یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که آمریکا دست پایین را در اوضاع سوریه دارد و رئیس‌جمهور بعدی این کشور باید بپذیرد که ایران و روسیه در مقایسه با واشنگتن سهم بیشتری در آینده سوریه خواهند داشت.

«تایم»: آمریکا در سوریه، دست پایین را دارد/ ایران و روسیه در مقایسه با واشنگتن سهم بیشتری در آینده سوریه خواهند داشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، همزمان با هشدار صریح «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به روسیه مبنی بر اینکه در صورت عدم همکاری، احتمال حملات تروریستی در روسیه هست، نشریه آمریکایی «تایم» در گزارشی به بحران سوریه اشاره کرد و نوشت که آمریکا در سوریه دست پایین را دارد و روسیه نیز به این قضیه واقف است.

این گزارش سپس به توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه در خصوص سوریه اشاره کرد و نوشت، یک توافق به چه سرعتی می‌تواند از هم بپاشد؟ در روز اول یعنی 12 سپتامبر، توافق آتش‌بس با میانجیگری روسیه و آمریکا در سوریه به اجرا درآمد. روز چهارم، مسکو و واشنگتن یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. روز پنجم، یک سازمان غیردولتی مستقر در انگلیس گزارش کرد که حملات هوایی به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده است. روز ششم، در حمله هوایی آمریکا، نظامیان سوریه کشته شدند. روز هشتم، یک حمله بمب‌گذاری به کاروان امدادرسانی سازمان ملل به کشته شدن 20 نفر از نیروهای امدادرسان منجر شد و سازمان ملل مجبور شد تمامی تلاش‌های امدادرسانی در سوریه را به حالت تعلیق درآورد. بار دیگر آمریکا و روسیه یکدیگر را مسئول این رخدادها دانستند.

تایم سپس در ادامه به حمله جنگنده‌های سوری به مواضع تروریست‌ها در شهر حلب اشاره کرد و نوشت،  روز دوازدهم، جنگنده‌های سوری به شهر حلب حمله کردند و دهها نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

این نشریه آمریکایی سپس با اشاره به این موارد نوشت، نباید حیرت کرد که یک آتش‌بس نمی‌تواند دوام داشته باشد. دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان اصرار دارد که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه باید از سمت خود کناره‌گیری کند. اما دیگر برای این قضیه خیلی دیر است. هیچ‌کس در واشنگتن هنوز نتوانسته استدلال کند و اثبات کند که سوریه بعد از اسد همچنان می‌تواند پایدار باشد و یا اینکه می‌توان اسد و داعش را با هم شکست داد.

این گزارش نوشت، اگر «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا پیروز شود، احتمالاً با روسیه به توافقی می رسد که طبق آن سوریه بعنوان یک مشکل روسیه شناخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، اگر «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها بعنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برگزیده شود، رویکرد اوباما یعنی انتقاد بدون هرگونه عمل را ادامه خواهد داد و این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا در سوریه از موضع ضعف وارد شده است.

تایم اینگونه نوشت که در نهایت، طرح‌های آمریکا احتمالاً بستگی به این دارد که اسد چه اندازه تلاش می‌کند و فشار می‌آورد. آیا قبول می‌کند کنترل نیمه غربی کشور که از قبل در اختیار دولت سوریه بوده است، تحکیم شود یا اینکه تلاش می‌کند کنترل کل کشور را به دست گیرد.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد، یک مسئله روشن و واضح است و اینکه هواپیماهای روسیه در محدوده هوایی سوریه و همچنین حضور ایران در این کشور موجب می‌شود که مسکو و تهران نفوذ بیشتری بر اسد و سهم بیشتری در مقایسه با واشنگتن در آینده سوریه داشته باشند و این واقعیتی است که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید بخوبی آن را بپذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.