نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که پس از اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، میزان اقبال عمومی به کلینتون در سطح ملی افزایش یافته است، اما فاصله این دو رقیب در سطح ایالت‌های یازده‌گانه «خاکستری» برای چندمین هفته پیاپی بار دیگر کاهش یافت.

جدیدترین نظرسنجی‌ها از انتخابات آمریکا / کاهش اختلاف ترامپ و کلینتون + نمودار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی‌های انجام شده پس از اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح ملی نسبت به هیلاری افزایش یافته است. با این حال، نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در یازده ایالت «خاکستری» این کشور بیانگر کاهش فاصله این دو رقیب است.

نظرسنجی انجام شده توسط شبکه فاکس‌نیوز که طی روزهای 27 تا 29 سپتامبر (6 تا 8 مهر) انجام شده است، نشان می‌دهد که کلینتون با جلب 43 درصد اقبال عمومی، سه درصد از ترامپ (با 40 درصد) جلوتر است. 

نتیجه نظرسنجی مشترک مؤسسات رویترز/ایپسوس هم که طی روزهای 27 و 28 سپتامبر (6 و 7 مهر) انجام شده است بیانگر این است که کلینتون با اختلافی چهار درصدی (42 به 38 درصد) همچنان از ترامپ پیش است.

مؤسسه راسموسن نیز در گزارشی از نظرسنجی خود که طی روزهای 26 تا 28 سپتامبر (5 تا 7 مهر) انجام شده است، آورده است که کلینتون با جلب 42 درصد اقبال عمومی، از ترامپ (با 41 درصد) جلوتر است.

برای اجتناب از خطاهای نمونه‌گیری، در این بخش نگاهی به میانگین مجموع نظرسنجی‌های سراسری انجام شده در ایالات متحده طی یک هفته اخیر می‌اندازیم. نتایج نشان می‌دهند که کلینتون در مجموع با کسب 44.64 درصد اقبال عمومی همچنان با بیش از 3.24 درصد از ترامپ (با حدود 41.40 درصد) پیش است، این در حالی که در هفته پیش از آن اختلاف این دو رقیب برابر با 2.56 درصد بود.

این در حالی است که اگر به میانگین نتایج نظرسنجی‌های سراسری انجام شده در آمریکا طی بازه زمانی «یک‌ماهه اخیر» نظری بیندازیم، مشاهده می‌شود که فاصله این دو رقیب طی هفته اخیر در قیاس با یک‌ماهه اخیر کمی افزایش یافته است.

طی یک‌ماهه اخیر، کلینتون و ترامپ در جلب اقبال عمومی به‌طور میانگین 2.32 درصد اختلاف داشتند که این میزان تفاوت در هفته اخیر به حدود 3.24 درصد افزایش یافته است.

یازده ایالتِ خاکستریِ تعیین‌کننده

شهروندان آمریکایی در تمامی 50 ایالت این کشور و پایتخت آن در انتخابات ریاست جمهوری نقش‌آفرینی می‌کنند، اما نتیجه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور عملاً با آرای 11 ایالت این کشور مشخص می‌شود، ایالت‌هایی که «خاکستری» نامیده می‌شوند، و به‌صورت سنتی و به‌خلاف دیگر مناطق، از آنها انتظار نمی‌رود که از پیش، جهت‌گیری مشخص و قطعی حزبی داشته باشند.

این 11 ایالت شامل کلرادو، فلوریدا، آیووا، میشیگان، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا و ویسکانسین هستند که در مجموع 146 از 538 رأی کالج الکترال را به خود اختصاص می‌دهند.

بررسی نتایج نظرسنجی‌های اخیر در این یازده ایالت نشان می‌دهد که کلینتون در مجموع همچنان از ترامپ جلوتر است، اما فاصله این دو با احتساب نظرسنجی‌های انجام شده طی هفته اخیر کاهش یافته است و ترامپ توانسته است با جلب اقبال عمومی در سه ایالت کارولینای شمالی، اوهایو و آیووا از کلینتون پیش بیافتد. در بین 8 ایالت باقی‌مانده نیز، کلینتون در ایالت میشیگان بیشترین اختلاف (7.4 درصد) را با ترامپ دارد.

در مجموع نیز با احتساب «میانگین وزنی» ــ که از ترکیب اقبال عمومی در تمامی این ایالت‌ها به هر یک از دو نامزد و تعداد آرای الکترال هر ایالت حاصل شده است ــ هیلاری کلینتون 3 درصد جلوتر از ترامپ است، این در حالی است که اختلاف این دو براساس همین شاخص در هفته پیش برابر با 3.7 درصد بود.

بررسی روند تغییرات اقبال عمومی (بر مبنای میانگین وزنی) به این دو نامزد در ایالت‌های یازده‌گانه «خاکستری» طی هفته‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که اختلاف این دو پس از دوره‌ای افزایش، بار دیگر کاهش یافته است به‌گونه‌ای که از 6.2 درصد اختلاف در نقطه اوج خود، به 3 درصد طی هفته اخیر کاهش یافته است. البته لازم به ذکر است که اکثر نظرسنجی‌های انجام شده در این یازده ایالت مربوط به پیش از انجام اولین مناظره بین این دو رقیب بود و برای مشاهده اثرات این مناظره بر افکار عمومی باید مدت بیشتری منتظر ماند تا نظرسنجی‌های جدیدتری انجام شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.