فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه در آمریکا بار دیگر رجب طیب اردوغان را به دست داشتن در کودتای ژوئیه در آنکارا متهم کرد.

الان اطمینان دارم که اردوغان باعث کودتا بوده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، گولن با اشاره به اظهارات اردوغان که گفته بود تلاش برای کودتا "پاداشی از سوی خدا بود چون موجب پاکسازی ارتش خواهد شد" گفت که تلاش برای انجام کودتای نظامی خیانت به اصول دولت ترکیه و جنبش جهانی است که با عنوان "خدمت " رهبری آن را برعهده دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اردوغان رئیس جمهور ترکیه خود در ماجرای تلاش برای کودتا دست داشته است، گفت: تا به حال فکر می کردم که این احتمال وجود دارد اما الان از این مساله اطمینان دارم. اخیرا یک افسر ترکیه‌ای گفته که رئیس ستاد مشترک و رئیس اطلاعات در شب وقوع کودتا در داخل مقر ستاد فرماندهی ارتش جلسه داشتند و از همه آنچه که در حال وقوع بود، خبر داشتند اما کاملا توضیح نداد که چگونه حوادث در شب کودتا تغییر کرد در حالی که رئیس جمهور ترکیه بارها آن را شکست اطلاعاتی خوانده است و گفت که از طریق دامادش از تلاش برای کودتا مطلع شده است.

گولن افزود، کودتا این فرصت را برای اردوغان فراهم کرد تا هزاران تن از آنهایی را که به واسطه مخالفان در وزارتخانه‌ها، ارتش، پلیس و دستگاه قضایی به کار گماشته شده بودند، از کار برکنار کند و بسیاری از وکلا، تجار، روزنامه‌نگاران حامی مخالفان خود را نیز دستگیر کند.

وی تأکید کرد: این مساله کاملا از پیش  از سوی او (اردوغان) برنامه‌ریزی شده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.