رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه شهید شاطری نگاهی والایی به انقلاب اسلامی داشت، گفت: شهید شاطری بر خلاف برخی آقایان و آقازادگان انقلاب را سفره‎ای برای معیشت خود قلمداد نمی‎کرد.

شهید شاطری، انقلاب را سفره‎ای برای معیشت خود نمی‎دانست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، آئین رونمایی از کتاب «معمار محبت»، زندگینامه سردار سرافزار شهید حسن شاطری(حسام خوشنویس) امروز چهارشنبه، 7 مهرماه با سخنرانی سرداراسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی جانشین فرمانده بسیج مستضعفین، شیخ علی ضاهر از مسئولان ارشد حزب‌الله لبنان و مدیر مؤسسه رسالات لبنان و حجت‌الاسلام  روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و با حضور خانواده شهید شاطری و محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

حجت‌الاسلام  روح‌الله حسینیان  در این مراسم با اشاره به برخی ابعاد شخصیتی شهید شاطری گفت: شهید شاطری این سردار بزرگ اسلام از جنس کبیر بود، مردی استوار، طوفان‎دیده، سیلها کشیده اما پایدار در مقابل تمام سختی‎ها بود. استوار در مقابل تمام طوفانها و مردی که مرزهای زمان و مکان را در نوردیده بود و در تارُکش افتخار مبارزه همواره می‎درخشید. او از سن نوجوانی و در دوران پهلوی پا به میدان مبارزه گذاشت و پس از پیروز انقلاب اسلامی ایران در جهاد سازندگی مشغول به فعالیت شد و در دوران دفاع مقدس و در راه دفاع از اسلام و وطن همواره جان بر کف در میدانهای نبرد بود.

وی با اشاره به فعالیتهای برون‎مرزی شهید شاطری تصریح کرد: شهید شاطری پس از دفاع مقدس در افغانستان، لبنان، عراق و سایر کشورهای دیگر مشغول فعالیتهای مبارزاتی و علمی خود در زمینه مهندسی شد، زیرا او شخصی بود که تنها ایران را وطن خود نمی‎دانست بلکه هرجا که اسلام بود، آنجا را وطن خود محسوب می‏‎کرد و به همین دلیل بود که نگاهش به انقلاب اسلامی، نگاهی والا بود و بر خلاف برخی آقایان و آقازادگان آن را سفره‎ای برای معیشت خود قلمداد نمی‎کرد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه شهید شاطری انقلاب اسلامی را منجی بشریت می‎دانست، تصریح کرد: شهید حسن شاطری انقلاب را منجی و رهایی‎بخش مستضعفان عالم و کشتی نجاتی می‎دانست که تمام بشریت را به ساحل نجات رهنمود شد. به همین دلیل حس طلبکاری نسبت به انقلاب نداشت و بلکه خود را مدیون و بدهکار انقلاب و دستاوردهای آن محسوب می‎کرد، لذا خداوند متعال هم شهادت را برای او به ارمغان آورد.

حسینیان با اشاره به برخی شایعات مبنی بر اینکه شهید شاطری خواستار شهادت نبود، خاطرنشان کرد: برخی شایعه کردند که این شهید بزرگوار خواستار شهادت نبود که متأسفانه از تلویزیون هم این موارد را دیدم. آنهایی که چشم دل را باز کردند و از مادایت گذشتند و به ماورای طبیعت نگاه کردند، همیشه شهادت بوده‎اند. آنهایی که ندای فطرت‎شان را همیشه گوش فراداده‎اند، به خوبی شنیده‎اند که این ندا از جانشان می‎آید: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ إِرْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً؛ فَادْخُلِی فِی عِبادِی؛وَ ادْخُلِی جَنَّتِی». بنابراین چطور می‎توان گفت شهادت هدف اینها نبود. شهادت هم راه بود، هم مقصد. شهادت هم غایت است و هم مقصود. هم سفر است و هم مقصد.

وی با اشاره به این بخش از آیه140 سوره آل‎عمران «تِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ؛ ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‌اند، بداند (و شناخته شوند)؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد» گفت: اگر این جنگهای و نزاعهای جهانی را می‎بینید که جزئی از سرشت جهان قرار گرفته برای این است که تا پیروزی‎ها و شکستها بیایند و مؤمنین شناخته شوند تا خداوند در میان شما شاهدانی را برگزیند. آن کسی که در زندان تن و در بند شهوات و غرایز خود زندان شده است از شهادت هیچ نمی‎داند.

حسینیان ضمن بیان اینکه شهدا عشق به شهادت داشتند، اظهار کرد: شهدای در مواجهه با مؤمنین التماس دعای‎شان درخواست شهادت بود. اینها  شهادت جزئی از وجودشان بود، زیرا از بند تن رهایی یافته بودند؛ «لب چه می‌گزی که مگوی؛ لب لعلی گزیده‌ام که مپرس». عشق و تمام نگرانی ایشان شهادت بود، تمام ندای درونشان آنها را به سوی مبدأ و مرجع خودشان می‎کشاند.

وی با اشاره به اینکه شهید شاطری در وصیت‎نامه خود اشاره به تجملات و برجهای آنچنانی نکرده است، افزود: می‎توان گفت تمام نگرانی‎ شهید شاطری این بیت شعر بود: ما آمده بودیم که مردانه بمیریم؛ در پیچ و خم جنگ دلیرانه بمیریم؛ مهلت بده ای عمر نفس‎گیر که شاید؛ خونین کفن و شاد و شهیدانه بمیریم. خوشا به حالشان که به آرزویشان دست یافتند.

سردار احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی در این مراسم ضمن بیان اینکه رفاقت دیرینه‎ای با شهید شاطری داشت، گفت: آشنایی بنده با شهید شاطری به سال 1360 و در زمانی که بنده فرمانده منطقه سردشت بودم، باز می‎گردد و بعد از آن هم مراودات ما ادامه یافت. در زمانی که بنده فرمانده نیروی انتظامی بودم، ایشان را به سمت معاون مهندسی برگزیدم و با وجود اینکه تمام مقدمات برای استقبال از ایشان فراهم شده بود، دست تقدیر مسیر او را به سوی دیگر رهسپار کرد و حضور فعالی در کشورهای اسلامی پیدا کرد.

وی با اشاره به برخی روحیات شهید شاطری تصریح کرد: شهید شاطری بمب روحیه بود، هیچ وقت او را غم‎زده ندیدم و همواره در جبهه‎های نبرد و در اوج سختی‎ها موجبات شادی و نشاط رزمندگان اسلام را فراهم می‎کرد. این شهید بزرگوار روحیه‎ای خستگی‎ناپذیر داشت و در شدیدترین لحظات جنگ روحیه‎بخش بود.

در ادامه این مراسم شیخ علی ظاهر،‌ مدیر مؤسسه رسالات لبنان به برخی از ویژگی‎های شخصیتی شهید شاطری اشاره کرد و ایشان را مردی کوشا و فعال در تمام صحنه‎های نبرد سخت و نرم معرفی کرد.

بر پایه این گزارش در ابتدای مراسم مجتبی فارس به تلاوت قران پرداخت و در ادامه نماهنگ «معمار محبت» کاری از حوزه هنری و با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی اکران شد.

همچنین در انتها از کتاب «معمار محبت» شرح زندگی شهید حسن شاطری با حضور مهمانان ویژه این مراسم رونمایی و از خانواده شهید تقدیر به عمل آمد و بعد از آن، از نمایشگاه عکس با موضوع دفاع مقدس همراه با تصاویری از شهید شاطری از سوی مهمانان بازدید شد. 

لازم به ذکر است شهید شاطری از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یادگاران و جانبازان دفاع مقدس بود که پس از جنگ 33 روزه لبنان به‌عنوان رئیس هیئت ایرانی بازسازی جنوب لبنان فعالیت می‌کرد و منشاء خدمات زیادی برای مردم لبنان و انقلاب و نظام اسلامی بود و در بهمن ماه 1391 به دست گروهک‌های تکفیری ـ صهیونیستی به شهادت رسید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.