قدس آنلاین: مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در 6 ماهه نخست امسال 140 هزار کیسه خون اهدایی اهداکنندگان به 58 بیمارستان خراسان رضوی داده شد.

140 هزار کیسه خون اهدایی اهداکنندگان به 58 بیمارستان خراسان رضوی داده شد

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا اسلامی در حاشیه حضور آتشنشانان به پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) مشهد جهت اهدای خون، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در ایام هفته دفاع مقدس و هفته آتش‌نشانی از آتشنشانان فداکار دعوت به‌عمل آوردیم تا تقدیری از رشادت‌ها و فداکارای‌های آن‌ها داشته باشیم؛ جمعی از  آتشنشانان جزو اهداکنندگان مستمر هستند و جامعه پزشکی وظیفه دارد تا بهترین خدمات را به این گروه زحتمکش ارائ دهد، زیرا جان خود را در حفظ جان مردم به خطر می‌‎اندازند.

وی افزود: آتشنشانان از سختی‌های زیادی رنج می‌برند و از مسئولان مربوطه درخواست داریم تا در جهت حل مشکلات این قشر فداکار و زحمتکش اقدامات لازم را صورت دهند و امیدواریم تا قبل ایامه هفته آتشنشان سال آۀِنده بسیاری از مشکلات آن‌ها به‌ویژه در حوزه درمانی برطرف شود و قوانین خاصی هم برای حمایت از کسانی که جانشان را در راه خدمت به مردم تقدیم می‌کنند وضع شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح نذر خون در سطح استان خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون کشور سال گذشته برای نخستین بار طرح نذر خون را در ایام محرم و صفر در سطح کشور برگزار کرد که با استقبال خوبی هم از سوی اهداکنندگان همراه بود و خراسان رضوی پس از تهران بیشترین خون اهدایی را در این ایام داشت که جمع زیادی از اهداکنندگان زائران امام رضا(ع) بودند که نذر کرده بودند خون خود را در مشهد اهدا کنند.

اسلامی با بیان در نظر داریم طرح نذر خون را در طول سال جاری کنیم تصریح کرد: برنامه داریم تا اهداکنندگان باراولی را به اهداکنندگان مستمر تبدیل کنیم، زیرا حداکثر مدت زمان نگهداری خون 35 روز و پلاکت 4 روز است، آن‌هم در سرایطی که نیاز به خون دائمی بوده و متناسب زمان ایده‌آل اهدای خون برای آقایان 4 بار در سال و بانوان 3 بار در سال است و می‌خواهیم که طرح نذر خون در طول سال جاری باشد و تنها معطوف به ایام محرم و صفر نشود.

وی با اشاره به اینکه طرح نذر خون جایگیزین اقدامات ناپسندی همچون قمه‌زنی شد تأکید کرد: در جهت توسعه این طرح و ترویج امر خیر و خداپسندانه اهدای خون درخواست‌هایی را از مسئولان آستان قدس رضوی داشتیم که مورد موافقت قائم مقام تولیت این آستان مقدس واقع شد و بنا شده که فضاهایی را در محدوده باب الرضا(ع)، باب الجواد، بست نواب صفوی و بست شیخ طبرسی اختصاص دهند و پایگاه امید هم که در بست شیخ طوسی فعال است و به این ترتیب در تمامی مسیرهای اصلی حرم مطهر رضوی پایگاه اهدای خون دایر می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: پایگاه رضوی که در باب الرضا(ع) واقع شده به‌دلیل عدم وضعیت مناسبی که داشت تعطیل شده و به‌دنیال مجهزکردن این پایگاه هستیم، در سال گذشته 140 هزار کیسه خون به بیمارستان رضوی داده شد که تنها 5 هزار کیسه آن در پایگاه رضوی گرفته شده بود و مابقی خون مورد نیاز بیماران این بیمارستان از دیگر پایگاه‌ها تأمین شد.

اسلامی گفت: با راه‌اندازی این پایگاه‌ها خدمات بهتری به زائران امام رضا(ع) ارائه می‌شود و دیگر شاهد سرگردانی آن‌ها در نخواهیم بود و این نوید را به زائران امام مهربانی‌ها می‌دهیم که با مساعدت مسئولان آستان قدس رضوی به‌زودی 4 پایگاه به تعداد پایگاه‌های اهدای خون مشهد در محدوده حرم مطهر رضوی افزوده می‌شود.

وی با اشاره به آمار مراجعه‌کنندگان و اهداکنندگان خون در نیمه نخست امسال افزود: در 6 ماهه نخست امسال 175 هزار مراجعه کننده اهدای خون در سطح استان داشتیم که از این تعداد از 140 هزار نفر خونگیری صورت پذیرفت و 35 هزار نفر دیگر به‌دلیل شرایطی که داشتند مجاز به اهدای خون نبودند، هرچند در ثواب اهداکنندگان شریک هستند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: خون‌های اهدایی اهداکنندگان به 58 بیمارستان خراسان رضوی داده می‌شود و در سال گذشته 300 هزار کیسه خون و در 6 ماهه نخست امسال 140 هزار کیسه خون به بیمارستان‌های استان داده شد.

اسلامی در رابطه با تعداد پایگاه‌ها و مراکز فعال اهدای خون در خراسان رضوی گفت: در سطح استان 17 پایگاه و مرکز اهدای خون فعال است که از این تعداد 8 پایگاه در مشهد و 4 پایگاه در شهرستان‌های سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور و گناباد و مرکز در شهرستان‌های قوچان، کاشمر، درگز، خواف و تربت جام قرار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.