قدس آنلاین - رها واعظی: سازندگان گوشی های هوشمند و اپراتورهای تلفن همراه در دنیا، درگیر نبردی مخفی در پشت درهای بسته، برای کنترل کاربران خود هستند. جنگ مخفی سازندگان و اپراتورهای گوشی های هوشمند، بر سر کنترل کاربران، فراتر از ایجاد حریم خصوصی مطمئن تر و یا امکان کنترل داده ها و هزینه ها می باشد.

راز جنگ گوشی های هوشمند بر سر کنترل کاربران

رقابت بر سر آن است که کدام کمپانی، کاربران و خریدار بیش تری دارد. آیا مشتریان یک کمپانی، بیش تر خریداران هستند یا تولیدکنندگان؟ آیا کاربران یک کمپانی برای استفاده از گوشی هوشمند، به صورت نقدی پرداخت می کنند و یا از سرویس های پرداخت ماهانه بهره می گیرند؟

طرح های توسعه در صنعت گوشی های هوشمند و جلب کاربران، نخستین بار از کشورهای توسعه یافته و با گوشی های هوشمندی که در حال حاضر به صورت روتین در بازارهای مختلف به فروش می رسد، آغاز شد. آمارها نشان می دهد که در طرح های توسعه گوشی های هوشمند، نفوذ بازار ایالات متحده آمریکا و انگلستان بر کاربران، حدود 85 درصد بوده است و این بدان معناست که سازنده های تلفن همراه برای رشد سالانه، بایستی هزینه های مختلفی برای جلب کاربران کنند. این هزینه ها باید به صورت جهت دار و متغیر باشد، تا تاثیر مناسبی بر ذهنیت کاربران بگذارد.

در این خصوص، مارینا کوتچوا، مدیر پیش بینی یکی از مراکز بزرگ تحلیل فناوری های هوشمند، عنوان کرده است: پس از سال ها، موقعیت بازار گوشی های هوشمند در اوج قرار گرفته است و تحلیلگران و مفسران بزرگ فناوری در دنیا، به این مورد اعتراف کرده اند.

براساس تحلیل های این مرکز تحقیقاتی، فروش گوشی های هوشمند تا پایان سال جاری، نسبت به سال گذشته حدود 1.3 درصد کاهش دارد. این در حالی است که حسابداری با کمک سیستم ها هوشمند همراه، حدود سه چهارم از سهم بازار را در اختیار گرفته و این یعنی، میزان بهره گیری از سیستم های هوشمند حسابداری در جهان حدود 4.1 درصد افزایش داشته است.

در همین حال، نوآوری گوشی های هوشمند تا حد زیادی در حال رکود می باشد و کاربران بسیاری ترجیح می دهند که به فناوری  سایر دستگاه های هوشمند پناه ببرند.

فرانسیسکو جرونیمو، مدیر تحقیقات تلفن های همراه اروپا در شرکت آی دی سی، در این خصوص عنوان کرده است: در سه تا چهار سال گذشته، هیچ کس در خصوص یک گوشی هوشمند هیجان زده نشده است. همه آن ها دارای امکانات مشابه، بوده اند و تنها در سایز صفحه نمایش، کیفیت دوربین و عمر باتری تفاوت دارند.

خرید کم تر گوشی های هوشمند توسط کاربران، سبب شده است که  تولید کنندگان بزرگ گوشی های هوشمند تحت فشار قرار گیرند و درآمدهای خود را به برنامه های گوناگون و پایگاه داده ها و کاربران متکی کنند، البته کمپانی های اپل و گوگل بیش تر درآمد خود را به فروشگاه های نرم افزاری خود و تلاش برای متقاعد کردن کاربران به پر کردن شکاف بین گوشی های هوشمند و زندگی عادی متکی کرده اند.

رقابت بین سامسونگ و اپل در انگلستان، بسیار شدید است. البته آمار نشان می دهد که بیش از 20 درصد از خریداران گوشی های هوشمند، از سیستم عامل های غیر از آندروید و iOS استفاده می کنند. بنابراین 20 درصد از فرصت دو کمپانی اپل و سامسونگ برای جلب مشتریان از دست رفته است.

در همین شرایط، اپراتورهای تلفن همراه در انگلستان، رقابت مشابهی دارند. تغییر شبکه های تلفن همراه در بین کاربران گوشی های هوشمند همواره موضوع مهمی بوده است. رقابت بین اپراتورها نیز در حوزه قیمت و ارایه خدمات به مشتریان متمرکز شده است.

جنگ میان اپراتورها همچنین در زمینه هزینه های پرداختی پیامک ها، تماس ها و اینترنت جریان دارد. اپراتورها برای ارتقای سالانه جایگاه خود، هزینه های پرداخت برای کاربران را کاهش و خدمات خود را افزایش می دهند.

مدیر تحقیقات تلفن های همراه اروپا در شرکت آی دی سی در این خصوص می گوید: اگر سازندگان تلفن همراه مدیریت مشخصی برای متقاعد کردن مردم در استفاده از یک سرویس همراه داشته باشند، روند فعلی تغییر خواهد کرد و مردم بیش تر طرفدار ارتقای فناوری خواهند شد، همچنین به استفاده از یک برند مشخص ادامه خواهند داد.

در حال حاضر نبرد برای کنترل تلفن های هوشمند پشت درهای بسته اتفاق می افتد و به زودی ما، شروع به دیدن گوشی ها و سرویس های هوشمند توسعه یافته ای می کنیم که تولیدکنندگان و اپراتورهای بزرگ برای جلب نظر کاربران ارایه می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.