رئیس جمهور در حالی به سفر نیویورک پایان داد که ترجیع بند سخنانش در آمریکا توجه جدی‌تر طرف آمریکایی به توافق برجام و لزوم رعایت دقیق بندهای آن و همکاری بیشتر بانکی کشورهای عمدتاً غربی با ایران در دوره پسا برجام بود.

 نگاهی به سخنرانی‌ها و دیدارهای روحانی در نیویورک/ نگرانی‌های روحانی چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان سه شنبه 30 شهریورماه در صدر هیأتی عازم نیویورک شد تا در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کند.

رئیس جمهور را در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای همراهی کردند.

روحانی: آمریکا اشتباه راهبردی خود را فوراً جبران کند/ ایران امن‌ترین و پربازده‌ترین مقصد سرمایه گذاری و مشارکت در منطقه

روحانی در سخنرانی خود در نیویورک که روز پنجشنبه اول مهر ماه انجام گرفت با بیان اینکه برجام یک سند پذیرفته شده چند جانبه است، گفت: اهمال نسبت به اجرای آن از سوی آمریکا، تخلفی بین‌المللی تلقی خواهد شد و تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی‌اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.

وی افزود: پدیده تروریسمِ بدون مرز و خشن و افراطی را شاید بتوان نتیجۀ  استراتژیهای امنیتی قدرتهای بزرگ طی 15 سال گذشته دانست. درس بزرگی که از تحلیل این روند باید آموخت این است که تامین امنیت در یک نقطه جهان به قیمت ناامن کردن نقاط دیگر، نه تنها ممکن نیست بلکه به ناامنی بیشتر نیز دامن می‌زند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه تصریح کرد: قرنی که با ترور و خشونت در نیویورک آغاز شد نباید با رقابت‌های خصمانه و آتش افروزی فزاینده در خاورمیانه ادامه یابد. آینده منطقه ما در گرو مواجهه با چالش‌هایی از قبیل بحران‌های امنیتی ناشی از فقدان مشروعیت و ناکارآمدیِ دولت‌ها است. بدون مردم‌سالاریِ واقعی و بدون جلبِ مشارکتِ فراگیر، نمی‌توان با اشکال گوناگون شبکه‌های جنایی و تروریستی مبارزه کرد.

وی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را نمونه‌ای موفق از سیاست اعتدال و تعامل سازنده و روی‌ آوردن به گفت‌وگو عنوان کرد و گفت: این توافق با طراحی سازوکارهای اعتمادساز، پایان دادن به اتهامات جعلیِ «ابعاد احتمالی نظامی» و پذیرش اعمال حق غنی سازی، بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مهر تایید زد؛ به نگرانی‌هایِ ساختگی پایان داد و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را رفع کرد.

وی با اشاره به روند بهبود شرایط اقتصادی در ایران به عنوان امن‌ترین و پربازده‌ترین مقصد سرمایه گذاری و مشارکت در منطقه، تنها هشت ماه پس از رفع تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای، اظهار داشت: ما قصد داریم با انجام اصلاحات اقتصادی و رعایت انضباط پولی و مالی، با حفظ دستاورد کاهش نرخ تورم، ثبات و پیش‌بینی پذیری اقتصادی را افزایش داده و از این طریق زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد شویم.

رئیس جمهور کشورمان علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل دیدارها و سخنرانی‌های دیگری نیز داشت که نشانگر جایگاه کشورمان در سطح جهانی بود.

روحانی در دیدار نخست وزیر ایتالیا: رهبران اروپا به بانکها و بیمه‌ها برای همکاری با ایران تضمین دهند

روحانی در اولین دیدار رسمی خود در نیویورک با "متئو رنتزی" نخست وزیر ایتالیا دیدار کرد.

رئیس جمهور به موضوع برجام اشاره کرد و با تاکید براینکه مطابق برجام طرفین متعهد به تامین فضای لازم برای فعالیت اقتصادی ایران هستند، گفت: طرفین باید به استحکام برجام پایبند باشند و استحکام برجام می‌تواند پایه‌ای نیز برای افزایش صلح و ثبات منطقه باشد.

روحانی با بیان اینکه رهبران اروپا باید به بانکها و بیمه‌ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند، تصریح کرد: ملتها و شرکتهای ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند.

نخست وزیر ایتالیا نیز اطمینان و تقویت سرمایه گذاران برای همکاری با ایران را برای ایتالیا حیاتی دانست و اظهارداشت: در رابطه با برجام تعهد خود را تکرار و برای استحکام آن هر چه بتوانیم انجام خواهیم داد.

وی همچنین گفت که کشورش آماده رایزنی و هماهنگی با ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

تاکید روسای جمهور ایران و ترکیه در همکاری در زمینه در سوریه و عراق

روحانی بعد از آن به دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه رفت و در ادامه به کودتای اخیر در ترکیه اشاره و اظهار داشت: وقوع ناامنی و کودتا علیه دولتی که در ترکیه با رأی مردم حاکمیت دارد برای ما بسیار ناراحت کننده بود و ایران از همان لحظات نخست، تمام امکانات خود را برای ثبات و امنیت در ترکیه به کار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تروریسم و خطرات آن برای منطقه و جهان پرداخت و اظهارداشت: تروریسم تهدیدی علیه همه ما است و نقش دو کشور در مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه و بویژه سوریه و عراق اهمیت دارد.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت دولت و ملت ایران از ترکیه در برابر کودتای اخیر در کشورش گفت: اطمینان داریم که ایران در ادامه این روند، حمایتش را از ترکیه قطع نخواهد کرد.

اردوغان در ادامه برنده اختلاف و ناامنی‌های منطقه را دشمنان جهان اسلام  دانست و با بیان اینکه دیگران قادر به حل مشکلات منطقه نیستند، اظهارداشت: ایران و ترکیه دو کشور اسلامی و بزرگ منطقه هستند و با همکاری می‌توانند در روند مبارزه با بحرانها و ایجاد ثبات در منطقه و از جمله سوریه و عراق نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

روحانی: ایران آماده همکاری با اروپا برای ثبات و امنیت در منطقه است/ ترزا می: یک هیأت بانکی برای همکاری‌های فنی راهی تهران می‌شود

رئیس جمهور کشورمان بعد از آن با "ترزا می" نخست وزیر بریتانیا دیدار کرد و در این دیدار، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحولی بزرگ، نمادی برای حل اختلافات و پایه‌ای برای همکاری‌ها دانست و تاکید کرد که همه طرفها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام، پایبند باشند.

روحانی تصریح کرد: ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از بهبود و توسعه روابط تهران - لندن در سالهای اخیر، افزود: با احترام متقابل و تمرکز بر همکاری در چارچوب منافع مشترک می‌توانیم بر ذهنیت‌های منفی تاریخی غلبه کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات منطقه حساس خاورمیانه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه منطقه ما مسائل پیچیده‌ای دارد و جز راه حل سیاسی مسیری برای حل آنها وجود ندارد، گفت: ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت بویژه در سوریه، عراق و یمن است.

نخست وزیر انگلیس نیز در این دیدار با بیان اینکه برای حل مشکلات بانکی و بیمه‌ای و بهره مندی اطمینان بخش ایران از فرصتهای اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقدامات لازم هستیم، تصریح کرد: بریتانیا یک هیأت بانکی را برای مذاکرات و همکاری‌های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می‌کند.

اولاند: فرانسه آماده همکاری با ایران در موضوعات منطقه‌ای است

روحانی همچنین در دیدار با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه گفت: نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین علاوه بر پایبندی، اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند.

روحانی با تاکید بر اینکه ایفای تعهدات موجب پایداری توافق خواهد بود، اظهارداشت: اینکه در مسیر اجرای توافق، کشوری بخواهد با ایجاد محدودیتهای غیر سازنده در مسیر اجرای توافقات، خواسته‌های خود را فرامرزی کند، قابل قبول نیست.

وی در ادامه ایجاد تحرک در روابط تهران - پاریس را ضروری خواند و با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن مفاد توافق های میان دو کشور اظهارداشت: برای ایران توسعه روابط با فرانسه همواره از اهمیت زیادی برخوردار است و هیچ مانعی برای توسعه روابط اقتصادی، علمی، فنی و سیاسی با فرانسه وجود ندارد.

رئیس جمهوری اظهارداشت: ایران اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم، برای مبارزه با این معضل جهانی، آماده است و در همین راستا به درخواست دولتهای منطقه برای مبارزه با تروریسم پاسخ مثبت داده است.

روحانی همچنین انتخاب هر چه سریعتر رئیس جمهور را نیز حق مردم لبنان دانست.

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز در این دیدار بر توسعه همکاری‌های تهران - پاریس در همه عرصه‌ها تاکید کرد و گفت: باید از فرصت برجام برای توسعه هر چه بیشتر روابط به نفع دو ملت بهره گرفت بر تعهداتی که از سوی اعضا توافق شده، به طور کامل پایبند بود.

رئیس جمهوری فرانسه درباره موضوع تروریسم در منطقه نیز گفت که در این مبارزه، اقدامات باید سریع باشد و پاریس با توجه به نقش موثر ایران، آماده همکاری با تهران در این زمینه است.

یادآوری موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران به طرف اسلوونیایی

روحانی در دیدار با همتای اسلوونیایی خود نیز این موضوع را یادآور شد که بی تردید توسعه روابط اقتصادی نیازمند فعال شدن مناسبات بانکی است و در این زمینه لازم است همکاری‌های نزدیکی بین بانک‌های دو کشور برقرار شود.

وی همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران در منطقه خاطرنشان کرد: ایران مسیر اتصال شرق اروپا و مدیترانه به اقیانوس هند است و این موقعیت ممتاز جغرافیایی در کنار نیروی انسانی تحصیل کرده و منابع انرژی بزرگ در ایران زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری و سرمایه گذاری‌های مشترک است که می‌توان از این شرایط به منظور بهره برداری از بازار دهها میلیونی منطقه استفاده کرد.

رئیس جمهور با استقبال از اعلام بازگشایی سفارت اسلوونی در ایران گفت: این اقدام اسلوونی می‌تواند در توسعه روابط دولتها و تسهیل فعالیت سرمایه گذاران دو کشور بسیار موثر باشد.

رئیس جمهوری اسلوونی نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه مندی و اهتمام کشورش بر توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و برقراری پیوندی قوی‌تر با ایران گفت: اسلوونی علاقه مند است سفارت خود در تهران را بازگشایی کند و این موضوع می‌تواند پیامی قوی بر اراده اسلوونی در توسعه روابط همه جانبه با تهران باشد.

وی همچنین در این دیدار از روحانی برای سفر رسمی به کشورش دعوت کرد.

امیدواری تهران و اسلو نسبت به گسترش روابط در دوره پسابرجام

روحانی همچنین در دیدار خانم «ارنا سولبرگ»  نخست وزیر نروژ با اشاره به ظرفیت‌های موجود دو کشور برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری و فعالیت شرکت‌های نروژی در حوزه انرژی و سایر بخش‌های اقتصادی خود استقبال می‌کند.

رئیس‌ جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه مشکلات منطقه نیازمند راه حل سیاسی است، اظهار داشت: به‌رغم پیچیدگی‌ها و مشکلات موجود در منطقه، راه‌حل نهایی، اتخاذ رویکرد سیاسی و مذاکره است و بدون تردید اگر توافق سیاسی حاصل شود مبارزه و بیرون راندن تروریست‌ها سریعتر و امکان‌پذیرتر خواهد بود.

روحانی تأکید کرد: تهران و اسلو در مسائل منطقه‌ای می‌توانند رایزنی‌ها و همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و معتقدیم اگر جامعه جهانی خواستار حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه‌ای است، باید به حامیان تروریست‌ها فشار وارد کند.

خانم «ارنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ نیز در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش بر توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت: برجام گشایش جدیدی ایجاد کرده و اکنون فرصت خوبی برای تعمیق روابط دو کشور، بوجود آمده است و مصمم هستیم از این فرصت نهایت استفاده را به عمل آوریم.

نخست وزیر نروژ افزود: تهران و اسلو در زمینه صنایع و فناوری جدید ظرفیت زیادی برای همکاری دارند و امیدوارم پس از برجام شاهد تحولات خوبی در عرصه روابط همه جانبه دو کشور باشیم.

نخست وزیر سوئد: بزودی به ایران سفر می‌کنم

رئیس جمهور کشورمان پس از آن با "استفان لوون" نخست وزیر سوئد دیدار و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده جذب و مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی است و باید بخش خصوصی دو کشور را با امکانات یکدیگر آشنا و آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر تشویق کرد.

رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه همکاری‌های بانکی می‌تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، اظهارداشت: حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیتهای اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، گفت: توسعه همکاری‌های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

رئیس جمهوری، همکاری‌های بانکی را یکی از پایه‌های روابط اقتصادی دو کشور ذکر کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری‌های جدید بانکی را آغاز کرده‌ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانکهای اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت، گفت: حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می‌تواند در حل مسائل پیچیده بین‌المللی بسیار مفید باشد.

وی با تشریح وضعیت منطقه بویژه یمن و سوریه گفت: اکنون مردم  این دو کشور در شرایط سختی بسر می‌برند و نیازمند کمکهای دارویی و غذایی هستند. بمبارانهای پی در پی زیرساختهای یمن را نابود و وضعیت مردم این کشور را بحرانی کرده به گونه‌ای که در صورت نرسیدن دارو و غذا، با خطر بزرگی مواجهند.

رئیس جمهور افزود: در سوریه نیز وضعیت بدین گونه است. گروههای تروریستی مردم این کشور را با خطر مواجه و زیر ساختهای این کشور را نابود کرده‌اند.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار  با بیان اینکه در ماههای آتی در صدر یک هیأت بزرگ اقتصادی راهی تهران می‌شود، گفت: سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه‌ها بویژه اقتصادی است.

روحانی: بلغارستان از دروازه‌های ایران برای رسیدن به اروپاست

رئیس جمهور کشورمان بعد از آن با همتای بلغاری دیدار کرد و در این دیدار از بلغارستان به عنوان یکی از دروازه‌های ایران برای رسیدن به اروپا  نام برد و گفت: با برنامه‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای شبکه ریلی ایران از شرق آسیا تا بنادر گرجستان و از آنجا نیز از طریق دریای سیاه به بنادر بلغارستان اتصال خواهد یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای ما مهم است که مسیرهای تجاری متقابل بین منطقه و اتحادیه اروپا با کشورهای دوست نظیر بلغارستان ایجاد کنیم، گفت: بخش‌های خصوصی باید با ظرفیتهای دو کشور آشنا و برای افزایش روابط حمایت شوند بویژه اینکه در ایران به عنوان قلب یک بازار منطقه‌ای 400 میلیونی، فرصتهای خوبی برای سرمایه گذاری شرکت‌های بلغارستانی وجود دارد.

روحانی همچنین با توجه به پیشرفتهای دو کشور در حوزه‌های علمی و فناوری، اظهارداشت: در حوزه‌هایی از جمله داروسازی، از تاسیس شرکتهای مشترک و صادرات تولیدات آنها به بازارهای منطقه‌ای استقبال می‌کنیم.

روسن پلونلیف نیز گفت: بلغارستان آماده تسهیل روند تجارت ایران با اروپا است و در عین حال آماده است در حوزه تولید تجهیزات داروسازی سرمایه گذاری کند. بلغارستان همچنین آماده است شرکتهای ایرانی را برای حضور فعالتر و با هزینه‌ای کمتر در اروپا یاری دهد.

رئیس جمهور سوئیس: برن آماده همکاری با تهران در بخش صنایع پیشرفته و ایمنی تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز

روز چهارشنبه به وقت نیویورک نیز دیدارها ادامه داشت و در آن روحانی در دیدار "یوهان اشنایدر امان"، رئیس جمهور سوئیس به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و اظهارداشت: با توافق برجام، موانع همکاری‌های اقتصادی از پیش رو برداشته شده است و اکنون ضروریست که دو طرف به روند توسعه همکاریهای مشترک شتاب بخشند.

رئیس جمهور نقش همکاری‌های بانکی و مالی را در ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی با اهمیت برشمرد و گفت: برای توسعه روابط اقتصادی ایران و سوئیس،  ظرفیت‌های خوب و فراوانی وجود دارد که لازمه استفاده بهینه از این ظرفیتها، فعال شدن بانکهاست.

روحانی با بیان اینکه اجرای دقیق برجام و پایبندی همه طرفها به توافق، مهم است، گفت: دولتهای اروپایی و از جمله سوئیس، باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند.

رئیس جمهوری توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوئیس را به نفع دو ملت و منطقه دانست و اظهارداشت: در ایران پروژه‌های مهم ملی و منطقه‌ای همانند توسعه شبکه‌های ریلی و تقویت و توسعه بنادر در دست اجرا است که منطقه را به حوزه مدیترانه و اروپا پیوند می‌دهد.

روحانی افزود: ایران و سوئیس می‌توانند سرمایه گذاری مشترک منطقه‌ای داشته باشند.

رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس نیز در این دیدار گفت: علاقه مندم مجدداً تاکید کنم که ما مصمم به توسعه روابط اقتصادی، مالی و بانکی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در قلب بازار بزرگ منطقه است، افزود: باید با هم گام به گام برای رفع مشکلات پیش برویم و اطمینان می‌دهم اراده و تلاش سوئیس، ارتقای روابط در سطح عالی است.

رئیس جمهور سوئیس همچنین اعلام کرد که کشورش آماده است در بخش صنایع پیشرفته و ایمنی تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز با ایران همکاری کند.

روحانی: بندر گوادر پاکستان را رقیب چابهار نمی‌دانیم

حسن روحانی همچنین در ادامه دیدارهای خود با نواز شریف نخست وزیر پاکستان گفت‌وگو کرد.

وی یادآور شد: روابط دو کشور روز به روز در حال توسعه است و مردم ایران جایگاه ویژه‌ای برای توسعه روابط با پاکستان قائل هستند و این نتیجه پیوند فرهنگی و تاریخی با مردم پاکستان است.

روحانی با بیان اینکه ایران برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان آمادگی دارد، گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های علمی و  فرهنگی نیز همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

رئیس‌ جمهور خاطر نشان کرد: روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی است و باید برای عملیاتی شدن و تسریع در اجرای توافقات بانکی، تلاش‌های ویژه‌ای را انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه ایران امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند، گفت: بندر گوادر را رقیب چابهار نمی‌دانیم و هر بخشی از پاکستان که توسعه یابد آن را توسعه خود می‌دانیم.

رئیس‌ جمهوری در ادامه تصریح کرد: همواره تلاش ایران بر این بوده که مرزهای دو کشور، مرز امنیت و دوستی باشد و امروز پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده و باید همچنان تلاش‌های خود در این زمینه را ادامه دهیم.

نخست وزیر پاکستان نیز با بیان اینکه سطح مناسبات تجاری فعلی دو کشور با ظرفیت‌های موجود همخوانی ندارد، گفت: باید در این زمینه تلاش‌های خود را تقویت کنیم تا تجار و بازرگانان دو کشور با تسهیلات بیشتری فعالیت کنند.

نواز شریف تصریح کرد: پاکستان هم توسعه بندر چابهار را تحولی مثبت و مکمل بندر گوادر و کوریدور ایران، پاکستان و چین می‌داند.

گشایش فصل جدیدی از روابط ایران و یونان

رئیس جمهور کشورمان در ادامه دیدارهای خود در نیویورک روز پنجشنبه در دیدار نخست وزیر یونان با اشاره به سفر اخیر الکسیس چیپراس به تهران، اظهارداشت: فصل جدیدی از روابط میان دو کشور گشوده شده و اجرای کامل و سریع توافقات، پایه‌های مستحکمی را برای روابط آینده دو کشور بنا می‌کند.

روحانی تقویت روابط بانکی را حائز اهمیت برشمرد و گفت: روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی است و همزمان با آن باید بخش‌های خصوصی دو کشور را برای همکاری و فعالیت مشترک تشویق کرد.

نخست وزیر یونان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه آتن خواهان توسعه و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها بویژه اقتصادی است، گفت: یونان می‌خواهد پلی میان ایران و اروپا باشد و اجرای نقشه راه توسعه روابط که در تهران نهایی شد، این ایده را محقق می‌کند.

وی همچنین از رئیس جمهوری کشورمان برای سفر رسمی به یونان دعوت کرد.

بان کی مون: ایران به احیای مذاکرات صلح در سوریه و یمن کمک کند/ انتقاد روحانی از حملات رژیم سعودی به مردم یمن

دبیر کل سازمان ملل متحد در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

بان کی مون در دیدار کوتاه خود با روحانی از وی خواست تا از نفوذ ایران برای کمک به احیای مذاکرات صلح در سوریه و یمن استفاده کند.

وی همچنین در دیدار با روحانی بر لزوم اجرای کامل برجام تاکید کرد.

روحانی نیز در این دیدار به نوبه خود از حملات و تجاوزات رژیم سعودی علیه مردم یمن ابراز نگرانی و تاکید کرد: با وجود فشارها سازمان ملل متحد نباید از وظایف بنیادین خود در خصوص حقوق بشر در یمن چشم پوشی کند.

وی همچنین خواستار راه حل سیاسی برای حل مشکلات در سوریه شد و درخواست وزیر خارجه آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال سوریه را رد کرده و انجام چنین کاری را به نفع گروه‌های تروریستی دانست.

روحانی: توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند

روحانی پس از آن با «شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.

وی در این دیدار از بانکهای ژاپنی خواست برای تامین نیازهای مربوط به مناسبات اقتصادی فعال شوند و افزود: اکنون این فرصت مهیا است که توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز خواستار افزایش همکاری‌های دو کشور شد و گفت: توکیو از ارتباط بانکی و همکاری شرکتهای ژاپنی با بخش خصوصی ایران حمایت می‌کند.

مذاکرات نخست وزیر عراق و رئیس جمهور برای تسهیل امور و لغو ویزا

رئیس جمهور کشورمان پس از آن با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق دیدار کرد و در این دیدار به نخست وزیر عراق این اطمینان را داد که "ایران همیشه در کنار عراق بوده و تا آخر به حمایت‌های خود از مردم عراق ادامه خواهد داد".

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار روابط تهران بغداد را استراتژیک و دارای منافع مشترک و منطقه‌ای دانست.

نخست وزیر عراق همچنین از برنامه ریزی برای تسهیل شرایط برای زائران ایرانی خبر داد و گفت: به دنبال تسهیل امور و رسیدن به مرحله لغو ویزا در این زمینه هستیم.

دیدار با رهبران مسلمان جامعه آمریکا/ خطر جذب جوانان به گروه‌های خشونت طلب از کشته شدن انسان‌ها بدتر است

رئیس جمهور کشورمان علاوه بر دیدار با مقامات ارشد کشورهای مختلف با رسانه‌ها و نخبگان غربی نیز دیدارهایی داشت.

روحانی عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک (صبح چهارشنبه به وقت تهران)، در دیدار رهبران مسلمان جامعه آمریکا، اظهارداشت: دین مبین اسلام و مسلمانان در طول قرن‌های گذشته با مشکلات فراوانی روبرو بودند، اما در همه مقاطع تاریخی، مصلحین و متفکرین دنیای اسلام و مجاهدین واقعی توانستند از دین و فرهنگ اسلام به خوبی صیانت کنند.

رئیس‌ جمهور گفت: برخی مواقع اسلام را در برابر تجدد قرار دادند و تجدد نیز یک لفظ و معنای دوگانه دارد. تجدد به معنای نوآوری، دانش و فناوری و یا تجدد به معنای رسیدن به مطامع مادی با شیوه‌ها و روش‌های جدیدی که ترویج می‌شود؟

روحانی تصریح کرد: اسلام با تجدد به معنای علم و فناوری‌های جدید هرگز مخالف نبوده و نیست، اما عده‌ای تقابل غیرواقعی بین اسلام، علم و تجدد بوجود آوردند در حالی که اسلام دین فهم، عقل و فقه به معنای درک عمیق مسایل است.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به شبکه‌های اجتماعی و مجازی، اظهار داشت: اگر چه این وسایل ارتباط اجتماعی چه بسا مشکلاتی را نیز از لحاظ فرهنگی برای جوانان ایجاد کنند اما در عین حال ابزاری است که می‌توان از آن در پیشبرد اهداف متعالی هم استفاده کرد.

وی خطر جذب جوانان به سمت گروه‌های خشونت‌طلب را مورد اشاره قرار داد و گفت: خطر این موضوع از کشته شدن انسان‌ها بدتر است چرا که می‌تواند آینده و نسل‌های آتی را از مسیر حق و هدایت واقعی منحرف کند.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز متأسفانه برخی دولت‌های اسلامی آنچنان که باید به وظیفه خود در برابر مشکلات و بحران‌های موجود عمل نمی‌کنند و برخی از آنها تحت تأثیر قدرت‌های سلطه‌گر قرار دارند و این مسأله‌ای است که مشکلات را مضاعف کرده است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران به هر کشور اسلامی و دولتی که در برابر تروریست‌ها خواهان کمک بوده، کمک کرده است و این را وظیفه خود می‌داند چرا که ترور و تروریسم را خطر بزرگی برای جان، مال و نوامیس مسلمان‌ها و آبروی اسلام می‌دانیم و معتقدیم راهی جز همفکری، همکاری و برادری و تلاش مضاعف در برخورد با این معضل وجود ندارد و مطمئن هستیم خداوند نیز در صورت اتحاد یاری کرده و در نهایت حق پیروز خواهد شد.

روحانی افزود: بی‌تردید کسانی که با اسلام مخالف هستند، برای آنها شیعه و سنی تفاوتی با یکدیگر ندارند و با هر دو ضدیت می‌ورزند همانطوری که امروز در منطقه ما گروه‌های تروریستی شیعه، سنی و حتی مسیحی‌ها را قتل عام می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به واقعه بزرگ غدیر خم گفت: امروز سالروز غدیر خم است و اصل این واقعه مورد اتفاق شیعه و سنی قرار دارد، لذا مهم این است که بر اینگونه موارد مشترک خود تأکید کرده و سطح تحمل خود را بالا ببریم.

در این دیدار شماری از رهبران مسلمان جامعه آمریکا در سخنان جداگانه‌ای نظرات و دیدگاه‌های خود را با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در میان گذاشتند.

روحانی در دیدار نخبگان آمریکایی: برجام به درستی اجرا نشود می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت به قدم‌هایی باشد که به نفع کسی نخواهد بود

رئیس جمهور همچنین در دیدار نخبگان و اندیشمندان آمریکایی با اشاره به موضوع برجام و لزوم توجه به اجرای دقیق و کامل آن از سوی طرفین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته به یک تهمت ناروا متهم بود و بر مبنای آن تهمت نیز مردم کشورم تاوان سنگینی را پرداخت کردند. از این رو بسیار علاقمند بودیم تا در یک گفت‌وگوی صریح و رو در رو با همه قدرت‌های بزرگ درباره این موضوع مهم بحث و توافق کنیم و در نهایت نیز آژانس بین‌المللی اتمی در این حوزه اعلام نظر کند.

روحانی گفت: برجام نشان داد که می‌توان در یک مسأله مهم و پیچیده بین‌المللی از طریق گفت‌وگو و مذاکره به نتیجه مورد رضایت طرفین دست یافت و این در حالی است که معمولاً در گفت‌وگوهای سیاسی دستیابی به رضایت نسبی طرفین کار بسیار دشواری است.

وی افزود: یک سیاستمدار واقعی زمانی سیاستمدار است که بتواند از بروز جنگ و نزاع جلوگیری کند و چنانچه سیاستمداری وارد جنگ شد، سیاست و سیاستمدار هر دو شکست خورده‌اند.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون هر جا که تعهدی داده پای آن ایستاده و نگذاشته تخلفی نسبت به تعهداتش انجام شود و در زمینه برجام نیز به تعهدات خود کاملاً وفادار هستیم و در 8 ماه گذشته به طور دقیق به آن عمل کرده‌ایم.

رییس‌ جمهوری اهمیت توجه طرفین مقابل به اجرای کامل برجام را مورد تأکید قرار داد و گفت: بی‌تردید اگر یک دولت بزرگ نتواند روی تعهدات خود بایستد دارای نقص بزرگی است و چنانچه عمداً آن را زیر پا بگذارد نقص بزرگتری مرتکب شده است.

روحانی گفت: آمریکا در زمینه بانک‌ها به دو صورت رفتار کرده و گاهی علامت مثبت و گاهی علامت منفی می‌دهد و باید به متن برجام در این زمینه پایبند باشد.

رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: برجام موضوع بسیار مهمی است که اگر به خوبی اجرا شود می‌تواند پایه‌ای برای قدم‌های بعدی باشد و اگر به درستی اجرا نشود می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت به قدم‌هایی باشد که به نفع کسی نخواهد بود.

روحانی خاطر نشان کرد: برجام پس از قطعنامه 2231 یک توافق بین‌المللی و مورد تأیید جامعه جهانی است، بنابراین تخلف از آن نیز تخلف از تعهدات بین‌المللی محسوب می‌شود، لذا همه باید نسبت به اجرای آن ملزم باشند.

روحانی در نشست خبری: تصرف اموال بانک مرکزی به بهانه‌های واهی کاری بسیار خطرناک است

روحانی همچنین در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک گفت: سه سال قبل که برای اولین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم بر امکان حل و فصل مسائل مهم و پیچیده بین‌المللی از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده و تهدید جهان از ناحیه خشونت، افراطی‌گری و تروریسم تأکید کردم.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه در نتیجه مذاکرات هسته‌ای موضوع تحریم‌ها که از ابتدا به غلط پایه‌گذاری شده و ادامه یافته بود نیز از میان برداشته شد، تصریح کرد: در موضوع تحریم‌ها دو مسأله برای ایران اهمیت داشت، مسأله اول بحث انرژی و مسأله دوم روابط بانکی بود که در موضوع اول پس از برجام تحریم‌ها به طور کامل رفع شده و فعالیت‌های ایران به روال عادی جریان دارد، اما در موضوع روابط بانکی، مسائلی است که لازم است طرف توافق با ما به صورت کامل تعهدات خود را در باره آن عملی کند.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مبارزه با خشونت، ترور و ناامنی موضوع دومی بود که بنده در اولین حضورم در مجمع عمومی سازمان ملل بر آن تأکید کردم، خاطر نشان کرد: آن موقع در سفر اولم اعلام کردم که منطقه ما و جهان آبستن حوادث خطرناکی است و باید همه با صدا و موضع واحد علیه خشونت و افراطی‌گری موضع بگیریم و از مجمع عمومی سازمان ملل خواستم که قطعنامه‌ای تحت عنوان جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری تصویب شود.

وی یادآور شد: با افتخار اعلام می‌کنم که ایران همواره یک سد دفاعی علیه تروریسم بوده و امروز هم سد بزرگی در برابر گروهک‌های تروریستی جدید است و از همه کشورهای جهان دعوت می‌کنم که در مبارزه با تروریسم فعال باشند، چرا که این خطر فقط ما و منطقه ما را تهدید نمی‌کند و خطری برای همه انسان‌ها و همه جهان است.

رییس‌ جمهوری در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که آیا برخی اقدامات در ایران و دستگیری برخی افراد با هدف تضعیف شما در ایران انجام می‌شود، گفت: در ایران هم مثل همه جوامع دموکراتیک، اختلاف‌نظر وجود دارد و دولت در کنار موافقان خود، مخالفان و منتقدینی نیز دارد که ما گلایه‌ای نسبت به این موضوع نداریم، چرا که این طبیعت جوامع آزاد است.

رئیس‌ جمهوری اضافه کرد: در موضوع دستگیری افراد نیز رسیدگی به آن در قوه قضائیه روال مشخصی دارد که در بسیاری از موارد این دستگیری‌ها و بازداشت‌ها  تا مرحله دادسرا جریان دارد و فقط بعضی موارد هستند که به دادگاه ارجاع می‌شوند.

رئیس‌ جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران مشخصاً از آمریکا در موضوع اجرای برجام، چه انتظاراتی دارد، تصریح کرد: گله‌ای که ما از ایالات متحده در نحوه اجرای برجام داریم، این است که شاهد تأخیر در اجرای تعهداتش و در برخی موارد اهمال و عدم شفافیت هستیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استقبال ایران از تکنسین‌ها و متخصصان آمریکایی که پس از فروش هواپیمای مسافربری، به ایران سفر خواهند کرد، چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: ارتباط ایران با ملت و مردم آمریکا همواره دوستانه بوده است و هر زمانی که یک آمریکایی به ایران سفر کرده همواره از مهمان نوازی ایرانیان تعریف کرده است.

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چکار باید کرد تا مشکل عدم حضور ایرانیان در حج رفع شود؟ اظهار داشت: همه باید توجه داشته باشند که اختیارات عربستان نسبت به مساله زائران و حج نامحدود نیست. درست است که مکه و مدینه در عربستان واقع شده‌اند، اما حج متعلق به همه مسلمانان است و همه مسلمانان باید آزادانه و در چارچوب مقررات امکان حضور در حج را داشته باشند.

روحانی در خصوص دست‌اندازی به اموال ایران در آمریکا، اظهار داشت: تصرف اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی کاری بسیار خطرناک است و مسأله عجیبی در حقوق آمریکا اتفاق افتاد که کنگره در یک مورد دادگاهی ورود و قانون‌گذاری کرد.

رئیس‌ جمهوری ادامه داد: در کمتر کشوری سراغ داریم که تفکیک قوا پذیرفته شده باشد، اما قوه مقننه در کار دادگاه مداخله کند و ما این دست‌اندازی به اموال ایران را به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم کرده و به دادگاه لاهه شکایت بردیم و قطعاً ضمن محکومیت آمریکا پول کشورمان را با سود برمی‌گردانیم.

رئیس‌ جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برجام اجرا نشود، بدین معنی است که ایران این موافقتنامه را کان لم یکن تلقی می‌کند، اظهار داشت: برجام توافقی چند جانبه است که همه ملزم به رعایت آن هستند و تمامی 7 کشور، در طول سالیان گذشته پای میز مذاکره حاضر شدند که این نشانگر اراده جدی برای حل مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره بود.

روحانی با بیان اینکه همه طرف‌ها به این نتیجه رسیدند که راهی جز توافق چندجانبه برای حل مسأله هسته‌ای ایران وجود ندارد، تأکید کرد: آمریکایی‌ها در تخلف تعهدات سابقه دارند و باید حواسمان باشد که این کشور دقیقاً به تعهدات خود عمل کند و جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم تعهد ایالات متحده آمریکا به برجام به ساز و کار پیش‌بینی شده در این موافقتنامه مراجعه خواهد کرد. طبق این ساز و کار پیش‌بینی شده در برجام هر کشوری می‌تواند شکایت خود را به کمیسیون مشترک برده و پس از جلسه وزرای 7 کشور به این شکایت رسیدگی می‌شود که امروز نیز در نیویورک اجلاس کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام تشکیل و عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در برجام بحث و بررسی شد که در نهایت همه کشورها تأکید کردند، آمریکا باید دقیقاً به تعهدات خود عمل نماید.

رئیس‌ جمهوری در پاسخ به سوالی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای دوره‌ای موقت در سوریه به منظور کمک‌رسانی به مردم این کشور و همچنین حمایت از بشار اسد، اظهار داشت: موضوع سوریه، موضوع رئیس‌ جمهور این کشور نیست؛ بلکه ما با مسائل بسیار مهمی در این کشور مواجه هستیم.

رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه مسأله مهم در سوریه رساندن کمک‌های انسانی به مردم این کشور است، گفت: در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران کمک‌های بزرگی به مردم این کشور داشته‌اند و باید در نظر داشت که پرواز ممنوع یعنی کمک کردن به تروریست‌ها چرا که تروریست‌ها به جز هواپیما همه چیز دارند و ایجاد منطقه پرواز ممنوع نادرست و بی‌اساس است.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره واردات گندم روسیه به ایران، گفت: امسال گندم در کشور بیش از نیاز داخلی تولید شد و به خودکفایی رسیدیم که مقدار اضافی آن باید به فروش برسد و به طور طبیعی نیاز به واردات گندم وجود ندارد اما اگر راهی برای صادرات مجدد بیابیم واردات این محصول از روسیه اشکالی نخواهد داشت.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به فروش نفت و گاز با قیمت و در چارچوب متعارف، خرید هواپیما و اجرایی شدن قراردادهای مختلف از جمله صنعتی با کشورهای خارجی در طول ماه‌های گذشته، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 80 مورد از قراردادهای خارجی نهایی شده است و همچنین در حدود 40 درصد از روابط اقتصادی ایران با اروپا در 8 ماه گذشته افزایش یافته است.

روحانی در خصوص برخورد بین ایران و آمریکا در خلیج فارس، گفت: در خلیج فارس پیش از جنگ ایران و عراق و تاکنون مواردی با آمریکا وجود داشته است و همه ما باید تلاش کنیم که به این گونه مشکلات دامن زده نشود البته هر کشوری فضای اختصاصی دارد که در آن فضا هر هواپیمایی حتی غیرنظامی نیاز به مجوز عبور دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید از فضا و آب‌های خود به خوبی دفاع کنیم، گفت: بی‌تردید وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ماجراجویی نبوده، بلکه دفاع از سرزمین، آب و همچنین منافع ایران در آب‌های آزاد است.

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه BBC در رابطه با رایزنی نخست وزیر انگلیس با وی در خصوص برخی زندانیان دو تابعیتی در ایران و اینکه گفته می شود ایران از این افراد به عنوان کارت برنده در برابر برخی کشورهای غربی استفاده می کند، گفت: زندانی هرگز کارت نیست و ما امیدواریم هیچ کس از مقررات کشورها تخلف نکرده و دستگیر و زندانی نشود و این تعبیر اصلا درست نیست، چرا که عده ای ایرانی هم امروز در زندان های آمریکا به سر می برند و ما نیز می توانیم چنین تعبیری را متقابلا داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: در دیدار با نخست وزیر انگلیس، راجع  به این موضوع هم در پایان گفت‌وگوها صحبت شد و خانم می از من خواستند به عنوان رئیس جمهور تسهیلاتی برای این زندانیان در راستای آزادی داشته باشم که بنده توضیح دادم موضوع دو تابعیتی در قانون جمهوری اسلامی ایران هرگز پذیرفته شده نیست.

رئیس جمهوری اظهار داشت: بر اساس قانون یک ایرانی که هنوز تابعیت ایرانی دارد، تبعه کشور دیگر به حساب نمی آید و طبق مقررات داخلی به عنوان یک ایرانی با او رفتار خواهد شد و همه باید به این نکته توجه داشته باشند.

رئیس جهور کشورمان سرانجام بعد از 4 روز حضور در نیویورک به کشور بازگشت و در نشستی خبری در فرودگاه به دستاوردهای سفر خود اشاره کرد.

روحانی گفت: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل 14 ملاقات با سران کشورها داشتیم. در این دیدارها از ما می‌خواستند راجع به  مسائل منطقه از جمله عراق، یمن و لیبی راه حل ارائه کنیم و اذعان داشتند که جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار تأثیر گذار و بی بدیلی در حل و فصل مسائل منطقه دارد.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تشکیل کمیسیون مشترک 1+5 اشاره کرد و گفت: در چارچوب توافق برجام اگر هر یک از 7 کشور تخلف و اهمال کنند، در ابتدا به آن تذکر می دهند و در مرحله بعد موضوع در سطح مدیران کل و وزرا بررسی خواهد شد.

روحانی گفت: در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک این جلسه ابتدا در سطح مدیران کل سپس وزرا تشکیل شد و همه اعضا و شرکت کنندگان با قاطعیت به آمریکا اعلام کردند که عملکرد این کشور دقیقاً با برجام منطبق نیست و واشنگتن نیز قول داد روند را اصلاح کند. اینکه 6 کشور با تذکر به آمریکا برای اصلاح رفتارش، موضع واحدی اتخاذ کردند، توفیقی مهم برای جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس جمهور کشورمان در حالی به سفر خود پایان داد که ترجیع بند سخنانش در آمریکا توجه جدی‌تر طرف آمریکایی به توافق برجام و لزوم رعایت دقیق بندهای آن، همکاری بیشتر بانکی و فنی کشورهای عمدتاً غربی با ایران در دوره پسا برجام و لزوم حل و فصل مشکلات منطقه با رویکردی سیاسی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.