تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با جمعی از کارکنان و مسئولان سرپرستی‌های روزنامه قدس در سراسر کشور، رسالت خطیر رسانه‌های کشور را امید و آگاهی بخشی، معرفت آفرینی و بصیرت افزایی دانست.

رسانه باید اقتضائات زمان را بشناسد/ اولویت رسانه‌ها، خدمت‌رسانی به مردم باشد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار که عصر پنجشنبه 8 مهرماه در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه سیاست دانستن و سیاسی بودن، متفاوت از سیاست‌زدگی و سیاسی کاری است، اظهار داشت: رسانه باید اقتضائات زمان را بشناسد و متناسب با این اقتضائات و شرایط روز نقش و وظیفه خود را ایفا کند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به انحصار فکری و فرهنگی حاکم بر رسانه‌های جهان و عملکرد آنها در تأمین منافع استکبار و نظام سلطه، تصریح کرد: امپراتوری رسانه‌ای دشمن تلاش دارد حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و از هیچ عملی در جهت وارونه نشان دادن حقایق فرو گذار نیست. گروه «حزب الله» که در حمایت از مردم لبنان و امنیت مردم منطقه نقش ایفا می‌کند را به عنوان کانون ناامنی و اسرائیل و هم پیمانانش که منطقه را به آشوب کشانده‌اند، به عنوان کشورهای صلح جو و خیرخواه معرفی می‌کنند.
وی نقش رسانه‌های مستقل و حقیقت گو را در فضای آلوده رسانه‌ای جهان بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: رسانه‌ها باید با صداقت، به بیان حقایق بپردازند و با توجه به حساسیت‌های روز جامعه عمل کنند.

اولویت رسانه‌ها، خدمت‌رسانی به مردم
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، توجه به خدمت‌رسانی شایسته مسئولان به مردم را یکی از اولویت های رسانه‌های کشور خواند و تصریح کرد: امروز خدمت شایسته رسانه به مردم موضوعی است که مورد تاکید رهبری معظم انقلاب و عموم مردم جامعه بوده است، بنابراین باید در اولیت رسانه‌ها باشد. فضای رسانه‌ای در کشور باید به گونه‌ای باشد که تمامی مسئولان، مدیران و دست اندرکاران اداره کشور به تلاش در جهت تسهیل معیشت و پر رونق کردن سفره‌های مردم تشویق و ترغیب شوند. هر مسئول و فردی در راه خدمت رسانی به مردم گام برداشت، باید مورد تشویق و هر که در این رابطه تعلل کرد باید مورد سوال و مطالبه‌ی رسانه‌ها قرار گیرد.
وی در ادامه به انتساب روزنامه قدس به بارگاه مطهر رضوی اشاره و این انتساب را همراه با اقتضائات و مسئولیت‌هایی دانست و توضیح داد: قدسیت روزنامه قدس، از قداست بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) متاثر است و این قدسیت اقتضائات و مسئولیت‌هایی را برای این روزنامه به دنبال دارد. این روزنامه به جهت این انتسابش، باید ممتاز از سایر محصولات فرهنگی باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که روزنامه قدس می‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان آستان قدس رضوی و مردم مطرح باشد، عنوان کرد: اقدامات و افعالی در آستان قدس رضوی انجام می‌شود که باید در جامعه منعکس شود، از سوی دیگر جامعه نیز سخنان، دیدگاه‌ها، خواسته‌ها، مطالبات، ایده‌ها و نظرات بلندی دارد که باید به این آستان منتقل شود که تحقق این امر بر عهده پل ارتباطی است.
آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به نخستین آیه سوره مبارک «قلم» که در آن خداوند می‌فرماید «وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» اشاره و اظهار کرد: هر قلم و هر مسطوری مورد سوگند و احترام پروردگار متعال نیست. مسطوری مورد احترام ذات اقدس الهی است، که از آن توحید، آگاهی، علم، معرفت، بصیرت، امید و آرامش برای جامعه و بشریت برخیزد.
وی با تاکید بر این مطلب که پایبندی به مقررات و قوانین مطبوعات باید همواره مورد توجه اصحاب رسانه باشد، گفت: هر رسانه‌ای که قوانین و مقررات را نقض کند، عاملی برای محدود کردن رسانه است. تمامی رسانه‌ها باید برای جلوگیری از ایجاد فضای نامناسب در جامعه، به چارچوب‌های قانونی مطبوعات پایبند باشند. قانون چارچوبی است که باید مورد احترام هر مجموعه و تشکیلاتی باشد.

گفتمان رسانه‌ها باید گفتمان ولایت باشد
عضو مجلس خبرگان رهبری، گفتمان امام راحل(ره) و رهبری معظم انقلاب را گفتمان اصیل انقلاب اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه گفتمان غالب در رسانه‌ها باید گفتمان ولایت باشد، افزود: راه نجات کشور از مشکلات و مسائل پیش رو، اجرای عملی گفتمان ناب انقلاب اسلامی یعنی گفتمان ولایت است. گفتمان احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی فرازها و فرودهایی دارد، اما آنچه ثابت بوده، گفتمان ولایت است. این گفتمان، گفتمان توجه به خدا، عدالت، پویایی، تلاش، استقلال، دوست شناسی و دشمن ستیزی است.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه امروز شاخص عمل در نظام اسلامی و راه اعتدال، ولایت است، رسانه‌ها را به مطالبه گری برای اجرایی شدن بیانات رهبری معظم انقلاب توصیه کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته را سال «اقتصاد مقاومتی» نام گذاری کردند و امسال دو واژه «اقدام» و «عمل» را نیز به آن افزودند. این امر حکایت از آن دارد که سازو کارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در جامعه به خوبی شکل نگرفته است. اقتصاد مقاومتی با شعار عملی نمی‌شود، این سبک از اقتصاد باید در متن جامعه، صنعت و بازار اتفاق بیافتد، و رسانه‌ها باید کمک رسان مسئولان و مدیران برای تحقق این امر باشند.
وی ادامه داد: رسانه‌ها باید نظرات، ایده‌ها و راهکارهای صاحب نظران و نخبگان را به عنوان راهکارهای موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی منعکس کنند و نسبت به اجرای جلوه‌های اقتصاد مقاومتی مطالبه‌گر باشند.
آیت الله رئیسی در پایان فهم شجاعانه و شجاعت در اقدام را برای یک رسانه بسیار با اهمیت ارزیابی و اظهار کرد: فهم صحیح از موضوعات، سمت گیری به هنگام، سرعت به همراه صحت و دقت در عمل، برای یک رسانه بسیار مهم است. رسانه باید به موقع مطلع، رصد و سمت گیری کند.
در ابتدای این دیدار، ایمان شمسایی سرپرست مؤسسه فرهنگی قدس، گزارشی از عملکرد و دستاوردهای روزنامه قدس را ارائه داد و توجه به احکام اسلامی، اهداف انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را سرلوحه کار این روزنامه دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.