و امیدوارم دعای آنان نیز برای ما باشد تا بتوانیم به وظایف خود عمل نماییم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.