قدس آنلاین/ محمد رضایی: قطار دستگیری مدیران زیست محیطی دیروز در ایستگاه آذربایجان شرقی توقف کرد و سبب تذکر رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی به «ابتکار» رئیس سازمان محیط زیست شد.

مدیران سیاسی‌کار آفت سازمان محیط زیست

منابع خبری حوزه محیط زیست می‌گویند، گرچه نوبت دستگیری مدیران استانی خانم «ابتکار» در آذربایجان شرقی رسیده و مدیر محیط زیست این استان و برخی کارمندان وی با حکم دادستانی به جرم ارتشا و کلاهبرداری تعلیق ‌شده‌اند، اما هنوز مشغول کار هستند و خبری از اجرای حکم مقام قضایی نیست.

 خبری از واکنش شفاف مسؤولان نیست

کارشناسان معتقدند، گرچه طی یک ماه اخیر خبر بازداشت مدیران محیط زیست استان‌های گوناگون رسانه‌ای شده است، اما گویا این روند بدون واکنش شفاف مسؤولان محیط زیست و خانم ابتکار از سال 93 شروع شده و تاکنون چند تن از مدیران استانی محیط زیست به جرم تخلفات مالی بازداشت واعمال قانون شده‌اند، اما اغلب این افراد با رأفت خانم ابتکار مشغول فعالیت هستند.

دکتر محمد دولتی فرد، مدیر عامل سمن زیست سالم در هوای پاک در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: تخلف در محیط زیست باید متوقف و با آن برخورد شود. چرا باید میلیاردها تومان اختلاس در دستگاه‌های شبه دولتی با چراغ سبز مسؤولان انجام شود و چرا واکنش شفافی در این باره دیده نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه این بی اعتنایی به احکام قانونی دادگاه سبب جری شدن برخی مدیران متخلف در دیگر حوزه‌ها می‌شود، می‌افزاید: متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست از ابتدای فعالیت دولت کنونی با مدیریت خانم ابتکار پر تنش بوده و حاشیه‌های فراوان این سازمان به اصول مدیریتی آن آسیب زده است و باید در مقطع کنونی، این سازمان به کار حرفه‌ای حفاظت از گونه های نادر و عرصه‌ها بپردازد. در این زمینه فقط می‌توانم بگویم؛ خانه از پای بست ویران است، خواجه در فکر نقش ایوان است.

دولتی فرد با اشاره به احکام صادره از سوی دستگاه قضا برای متخلفان محیط زیست یادآور می‌شود: سی و یکم خرداد امسال حجت الاسلام مظفری، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی درباره پرونده مربوط به مدیرکل و شماری از کارمندان اداره کل محیط زیست این استان گفته بود: حکم تعلیق در این ارتباط توسط دادستان تبریز صادر شده، ولی از چرایی عدم اجرای حکم تعلیق توسط سازمان محیط زیست بی اطلاعیم.

وی می‌افزاید: متأسفانه همه عادت داریم گناه خودمان را به گردن دیگران بیندازیم، اما به نظر من اینکه در گذشته چه شده و چه اتفاقاتی افتاده، چندان مهم نیست، بلکه باید به اکنون توجه کنیم و بپرسیم چرا باید این همه تخلف در سازمان تکرار می‌شود؟

  حال محیط زیست خوب نیست

وی تصریح می‌کند: پس از استقرار دولت یازدهم که همه شعار محیط زیست را می‌دادند، باید ببینیم این شعارها چه خروجی ای را نصیب مردم کرده است و چرا حس نمی‌کنیم که حال محیط زیست خوب شده باشد.

وی با اشاره به رفت و آمدهای مدیران بدون در نظر گرفتن شایسته سالاری یادآور می‌شود: به جای نام خانم ابتکار می‌توانید نام آقای محمدجواد محمدی‌زاده، یا خانم فاطمه جوادی را بنویسید، اما در اصل قضیه هیچ تفاوتی نمی‌کند و دور باطل نبود مدیریت زیست محیطی به قوت خود باقی است. باید در این زمینه از باندبازی و رانت خواری پرهیز کنند و برای محیط زیست دل بسوزانند و گرنه آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

  مجازات متخلفان با شفاف سازی قانونی

دکتر بهزاد سعیدپور، عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست کشور نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: برخورد قانونی با متخلفان با شفاف سازی قانونی در قوای انتظامی و قضایی مهم‌ترین اصل در فرایند توقف تخلف است.

وی می‌افزاید: حمایت و اهتمام به انجام وظیفه در بدنه مدیران، کارشناسان و محیط بانان سختکوش مهم‌ترین معضل سازمان است و باید در این مقطع دولت به مقابله با تخلفات اداری، مالی و رفع بی اعتمادی های عمومی برخی مدیران، از جمله شماری از مسؤولان محیط زیست توجه داشته باشد و راهکار حل آن را ارایه دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرامرز ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    نظر به اینکه جناب جمشید آرین اصل اولین مخترع خودروی هوشمند الکتریک جهان ۱۰۰٪ طراحی و تولید ساخت ایران در 14 سال پیش بوده اند که توسط مافیای ایران خودرو و سایپا و عوامل انها در بدنه دولت وزیر محیط زیست / وزیر صنایع و وزیر نفت موجبات یک خیانت ملی و توقف کار ایشان را فراهم نمودند ؛ که خانم ابتکار هم طی نامه ای به جناب آرین اعلام کرد خودرو های الکتریکی هیچگونه آینده ای ندارد ؛ تقاضا میکنم پیگیری رسانه ای کنید.