آینده «گردشگری ادبی» نویدبخش است

به گزارش قدس آنلاین،  چند سالی است شاهد بارقه‌هایی از رونق  گردشگری ادبی هستیم و آینده این بخش در کشور نویدبخش است. علیرضا عالم نژاد از فعالان جوان حوزه گردشگری ادبی با بیان این مطلب، گفت: حدود سه سال پیش شاهد برگزاری نخستین سمینار گردشگری ادبی در کشور بودیم که طی آن مفاهیم این عرصه در قالب تئوری و آکادمیک به بحث و بررسی گذاشته شد و من در پی همین سمینار تصمیم گرفتم به اجرای تورهایی در این زمینه بپردازم.

وی افزود: در اولین برنامه تور گردشگری ادبی  خود، به «حسن مقدم»، نمایشنامه نویس و «ملک الشعرای بهار» پرداختیم. چنانکه در خانه پدر حسن مقدم که از خانه‌های تاریخی تهران است، بخش‌هایی از نمایشنامه «جعفرخان از فرهنگ برگشته» را که از آثار این نمایشنامه نویس است، به نمایش گذاشتم  که  نخستین بار در سال 1331 در گراند هتل به روی صحنه رفته است . او در این اثر به تقابل سنت و مدرنیسم می‌پردازد که در زمان خود و حتی امروز از موضوعات قابل تأمل است. همچنین همراه با دختر ملک الشعرای بهار، خانم «چهرزاد بهار» به دو فضای زندگی این شاعر پا گذاشتیم و از رازها و زندگی ملک الشعرا شنیدیم.

عالم نژاد  اضافه کرد: در ادامه برنامه گردشگری ادبی خرداد ماه سال گذشته، متأثر از کتاب «قصه گذر ایلچی»، گردشگران را به محل قتل گریبایدوف بردیم و رویدادهای این ماجرا را با حضور نویسنده آن، بهنام ابوترابیان مرور کردیم. در سال جاری نیز برنامه‌هایی برای آبان ماه پیش بینی کردیم که مرتبط با فضای کتاب و کتابخوانی است.

این فعال گردشگری که بر تهران گردی متمرکز است، گفت: هنوز شاهد اتفاق‌هایی که دلمان می‌خواهد، نبوده‌ایم، زیرا گردشگری، صنعتی نو پاست و نمی‌توان انتظار داشت بدون فراهم شدن مقدمات آن بر موضوعات و گرایش‌های آن توجه شود. البته در این زمینه در برخی شهرها  فعالیت‌های امیدوار کننده‌ای دیده می‌شود که یزد از جمله این شهرهاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.