مشاور وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» گفت، در حالی که دولت سوریه از برقراری صلح و آتش‌بس در این کشور حمایت می‌کند، تروریست‌ها اجازه اجرای آتش‌بس را نمی‌دهند.

ایران، روسیه و دولت سوریه از صلح و آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند/ تروریست‌ها اجازه آتش‌بس نمی‌دهند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «حسین شیخ‌الاسلام» مشاور «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» با اعلام حمایت از عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه گفت: باید بر این نکته تأکید کرد که ایران، روسیه و دولت سوریه از برقراری صلح و اجرای آتش‌بس در سوریه به منظور پایان دادن به کشتار و خونریزی در این کشور حمایت می‌کنند.»

وی افزود: «من به جرأت می‌گویم که ابتکارعمل آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در سوریه متعلق به اتحاد ایران، روسیه و سوریه است».

سفیر ایران در سوریه در سال‌های 1998 تا سال 2003 در ادامه گفت: «سرگئی لاوروف (وزیرخارجه روسیه) اعلام کرده که منتظر غرب ماندن برای تصمیم‌گیری در خصوص توافق صلح ارزش ندارد و ما باید قاطعانه عمل کرده و دولت سوریه را به پذیرش توافق صلح ترغیب کنیم. با این وجود، متأسفانه تروریست‌ها اجازه اجرای آتش‌بس را نمی‌دهند».

روسیه و آمریکا در تاریخ 9 سپتامبر (19 شهریورماه) پس از نشست‌های مکرر سرانجام در ژنو برای اجرای آتش‌بسی موقت در سوریه به توافق رسیده‌ بودند اما پس از گذشت چند روز از اجرایی شدن این توافق نیز گزارش‌های مستند منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه از این امر حکایت داشت که ظاهرا تنها طرفین پایبند به این آتش‌بس نیروهای ارتش سوریه و روسیه بوده‌اند و گروه‌های معارض مسلح و گروه‌های تروریستی از این فرصت برای تجدید قوا و تشدید حملات خود به ویژه در مناطق مسکونی سوریه سوءاستفاده کرده‌اند.

علاوه براین، آمریکا نیز طی یک هفته‌ای که این توافق اجرا شد، به هیچ یک از تعهدات خود از جمله تفکیک گروه‌های معارض به اصطلاح میانه‌رو از گروه‌های تروریستی عمل نکرد و حتی نتوانست گروه‌های مسلح تحت حمایت خود را به توقف حملات در مناطق مسکونی سوریه متقاعد کند. پس از این اتفاقات و اتمام دوره توافق شده برای اجرای آتش‌بس موقت، دولت سوریه از لغو آتش‌بس در این کشور خبر داد و مذاکرات برای احیای مجدد آن دوباره از سر گرفته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.