۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
کد خبر: 461267

قدس آنلاین: از فرماندهان دفاع مقدس عنوان کرد: مجموع شهدای قرآنی استان همدان که خادم، مربی و مفسر قرآن بودند و در جنگ تحمیلی شرکت کردند، ۱۵۰ شهید هستند که عمدتا شاگرد «استاد مسکین» بودند.

خاطرات قرآنی یکی از فرماندهان جنگ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، هستند کسانی که بیش از هر چیز دیگری می‌درخشند و تا ابد نقطه عطف این جنگ تحمیلی هستند؛ قاریان، حافظان و مداحانی که در سخت‌ترین مراحل جنگ که رزمندگان نیازمند کمک و روحیه‌ای بس مضاعف بودند با صوت الهی خود این حس ایثار را زنده نگاه می‌داشتند.اما متأسفانه نه تنها این افراد به خوبی شناخته نشده‌اند بلکه گاه تأثیر آنان در جبهه‌های جنگ و بر مقاومت رزمندگان مورد غفلت واقع می‌شود.
برای معرفی و آشنایی بیشتر با شهدای قرآنی به سراغ یکی از فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس رفتم کسی که با وجود عوارض جنگ، بمباران شیمیایی و ترکش‌هایی که یادگاری ازجنگ دارد با صبر و حوصله پاسخگوی سئوالات من بود.
«سردار حاج جعفر مظاهری» متولد ۱۳۴۰ در استان همدان است وی پس از پیروزی انقلاب و آغاز درگیری‌های کردستان به غرب رفت و در کنار سرداران و فرماندهان بزرگی نظیر شهید مصطفی چمران، سردار شهید حسین همدانی و سردار شهید محمود شهبازی از خود رشادت‌های بزرگی نشان داد.
در طول مدت جنگ تحمیلی نیز سمت‌های مختلفی از جمله معاون «شهید علیرضا حاجی بابایی فرمانده محور جبهه میانی سرپل ذهاب» و فرماندهی «گردان خندق همدان در عملیات رمضان» را بر عهده داشت. این جانباز شیمایی دوران دفاع مقدس نویسندگی کتاب «ده متری چشمان کمین»، فرماندهی سابق تیپ انصارالحسین(ع) همدان و جانشینی قرارگاه عملیاتی نجف غرب کشور را در کارنامه درخشان خود دارد.


سردار جعفر مظاهری، از فرماندهان دفاع مقدس عنوان کرد: مجموع شهدای قرآنی استان همدان که خادم، مربی و مفسر قرآن بودند و در جنگ تحمیلی شرکت کردند، ۱۵۰ شهید هستند که عمدتا شاگرد «استاد مسکین» هستند.
وی ادامه داد: آقای مسکین یکی از مربی‌های بزرگ قرآنی بودند و محورییت جلسات قرآنی را در همدان به عهده داشتند، حدود ۵۰ جلسه اقماری را در سطح استان سازمان داده بودند که اغلب قرآن‌آموزان این جلسات اقماری مبتدی بودند. در این جلسات موظف بودند که قرآن پژوه‌ها را تا مرحل رسیدن به مرحله جز سی(عم جزء) آموزش بدهند وقتی به این مرحله می‌رسیدند به استاد مسکین معرفی می‌شدند.

بسیاری از شهدا از شاگردان کلاس قرآن استاد مسکین بودند
مظاهری عنوان کرد: جلسه‌ای که خود ایشان اداره می‌کردند بعد از ظهرهای جمعه برگزار می‌شد و قرآن‌آموزان مسقیم زیر نظر خود استاد مسکین مراحل آموزش را طی می‌کردند، از این مسیر افراد خیلی خوبی تربیت ‌شدند و بعدها خود همین افراد تبدیل به مربی‌های خیلی بزرگی شدند و عمده در جبهه فعالیت کردن و تعدادی از آن‌ها نیز شهید شدند.
وی اظهار کرد: «سردار شهید محمود شهبازی» فرمانده سپاه همدان که مفسر قرآن و مفسر نهج البلاغه بودند و خیلی شیوا و زیبا قرآن و نهج البلاغه را تفسیر می‌کردند ولی جزو شاگردان استاد مسکین نبودند. در جبهه نیز هر فرصت فراغتی که پیش می‌آمد رزمندگان دور ایشان جمع می‌شدند و سردار شهبازی هم برای آنها تفسیر می‌گفتند؛ من هم توفیق داشتم تا سال ۶۱ در خدمت ایشان باشم و مرتب از جلسات پر محتوا این شهید بزرگوار استفاده کنم.
این جانباز دفاع مقدس ابراز کرد: خیلی از رزمندگان درس‌های بزرگی از ایشان آموختند و شهید «حاج حسین همدانی» از کسانی بودند که مرید شهید شهبازی بودند و رابطه خیلی خاصی بین شهید همدانی و شهید شهبازی شکل گرفته بود.


وی افزود: این سردار بزرگ اسلام در مرحله چهارم «عملیات بیت‌المقدس» که در روز ۲ خرداد شروع شد در دروازه‌های خرمشهر و در کنار «نهر خیّن» شهید شدند.شرح زندگی و فعالیت وی در جبهه و جنگ را «سردار شهید همدانی»در «کتاب مهتاب خیّن» به صورت کامل آوردند و با استفاده از این کتاب درس‌های بسیاری می‌شود از سیره شهید شهبازی آموخت.
فرمانده سابق تیپ انصارالحسین(ع) همدان بیان کرد: یکی از بهترین مفسران ما در طی جنگ تحمیلی که در جبهه‌های جنگ به شهادت رسید «سردار شهید علیرضا خزایی» فرمانده سپاه اسدآباد بود؛ «شهید خزایی» از دانشجویانی بود که در شیراز تحصیل می‌کرد، در جریان انقلاب فرهنگی که به وقوع پیوست به سپاه ملحق شدند و فرماندهی سپاه اسدآباد را به او سپردند.
مظاهری اضافه کرد: من هم چون در ابتدا خدمتم بود برای تشکیل سپاه چند ماهی مأمور شدم همراه با بقیه رزمندگان سپاه اسدآباد را تشکیل دهیم آن موقع ارتباط خیلی خوب و نزدیکی با شهید داشتم، دوستی خوبی بین ما شکل گرفت و تا لحظات شهادت وی این دوستی پابرجا بود.
وی افزود: او از کسانی بود که به قرآن خیلی تسلط داشت، قرآن و نهج‌البلاغه را تفسیر می‌کرد و هر روز برای بچه‌های سپاه کلاس برگزار می‌کرد، از جاهای مختلف نیز او را برای تفسیر دعوت می‌کردند و در جلسات شرکت می‌کردند؛ «شهید علیرضا خزایی» در عملیات ۱۱ شهریور به همراه ۱۳ تن از همرزمانش که همگی اسدآبادی بودند در «ارتفاعات قراویز» به شهادت رسیدند، پیکر مطهرشان به مدت ۹ ماه در منطقه باقی ماند و بعد از عقب نشینی ارتش عراق توانستیم جنازه این شهدا را به عقب برگدانیم و تحویل خانواده‌های آنان دهیم.

«سردار شهید حسن ترک» استاد و قاری قرآن بودند
فرمانده دوران دفاع مقدس ابراز کرد: «سردار شهید حسن ترک» استاد و قاری قرآن بودند، علاوه بر آشنایی زیاد با قرآن و صوت بسیار خوبی که داشت، مربی و قاری بود و به تیپ انصارالحسین(ع) پیوستند و در نهایت به سمت فرمانده طرح و عملیات لشکر انصارالحسین رسیدند، سردار ترک همدانی بودند، جلسات قرآن در سطح شهر داشتند و پس از اینکه وارد جبهه شدند، جلسات قرآن را به سایر دوستانشان سپردند که «شهید محمد ملوّنی» ایشان در زمانی که ایشان کمک مربی آقای ترک بودند و آقای حسن ترک در «عملیات والفجر ۸ و شهید ملوّنی هم در «عملیات شلمچه» به شهادت رسیدند.

مظاهری گفت: «شهید حسن حق‌گویان» جزو کسانی بود که خیلی با قرآن مأنوس بود، «احمد مسگریان» مربی قرآن بودند و در علوم قرآنی خیلی تسلط داشتند و در سال ۱۳۶۰ توسط منافقین در داخل شهر همدان به شهادت رسیدند، «شهید مهدی کریمپور» مربی قرآن بودند و در «کربلای ۵ شهید» شدند؛ «شهید جعفر حیرانی» مربی بودند و در جزیره مجنون در «عملیات انصار» به فیض شهادت نایل آمدند.
فرمانده دوران دفاع مقدس ابراز کرد: «شهید امیر تقواطلب» مربی جلسه قرآن امام علی(ع) که در «علمیات والفجر ۸» به شهادت رسیدند و ؛ «سردار شهید رضا نوروزی» جزو مربی بسیارخوب قرآن محسوب می‌شدند و از فرماندهان سپاه بودند و و هنگامی که به عنوان «فرمانده گردان در عملیات مسلم بن عقیل» حضور داشتند به فیض نائل شدند؛«شهید هادی خزریان» مربی قرآن بودند و در کردستان به دست نیروهای تجزیه طلب به شهادت رسیدند.

نامگذاری عملیات به نام شهید «اکبر فرجیان‌زاده»
مظاهری اظهار کرد: «سردار شهید حسن صوفی» ایشان هم مربی قرآن بودند، مدت طولانی بسیج سپاه همدان به عهده داشتند و تشکیل و سازماندهی ۵ لشکر و رژه آنها در ۹ آذر ۱۳۶۳ از ابتکار ایشان بود و «علمیات بدر» به شهادت رسیدند همچنین سردار اکبر فرجیان‌زاده» از استادید علوم قرآنی و مسئول آموزشی سپاه همدان بودند، به عنوان فرمانده سپاه ایلام مأمور شد و در منطقه عملیاتی در ایلام به شهادت رسید که پس از شهادت او نام عملیات نیز به نام عملیات شهید «اکبر فرجیان‌زاده» نام گرفت.
فرمانده سابق تیپ انصارالحسین(ع) همدان بیان کرد: «شهید رضا حسینی» مداح اهل بیت و قاری قرآن بود، خیلی در جمع رزمندگان تلاش می‌کرد تا فضای عاشورایی بتواند ایجاد کند و رزمندگان را با دردهای اهل بیت و با سیره آنها آشنا کنند و در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید، «شهید صفرعلی پرچیان» قاری اول و بهترین لشکر انصارالحسین(ع) بود و در مسابقات نیز همیشه مقام اول را کسب می‌کرد در «عملیات کربلای ۴» به شهادت رسید؛ «شهید سید احمد برقعه‌ای» از مربیان جوان قرآن بود که سطح معلومات و دانش مذهبیش بسیار بالا بود حتی هنگامی که شیخ حسین انصاریان به همدان آمد در مراسمات او همراه و هم‌بحثش بود.
وی ابراز کرد: «علی اصغر سماواتی» جزو مداحان خوب استان بود و مداحی پرشوری در جبهه انجام می‌داد ایشان هم در آخرین عملیات برون‌مرزی جمهوری اسلامی که در بر علیه منافقین شکل گرفت، به شهادت رسید؛ «شهید مرتضی مریانجی» از بهترین مداح‌های استان همدان و مداح لشکر انصارالحسین(ع) بودند که در عملیات در «کربلای ۵»به شهادت رسیدند.
فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه «شهید حاج قاسم محمدی» حکایت بسیار عجیبی دارند، عنوان کرد: این شهید بزرگوار در جبهه بسیار زحمت می‌کشیدند، مسئولیت‌های مختلفی تجربه کردند که آخرین آن «فرمانده طرح و عملیات لشکر سیدالهشدا(ع) تهران» بودند اصالتا تویسرکانی هستند.
وی ادامه داد: «شهید محمدی» در یکی از عملیات‌ها از ناحیه سر مجروح می‌شوند، این مجروحیت موجب می‌شود بخشی از مغز آسیب بببیند و دیگر نتواند صحبت کند.این شهید از ناحیه مجروحیت خود خیلی رنج می‌برد، زیرا برای انجام مسئولیت‌های خود نیاز به صحبت کردن داشت و این مجروحیت کار او را مشکل کرده بود.

شفا یافتن «شهید محمدی» در خواب
وی افزود: در زمانی که در بستری بیماری بودند خواب یکی از ائمه اطهار(ع) را می‌بینند که از او می‌خواهند که «بخوان» که شهید در جواب ایشان می‌گوید: «نمی‌توانم» این درخواست چندین مرتبه تکرار می‌شود ولی در همان حین از خواب بیدار می‌شود و شروع به صحبت کردن می‌کند، متوجه می‌شود که شفاء گرفته است، با وجود اینکه این شهید مداح نبود از همان جا شروع به مداحی در وصف اهل بیت(ع) می‌کند، تا آخر عمر شریفش این مداحی را ادامه می‌دهد و سرانجام در «عملیات کربلای پنج» به شهادت می‌رسد.


فرمانده سابق تیپ انصارالحسین(ع) همدان اظهار کرد: «شهید غلامرضا رجبیه» که از دانش آموزان، رزمندگان کم سن و سال بود، مداحی نیز می‌کرد و در منطقه مریوان در ارتفاعات چناره در کنار محصلینی که ملحق شده بودند به سپاه مریوان؛ بعد از اینکه توسط نیروهای عراق محاصره می‌شوند به شهادت می‌رسد، تقریبا همه را به شهادت می‌رسانند و به طرز فجیعی از بالای ارتفاعات این شهدا را به سمت دره و پایین پرتاب می‌کنند.
مظاهری بیان کرد: بعد از «عملیات والفجر ۱۰» که توانستیم منطقه حلبچه را تصرف کنیم به این منطقه نیز دست پیدا کردیم و توانستیم تعدادی از پیکر های مطهر این شهدا را پیدا کنیم، ولی تعدادی از شهدا هنوز پیکرد مطهرشان مفقود است، «سردار شهید مجید رضی» جزو مداح‌هایی بود که بسیار حماسی روضه می‌خواند در ابتدا مسئول تبلیغات لشکر انصارالحسین(ع) بودند سپس فرمانده گردان رزمی منتقل می‌شود و به شهادت می‌رسند.
فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: «شهید حسین احسانی» که اصالتا تویسرکانی بودند و که به «حسین کربلایی» معروف بودند و «شهید جمشید اصلیان» که در «والفجر ۸ » به شهات رسید نیز از مداحان خیلی خوب و اثرگذار در جبهه‌ها بودند، لازم می‌دانم از تمام خانواده‌هایی که فرزندان آنان جزو مداح، قراء و مربیان جلسات قرآنی بودند، به شهادت رسیدند و من اسامی آنان را در اختیار ندارم عذرخواهی کنم.
فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: پس از شروع جنگ تحمیلی حضرت امام(ره) به عنوان رهبر جامعه باید جنگ و ماهیت آن را برای مردم تبیین و وظیفه مردم را در قبال مسئله جنگ مشخص می‌کردند، امام(ره) در همان صحبت‌های اولیه خود، در نگاه سیاسی جنگ را در راستا سیاست‌های مداخله‌گرایانه و سلطه‌جویانه آمریکا ارزیابی و ریشه جنگ را که همان آمریکا است، تعیین کردند.
مظاهری بیان کرد: در نگاه عقیدتی و اعتقادی، جنگ را جنگ بین ایمان و کفر، حق باطل نامیدند ایشان به عنوان رهبر دینی جنگ را دفاع از خود معرفی کردند و حضرت امام ایستادگی در مقابل این حرکت را دفاع از خود نامگذاری کردند و فرمودند«که شما در حالت پدافندی باشید».
فرمانده سابق تیپ انصارالحسین(ع) همدان اضافه کرد: زمانی هم که ما حالت هجومی گرفتیم، حتی به داخل خاک دشمن نفوذ کردیم و مناطق مهمی را تصرف کردیم باز هم در این وهله حضرت امام(ره) جنگ را جنگ دفاعی نامیدند زیرا می‌خواهیم خطر دشمن را از شهر مرزی دور کنیم.
وی اذعان کرد: رزمندگان اسلام بر این اساس دفاع را تکلیف الهی فرض کردند پس دفاع از خاک میهن دفاع از نوامیس مسلمین امری واجب بود به همین دلیل در جبهه های جنگ داوطلبانه حاضر شدند.همین نیروهای داوطلبانه مردمی موجب شد تا صدام ۳۴ روز طول بکشد تا بتواند بخشی از شهر خرمشهر را تصرف کند. مردم گیلان غرب هم جلوی یک لشکر عراقی را گرفتند و خانوادهایشان برای رزمندگان و همسران خود را در جبهه تغذیه و غذا آماده می‌کردند.

به هلاکت رساندن سرباز بعثی توسط یک خانم‌
وی ادامه داد: حتی در مراحل اولیه وقتی تعدادی از سربازان دشمن می‌خواهند وارد شهر شوند یک از خانم‌ها با تبر یکی از سربازان را به هلاکت می‌رساند و چند نفر را به اسارت در می‌آورد و تحویل نیروهای مستقر در شهر می‌دهد.


وی عنوان کرد: بعداز شکل گرفتن سپاه سیل مدافعان کشور برای ثبت نام شروع شد یکی از مشکل‌های ما جلوگیری از آمدن نوجوانان در جبهه بود اما بسیاری از همین نوجوانان با فشار زیاد و یا تغییر تاریخ تولد خود در شناسنامه باهزار زحمت خود را به جمع رزمندگان می‌رساندند، نظام تصمیم به حضور نوجوانان در جبهه‌ها را نداشت و خود این نوجوانان بودند که با غیرتی که داشتند می‌خواستند از ناموس خود دفاع کنند.
مظاهری با بیان اینکه ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز به جبهه های جنگ تقدیم کردیم که بعد از حماسه آفرینی‌های زیاد به درجه شهادت نایل شدند، بیان کرد: همین رزمندگان نوجوان در ابتدای جنگ حماسه‌های بزرگی آفریدند و حماسه «حسین فهمیده» هیچ وقت از ذهن ایرانیان پاک نمی‌شود، به مرور در جبهه با این حضور داوطلبانه مردم و تعریف و تبیینی که امام(ره) از جنگ کردند دفاع مقدس در جبهه‌ها تبدیل به یک دانشگاه بزرگ شد.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه خیلی‌ها با حضور در جبهه تبدیل به انسان های بزرگی شده‌اند، ابراز کرد: شهید ترک در ابتدا ورود جوانی بود که مسائل نظامی را نمی‌دانست ولی بسیار با انگیزه بود اما از نظر اعتقادی قوی بود و با تلاش در پی کسب تجربه بود همین تلاش او نیز موجب شد تا خیلی سریع سمت فرمانده را کسب کند، برای رزمندگان کسب پیروزی اهمیت نداشت بلکه آنان ادای تکلیف را واجب می‌دانستند و نتیجه فرع برتکلیف بود

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.