سازمان ملل متحد پیشنهاد داد آتش‌بسی که روسیه و آمریکا آن را در 9 سپتامبر در سوریه اجرایی کردند، بار دیگر اجرایی شود. اما با رجوع به بندهای آتش‌بسی که تروریستها آن را نقض کردند می‌بینیم که آمریکا به این توافق پایبند نبود.

چرا برقراری آتش‌بس در سوریه قابلیت اجرا ندارد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در حال حاضر بیشتر کشورهای غربی در حال اعمال فشار به سوریه و روسیه هستند تا بار دیگر آتش‌بسی که واشنگتن و مسکو آن را در سوریه اجرایی کردند اما آمریکا آن را نقض کرد، بار دیگر اجرایی شود.

این کشورها مدعی هستند که دولت سوریه طرفی است که همه شروط توافق را اجرا نکرد و به اقدامات خصمانه خود علیه گروههای افراطی و تروریستی ادامه داد حال آنکه هواپیماهای ائتلاف آمریکا به ارتش سوریه در دیرالزور حمله کردند و بیش از 200 نیروی سوری را کشته و زخمی کردند.

وبگاه خبری «المصدر» با انتشار گزارشی به ادعاهای غرب پرداخت ونوشت، به متن توافقی که روسیه و آمریکا امضا کردند، رجوع میکنیم. میبینیم که چند مسئله اصلی باقی مانده که پیش از آتش بس انسانی به مدت 48 ساعت باید حل شود و رساندن امن کمکهای بشردوستانه سازمان ملل به شرق حلب انجام گیرد. در واقع این مسائل به شرح ذیل هستند:

-جدا کردن اراضی که جبهه النصره در آن حضور دارد از اراضی تحت اشغال معارضان (مثلا) میانه‌رو و متمایز کردن گروههای معارض میانه رو از جبهه النصره.

- انجام اقدامات مربوط به خلع سلاح از سوی معارضان میانه رو و اجبار فرماندهان آن برای تغییر اقداماتشان به در زمینه سیاسی.

- ممانعت از تجهیز سلاح و مهمات گروههای تروریستی توسط افراد مسلح از طریق ایجاد دستگاه مراقبت در اراضی ترکیه.

- لزوم استفاده از مرکز بین المللی مین روبی روسیه در مسیرهایی که کاروانهای بشردوستانه حرکت میکنند.

- تضمین امنیت نمیاندگان مرکز مصالحه روسیه در جریان همراهی آنان با کاروانهای بشردوستانه.

-بیرون بردن افراد غیر نظامی زخمی و بیماری به مراکز پزشکی در غرب حلب با نظارت هیئتهای دولتی و محلی سوریه.

با توجه به آتش بس 7 روزه در ماه سپتامبر جاری می‌توان نتیجه گرفت که طرف سوری با مشارکت مرکز مصالحه روسیه همه شرایط آتش بس را رعایت کرده است. نیروهای سوری جنگ افزار و سلاحهای خود را به مسافتهای تعیین شده انتقال دادند و حملات هوایی را متوقف کردند. ولی تروریستها از این آتش بس استفاده کرده و بار دیگر ساختار خود را تشکیل دادند و تجدید قوا کردند.

در واقع باید گفت که آمریکا هیچ تأثیری بر تروریستهای معارض ندارد. لذا پیشنهاد جدید سازمان ملل برای آتش بس 48 ساعته انسانی برای بیرون بردن افراد زخمی از شرق حلب نیز به اجرای همه بندهای توافق آمریکا و روسیه که در 9/9/2016 امضا کردند، منجر نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    تا سعودی و قطر پول خرج کنند صلحی وجود ندارد