قدس آنلاین: فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) گفت: فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر شکست حصر آبادان در مدت زمان 42 ساعت تلاش مداوم نیروهای لشکر 77 ثامن الائمه(ع) و رزمندگان سپاه و نیروهای مردمی اجرا شد و با مؤفقیت کامل به پایان رسید.

عملیات ثامن الائمه(ع) حصر آبادان را در مدت زمان 42 ساعت درهم شکست

امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: هفته دفاع مقدس، هفته دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها است و دفاع مقدس تبلور ایمان، اخلاص و شهادت طلبی جوانان این مرز و بوم و حماسه بی‌نظیر نقش‌آفرینی نیروهای مسلح با پشتیبانی مردم و رهبری حضرت امام خمینی(ره) و نماد وحدت و یکپارچگی ملت ایران بود.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 23 هزار شهید خراسان و بیش از 5 هزار شهید لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) و عملیات ثامن الائمه(ع)، افزود: از شهدای شاخص عملیات ثامن الائمه(ع) می‌توان از شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا نام برد.

فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) با بیان اینکه پنجم مهر ماه سال 1360 نقطه عطفی در تاریخ 8 سال دفاع مقدس به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: شهیدان با نثار جان خود استقلال و آزادی و امنیت را نصیب ملت اسلام و یاس و ناامیدی را نصیب دشمنان کردند و در این روز اولین عملیات گسترده ایران در مقابل ارتش متجاوز عراق پس از گذشت حدود یک سال از اشغال بخش‌هایی از این سرزمین در شرق رودخانه کارون و در حدفاصل شمال شهر آبادان و جنوب منطقه دارخوین با موفقیت کامل صورت پذیرفت.

آذریان تصریح کرد: پس از سقوط خرمشهر، رژیم عراق درصدد اشغال آبادان برآمد و تلاش کرد تا از طریق شمال بهمنشیر و وارد این شهر شود و عبور از رودخانه بهمنشیر می‌توانست آبادان را با خطری جدی مواجه کند.

وی تأکید کرد: عراقی‌ها برای تصرف آبادان پل شناوری را روی رودخانه بهمنشیر نصب کردند و وارد این شهر شدند و می‌پنداشتند که برای همیشه آبادان را از آن خود کرده‌اند، اما رزمندگان دلاور با اقدامات تأثیرگذارشان اجازه تحقق چنین دیدگاه و هدفی را به دشمنان ندادند.

فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) درباره طرح عملیات ثامن الائمه(ع)، بیان کرد: پس از فرمان امام راحل(ره) برای شکست حصر آبادان مسئولان و فرماندهان جنگ تحمیلی به دنبال اجرای عملیاتی در جهت شکست حصر آبادان افتادند.

آذریان گفت: فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر شکست حصر آبادان در مدت زمان 42 ساعت تلاش مداوم نیروهای لشکر 77 ثامن الائمه(ع) و رزمندگان سپاه و نیروهای مردمی اجرا شد و با مؤفقیت کامل به پایان رسید و نیروهای خودی پس از پاکسازی کامل منطقه در ساحل شرقی رودخانه کارون استقرار یافتند.

وی با بیان اینکه مجری این عملیات لشکر 77 ثامن الائمه(ع) بود، افزود: عملیات ثامن الائمه(ع) در روز پنجم مهر ماه سال 1360 با رمز نصرمن‌الله و فتح‌قریب آغاز شد و در روز هفتم مهر ماه هم با مؤفقیت تمام پایان یافت.

فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) ادامه داد: نیروهای ایران با تهاجم به مواضع دشمن و در هم شکستن مقاومت نیروهای آنان خاکریزهای اول دشمن را تصرف کردند و با ادامه پیشروی‌ها نخستین ضربه شکننده بر عراقی‌ها وارد آمد و با پیشروی‌های بعدی نیز شاهد تسلیم و عقب‌نشینی دشمن و پاکسازی منطقه و پایان محاصره آبادان بودیم.

آذریان درباره نتایج عملیات ثامن الائمه(ع)، تصریح کرد: نتایج این عملیات غرورآفرین در تصرف و تأمین ساحل شرقی رود کارون، پایان محاصره یک ساله آبادان، آزادی بیش از 150 کیلومتر از اراضی اشغال شده، کشته شدن 1500 نفر و اسیر شدن 1800 نفر از نیروهای دشمن، انهدام 90 دستگاه تانک و نفر بر، 100 دستگاه انواع خودرو و 2 پل پی ام پی و سرنگونی 3 فروند هواپیما و یک فروند هلیکوپتر دشمن بود؛ همچنین 5 قبضه توپ، 2 قبضه موسک انداز، 100 دستگاه تانک، 60 دستگاه نفربر، 30 دستگاه لودر و 150 دستگاه خودرو به غنیمت گرفته شد.

وی با بیان اینکه شسکسن حصر آبادان در عملیات ثامن الائمه(ع) کلید مؤفقیت‌های بعدی بود، تأکید کرد: صدام پس از این شکست سنگین 7 تن از فرماندهان خود را تیرباران کرد و با دستور امام خمینی(ره) در تاریخ یازدهم مهر ماه سال 1360 کلمه پیروز به نام این لشکر اضافه شد.

فرمانده لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) درباره پیامدهای شکست حصر آبادان در ابعاد داخلی و خارجی، خاطرنشان کرد: پیامدهای شکسته‌شدن حصر آبادان در دو بعد داخلی و خارجی بود که پیامدهای داخلی آن در تقویت توان و روحیه رزمندگان در ادامه جنگ، انسجام بیشتر وضعیت سیاسی کشور و وحدت نظر مسئولان نظام در موضع‌گیری‌های به موقع در قبال مسائل خارجی و پیامدهای خارجی آن نیز در تشکیل شورای همکاری خلیج فارس، جلوگیری از یاری رساندن به رژیم متجاوز عراق، گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی و اثبات ناتوانی صدام در تصرف آبادان بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.