قدس آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی در ایام دو ماه محرم و صفر در ۱۴۲ بقعه متبرکه استان برگزار می‌شود.

سوگواره بصیرت عاشورایی در ۱۴۲ بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام جمال ایزدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با موضوع بصیرت عاشورایی در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: سوگواره بصیرت عاشورایی از امشب تا شب شب شام غریبان امام رضا(ع) به مدت دو ماه در ایام ماه‌های محرم و صفر با شعار انی احامی ابدا عن دینی (هرگز از یاری دینم دست بر نخواهم داشت) در ۱۴۲ بقعه متبرکه استان برگزار می‌شود.

وی درباره برنامه‌های این ایام افزود: برپایی نمایشگاه فرهنگی (به صورت پوسترهای نمایشگاهی) در ۶۳ بقعه متبرکه جهت انتقال معارف حسینی، اعزام ۱۵۲ مبلغ جهت همکاری در اجرای برنامه‌ها در تمامی بقاع متبرکه، برپایی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در ۴۸ بقعه متبرکه مجری طرح، برپایی ۲۳ خیمه معرفت، اقامه نماز جماعت به ویژه ظهر روزهای تاسوعا و عاشورا در ۱۰۶ بقعه متبرکه، اقامه عزا دسته‌جات و هیئات عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا در ۱۲۷ بقعه متبرکه، برگزاری مراسم شام غریبان در ۶۴ بقعه متبرکه، برگزاری مراسم عزاداری شهدات سیدالساجدین، حضرت امام سجاد(ع) در ۵۵ بقعه متبرکه و برگزاری محافل اُنس با قرآن کریم در ۲۴ بقعه متبرکه را در این ایام داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف ۴۱ ایستگاه همه واقف باشیم در بقاع متبرکه برپا خواهد شد و همچنین ۲۴ نشست علمی صنفی نیز برگزار خواهد شد و اطعام از محل موقوفات مرتبط در دهه اول محرم در ۹۸ بقعه متبرکه از دیگر برنامه ها است.

ایزدی با بیان اینکه از وظایف اصلی سازمان اوقاف اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود ۴ میلیارد تومان موقوفات مرتبط با این ایام در سه دسته (روضه خوانی، تعذیه داری و اطعام) اجرای نیت می‌شود.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی برگزاری  بیش از ۳۰۰۰  مراسم از محل موقوفات منطبق در مناطق روستایی و شهری و در بقاع متبرکه در این دو ماه شده است و بیشترین اجرای نیت در شهرستان‌های مشهد و سبزوار و نیشابور و کمترین اجرای نیت در شهرستان‌های خواف، تایباد و تربت جام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه‌های ایام محرم و صفر، بیان کرد: ۶ ویژه برنامه در این ایام برگزار می‌شود که برنامه نخست مراسم لبیک یا حسین (ع) به مناسبت دوم محرم الحرام سالروز ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلا در سه شهرستان کاشمر (بقعه متبرکه سید حمزه)، مشهد (حاشیه شهر شهرک شهید رجایی، جنب ورزشگاه آستان قدس)، سبزوار (امامزاده شعیب(ع)) برگزار می شود که این برنامه در شهرستان های سبزوار و کاشمر از ساعت ۱۵ روز ۱۳/۷/۹۵ آغاز و در مشهد همزمان با نماز ظهر و عصر خواهد بود.

ایزدی گفت: سخنران برنامه مشهد آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد، کاشمر آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، سخنران سبزوار آیت‌الله. اختری استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای سیاستگذاری ائمه جماعات سراسر کشور است.

وی افزود: برنامه دوم مراسم شیرخوارگان حسینی در روز جمعه ۱۶/۷/۹۵ ساعت ۹:۳۰ صبح در شهرستان‌های گناباد و تربت حیدریه و مشهد به صورت ویژه و در سایر شهرستان‌ها نیز به صورت شهرستانی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برنامه سوم مراسم احلی من العسل روز شنبه ۱۷/۷/۹۵ ساعت ۹:۳۰ صبح با همکاری آموزش و پرورش در شهرستان‌های مشهد، قوچان و بردسکن برگزار می‌شود.

ایزدی تصریح کرد: برنامه چهارم همایش رهروان زینبی به مناسبت ۱۲ محرم سالروز ورود کاروان اسرا به شهر کوفه در شهرستان‌های نیشابور، طرقبه، مشهد برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: برنامه پنجم مراسم نهضت بیداری با خطبه‌های علوی در روز اول ماه صفر به مناسبت ورود کاروان اسرا به شام و کاخ یزید در سه شهرستان مشهد، سبزوار و گناباد به صورت ویژه برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: برنامه ششم همایش لبیک یا رسول الله بوده در روز ۲۸ ماه صفر در تمامی شهرستان‌های استان به غیر از مشهد برگزار خواهد شد.

ایزدی درباره برنامه‌های این ایام در مناطق حاشیه شهر، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حاشیه شهر مشهد برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است که شامل کمک به ۲۱۰ مسجد حاشیه شهر از محل موقوفات منطبق جهت خرید ملزومات عزاداری و فضاسازی مسجد و برگزاری ۷ مراسم به طور ویژه در روزهای ۲ و ۵ و ۷ و ۱۲ و ۱۹ محرم بوده که در پهنه‌های حاشیه شهر اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.