قدس آنلاین-بجنورد: رئیس کانون کارآفرینی کشور با مثبت ارزیابی کردن ایجاد موج کارآفرینی در خراسان شمالی، از اعلام آمادگی یک شرکت سرمایه گذار آلمانی برای تولید گیاهان دارویی در این استان خبر داد.

اعلام آمادگی شرکت آلمانی برای سرمایه گذاری گیاهان دارویی خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، هادی هزار خانی، در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری خراسان شمالی که به بررسی دو طرح "افزایش ماندگاری آبنبات" و "توسعه کشت گیاهان دارویی در استان"  اختصاص داشت، گفت: مذاکرات خوبی در اتاق بازرگانی ایران با همکاری اتاق بازرگانی خراسان شمالی با یک شرکت سرمایه گذار آلمانی برای تولید گیاهان دارویی در خراسان شمالی انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: پس از اسانس گیری گیاهانی مانند گل محمدی و... در خراسان شمالی، با همکاری شرکت آلمانی شاهد ساخت کارخانه خاص در حوزه تولید گیاهان دارویی در این استان باشیم.

هزار خانی از انجام مذاکرات بعدی با گروه سرمایه گذار ژاپنی برای خرید اسانس گیاهان دارویی در خراسان شمالی هم خبر داد و اظهار داشت: این گروه ژاپنی برای خرید اسانس و سفر به خراسان شمالی اعلام آمادگی کرده اند.

وی تصریح کرد: البته معتقدم زمانی باید از سرمایه گذار خارجی دعوت شود که زیر ساخت های سرمایه گذاری در منطقه کاملا آماده باشد.

وی افزود: تامین زیرساخت ها و سپس دعوت از سرمایه گذار مورد تاکید اقتصاد دارایی هم باید باشد، چرا که سرمایه گذار خارجی با آماده نبودن زیرساخت ها و معطلی بدون گرفتن نتیجه، دیگر مراجعه نخواهد کرد و کشور را محل مناسبی برای سرمایه گذاری نخواهد دید.

رئیس کانون کارآفرینی کشور افزود: برای برند سازی تولید گیاهان دارویی خراسان شمالی سرمایه گذار داخلی و خارجی هم داریم که قول می دهم با ثبت شرکت در این رابطه، مسئله بازار، تجاری سازی و جذب سرمایه گذار به نحو مطلوب انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه بر پیگیری جدی تجاری سازی و برقراری ارتباط میان تولیدات استان و بازار فروش تاکید کرد.

محمود دلپسند با تاکید بر اصلاح و تقویت تجاری سازی و ارتباط درست تولیدات این صنایع با بازار اظهار داشت: بخشی از تولیدات گیاهان دارویی استان در حال حاضر موجود است و پیش از نیاز به توسعه این صنعت در استان نیازمند ارتباط درست آن با بازار فروش هستیم.

وی در این باره افزود: برای توسعه صنعت آبنبات دراستان که یکی از سوغات های اصلی این استان است، باید علاوه بر بالا بردن کیفت تولید، تقاضا هم در بازار ایجاد شود و نباید به میزان تقاضای موجود در بازار کنونی اکتفا کنیم.

*حمایت نماینده مجلس از تولید گیاهان دارویی

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم در این جلسه گفت: هزار و 300 هکتار از مراتع استان توسط مرتعداران برای کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی اختصاص یافته و در 700 هکتار از مستثنیات هم برای کشت این گیاهان اعلام آمادگی شده است.

حسن نوری، افزود: توجه به مزیت های استان در ایجاد اشتغال و کارآفرینی مهم است به گونه ای که اکنون، نوغانداری، پرورش اسب و تولید پوشاک در راز و جرگلان مورد توجه قرار گرفته و صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی هم برای ارائه تسهیلات در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

وی تصریح کرد: اجماع کلی برای پیگیری تولید گیاهان دارویی در استان وجود دارد و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم هست از حمایت صفر تا 100 در این حوزه خبر داده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی کار در قالب تعاونی ها شروع شده است، افزود: 150 خانوار برای کشت اعلام آمادگی کرده اند و تولید گیاهان دارویی در استان مصوبه اقتصاد مقاومتی را هم دریافت کرده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی همچنین از شروع جلسات برای کشت گیاهان دارویی در استان از 9 ماه قبل خبر داد و اظهار داشت: دستگاه های متولی در این زمینه مشخص و پیگیری و انجام کار به عهده جهاد کشاورزی استان گذاشته شد و قرار نیست در حوزه تولید گیاهان دارویی خارج از مفاهیم منابع طبیعی و اراضی عمل کنیم.

نوری با اشاره به اینکه این طرح مجریان زیادی دارد که اتحادیه ها، بخش خصوصی و نیز مردم متقاضی اجرای آن هستند، گفت: برای حمایت مالی از این طرح هم امکان تامین اعتبار داریم و جهاد کشاورزی هم برای تامین نهال آمادگی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.