قدس آنلاین- محمدحسین مروج کاشانی: آغاز سال تحصیلی همواره با خاطرات خوشی برای دانش‌آموزان و اولیای آنان همراه است، اما در این میان بعضی مواقع موضوعاتی سبب تلخی کام آنان شده و نگرانی‌هایی برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند. با گذشت هفت روز از آغاز سال تحصیلی جدید هنوز برخی دانش‌آموزان در مقاطع و پایه‌های مختلف تحصیلی نتوانسته‌اند کتاب‌های درسی خود را تهیه کنند و در کلانشهری مانند مشهد با داشتن حدود 500 هزار دانش‌آموز در پایه‌های مختلف تحصیلی کمبود کتاب‌های درسی مشکل بزرگی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، به گونه‌ای که با مراجعه به کتابفروشی‌های مجاز در سطح شهر مشهد و با پرس و جوهای فراوان باز هم دست خالی بازگشته و این خود عامل نگرانی برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شده است.

کمبود کتاب درسی کام خانواده‌های مشهدی را تلخ کرد

دوری مسیر انبار کتاب

خراسانی که فرزندش در کلاس سوم متوسطه (دبیرستان) رشته علوم انسانی تحصیل می‌کند، می‌گوید: پس از کلی پرس و جو و ناامید شدن سرانجام توسط یکی از دوستان به مرکز انبار کتاب‌های درسی در خیابان مهر مادر 17 راهنمایی شدم که به علت دوری مسیر و ترافیک سطح شهر یک روز کاری از وقت من گرفته شد، چرا باید این مرکز این قدر دور باشد؟

شهروند دیگری می‌گوید: فرزندم در کلاس هفتم در منطقه گلشهر مشغول تحصیل است به همه کتابفروشی‌های مجاز مراجعه کرده‌ایم، می‌گویند کتاب درسی نداریم و من و فرزندم واقعاً نگران و سرگردان در سطح شهر به دنبال کتاب‌های فرزندم می‌گردیم تا به این مکان راهنمایی شدیم که نسبت به محل سکونت ما خیلی دور است.

آذری از ساکنان منطقه مطهری شمالی هم که برای تهیه کتاب درسی برادرش در پایه دهم رشته علوم تجربی به انبار کتاب شرکت تعاونی کتاب و نوشت افزار مشهد آمده است، می‌گوید: من هیچ گونه وسیله نقلیه ندارم و با عوض کردن دو خط اتوبوس سرانجام ساعت 9 صبح به این مرکز رسیدم واقعاً مسؤولان چرا برای رفع این معضل فکر اساسی نکرده‌اند!؟

خانم دیگری از شهروندان اظهار می‌دارد: از شهرک شهید رجایی با دلهره و نگرانی صبح از منزل بیرون آمده‌ام و با سوار شدن چند اتوبوس خط واحد خود را به این مرکز رساندم تا کتاب‌ها درسی پایه دهم متوسطه فرزندم را تهیه کنم که تازه وقتی رسیدم مسؤولان این مرکز می‌گویند هفته آینده سر بزنید.

معرفی نامه از مدارس

شهروند دیگری با گلایه از سیاست‌های آموزش و پرورش در توزیع کتاب‌های درسی می‌گوید: پس از کلی تحقیق و پرس و جو خودم را به انبار کتاب در خیابان مهر مادر 17 رساندم حالا که کتاب‌های تحصیلی فرزندم را می‌خواهم تحویل بگیرم مسؤولان این مرکز از من معرفی نامه از مدرسه تحصیل فرزندم می‌خواهند، چرا از اول مسؤولان مدرسه به ما معرفی نامه نمی‌دهند تا این همه راه را با خستگی و بدون نتیجه به منزل برنگردیم؟

قنبری هم که فرزندش در پایه دهم رشته علوم انسانی تحصیل می‌کند، می‌گوید: من یک روز کامل از محل کارم مرخصی گرفته‌ام، زیرا یکمرتبه آمدم به این مرکز و از من معرفی نامه درخواست کرده‌اند و دوباره به مدرسه محل تحصیل فرزندم رفته و با دریافت معرفی‌نامه با توجه به دوری راه برگشته‌ام و یک روز کامل مرا این موضوع به خود اختصاص داده است.

800 عامل مجاز فروش کتاب درسی

مدیرعامل شرکت تعاونی کتاب و نوشت افزار مشهد در این ارتباط می‌گوید: بیش از 800 کتابفروشی مجاز و رسمی مجوز فروش کتب درسی در سطح شهر مشهد دارند و کتاب‌های تحصیلی دانش‌آموزان به تعداد کافی در بین آنان توزیع شده است.

اسدالله قبادی می‌افزاید: تمامی عوامل فروش کتاب‌های درسی در مشهد از نیمه شهریورماه سال جاری در خدمت مردم عزیز بوده‌اند تا کتاب‌های درسی مورد نیاز دانش‌آموزان را تحویل آنان دهند و هر چند ممکن است در برخی مناطق سطح شهر شمار کتاب‌ها به اندازه کافی نبوده باشد، اما در بسیاری از مناطق مشهد کتاب درسی به اندازه کافی در کتابفروشی‌های مجاز وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر مراجعه کنندگان به این مرکز مربوط به پایه دهم نظام جدید متوسطه هستند که چون این پایه بتازگی ایجاد شده و کتاب‌های مربوط به آن نیز با تأخیر از تهران ارسال شده است، به همین دلیل بیشترین کمبود کتاب مربوط به این پایه است.

قبادی با بیان اینکه انبار کتاب تنها موظف به ارایه خدمات به اعضای شرکت تعاونی کتاب و نوشت افزار مشهد است، تصریح می‌کند: کتاب‌های پایه‌های اول تا ششم ابتدایی توسط مدارس و آموزش و پرورش توزیع می‌شود و طبق ضوابط موجود کتابفروشی‌های مجاز در سطح شهر به توزیع کتاب‌های درسی پایه‌های هفتم به بعد می‌پردازند و نیازی به مراجعه شهروندان به محل این شرکت تعاونی برای تهیه کتاب درسی نیست.

وی یادآور می‌شود: با هماهنگی‌های به عمل آمده کتاب‌های درسی مورد نیاز شهروندان و دانش‌آموزان حداکثر تا هفته آینده از تهران به مراکز استان‌ها ارسال و بلافاصله بین عاملان مجاز در کتابفروشی‌های سطح شهر مشهد توزیع می‌گردد و خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به مراکز مجاز فروش کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند، ضمن اینکه شماره تلفن 37413555 مربوط به این مرکز پاسخگوی پرسش‌های شهروندان عزیز می‌باشد.

تأخیر در ارسال کتاب‌های درسی از تهران

مسؤول مرکز کتاب رسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این ارتباط می‌گوید: به دلیل اینکه پایه دهم تحصیلی در مقطع متوسطه به عنوان یک پایه جدید ایجاد شده است و همچنین محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی نیز تغییر کرده است، بیشتر مشکلات دانش‌آموزان و خانواده‌ها مربوط به این دو پایه تحصیلی است که کتاب‌های مربوط پس از چاپ از تهران با تأخیر به مراکز استان‌ها ارسال شده است.

مهدی افسریان ادامه می‌دهد: براساس ضوابط موجود کتاب‌های پایه هفتم تا پایان دوره متوسطه نظام جدید توسط کتابفروشی‌های مجاز در سطح شهر مشهد و زیرنظر شرکت تعاونی کتاب و نوشت افزار مشهد توزیع می‌شود و در صورتی که در بعضی از مناطق شهر کتاب‌های درسی به اندازه کافی موجود نباشد شهروندان می‌توانند با مراجعه به مناطق دیگر کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند.

افسریان با اشاره به اینکه با هماهنگی به عمل آمده با اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی مشخصات تمامی کتابفروشی‌ها و عاملان مجاز فروش کتاب‌های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی در سطح شهر مشهد از نیمه تابستان سال جاری بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی این اداره کل قرار داده شده است و شهروندان مشهدی می‌توانند به این عوامل فروش مراجعه کنند.

وی یادآور می‌شود: با هماهنگی‌های به عمل آمده قرار شد شهروندان مشهدی برای دریافت کتاب‌های درسی فرزندان خود معرفی نامه از آموزشگاه و مدرسه محل تحصیل فرزندانشان را همراه خود داشته باشند و این موضوع طبق بخشنامه رسمی و کتبی به اداره‌های آموزش و پرورش و مدارس سطح شهر ابلاغ شده است.

ثبت نام در سامانه فروش کتاب‌های درسی

وی با بیان اینکه سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی: www.irtextbook.ir برای نخستین بار در سال 1395 از سوی آموزش و پرورش ایجاد شده است، اظهار می‌دارد: دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و پیش دانشگاهی از فروردین ماه 95 می‌توانستند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی نسبت به ثبت‌نام و دریافت کتاب‌های درسی خود اقدام نمایند و برای رفاه حال شهروندان و دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی در یک بخشنامه اداری به همه اداره‌های آموزش و پرورش اعلام شده است تا این موضوع را به اطلاع خانواده‌ها و دانش‌آموزان برسانند.

افسریان تأکید می‌کند: همه دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نیز هم اکنون می‌توانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی نسبت به ثبت‌نام برای تهیه کتاب‌های درسی خود اقدام نمایند و پس از پرداخت الکترونیکی مبالغ مربوطه و دریافت شماره رهگیری، با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت پست، کتاب‌های درسی به نشانی اعلام شده ظرف مدت یک هفته ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.