کارشناس ارشد مسائل ترکیه گفت: سوریه و عراق با توجه به گذشته تاریخ منطقه در زمان عثمانی، از مناطق تحت نفوذ و سلطه این امپراتوری بود؛ لذا ترکیه اقدام خود در این کشورها را مجاز می‌بیند.

 احتمال عملیات ترکیه در عراق / ادعای ترک‌ها بر کرکوک و موصل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «داود وفایی»، عضو شورای سردبیری پایگاه تحلیلی خبری ایران ـ بالکان و کارشناس ارشد مسائل ترکیه در خصوص ادعاهای تاریخی ترکیه در سوریه و عراق، با اشاره به رقابت ترکیه با ایران اظهار داشت: ترکیه با توجه به سابقه‌ای که امپراتوری عثمانی در غرب آسیا و حاکمیتی که در عراق و سوریه داشته است، قطعاً خود را به‌ عنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه می‌داند. همچنین این کشور نهصد کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد. این کشور در رقابت با ایران که مرز مشترک با سوریه ندارد، خود را در این زمینه ارجح می‌داند.

وی در پاسخ به این سؤال که «نیت واقعی آنکارا از گسترش عملیات سپر فرات در شمال سوریه چیست؟» گفت: دو فاکتور تحت عنوان مسئله کردها و داعش را در این زمینه نباید فراموش کرد. ادعای ظاهری ترک‌ها عبارت است از اینکه باید ریشه پ.ک.ک در سوریه خشکانده شود؛ لذا ترکیه در شمال سوریه وارد عملیات شده است تا ریشه حملات کردها به شهرهای ترکیه تضعیف شود. آنکارا از تشکیل دولت مستقل کردی در شمال سوریه نیز ممانعت به عمل می‌آورد.

عضو شورای سردبیری پایگاه تحلیلی خبری ایران ـ بالکان رویارویی آنکارا با داعش را مورد توجه قرار داد و افزود: داعش و دولت آک پارتی در حال حاضر رودرروی هم قرار گرفته‌اند. سیاست دولت ترکیه در قبال داعش الآن با سیاستهای همپیمانان این کشور همخوانی دارد؛ لذا آنکارا مقابله با داعش را نیز در دستور کار خود قرار داده است تا از کاروان مبارزه با داعش عقب نماند.

وی در پاسخ به این سؤال که «اظهارات مقامات آنکارا مبنی بر گسترش عملیات سپر فرات به سمت جنوب از چه دلایلی سرچشمه گرفته است؟» بیان داشت: ترکیه از نظر ژئوپلیتیک تلاش می‌کند که یکی از بازیگران اصلی در سوریه باشد. اگر احیاناً سوریه به سمت تجزیه پیش رود، قدرتهای حاضر سعی می‌کنند که در آینده سهمی برای خود داشته باشند. قدرتهایی که حضور و نفوذ بیشتری در سوریه دارند، به دنبال سهم بیشتری هستند.

کارشناس ارشد مسائل ترکیه و بالکان رضایت ترکیه از تجزیه سوریه را مورد ارزیابی قرار داد و عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت ترکیه در حال حاضر نگاهی به آینده نیز دارد. هرچند که بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه اخیراً اظهار کرده بود که ترکیه شدیداً با تجزیه سوریه مخالف است؛ اما این کشور در صورت وقوع چنین اتفاقی به دنبال سهم خواهی خواهد بود. آنکارا سعی می‌کند که طرفداران خود در سوریه را تربیت کند و جای پای محکمی در این کشور داشته باشد.

وی با توصیف اقدام ترکیه در سوریه یادآور شد: سوریه با توجه به گذشته تاریخ منطقه در زمان عثمانی، یکی از مناطق تحت نفوذ و سلطه این امپراتوری بود؛ لذا ترکیه اقدام خود در این کشور را مجاز می‌بیند و به دنبال ایجاد جایگاهی در سوریه است.

وفایی در پاسخ به این سؤال که «علت اصلی اصرار آنکارا بر تشکیل منطقه امن در شمال سوریه علی‌رغم مخالفتهای واشنگتن با طرح منطقه امن چیست؟» گفت: ترکیه از جمله کشورهایی است که در بحران سوریه تا به‌ حال بیشترین خسارت را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی دیده است. نزدیک به سه میلیون آواره سوری در ترکیه حضور دارند و بار سنگینی بر بودجه اقتصادی ترکیه وارد شده است؛ لذا این کشور به دنبال جبران خسارتهای وارد شده است. آنکارا معتقد است کشورهایی چون آمریکا که از دور دستی بر آتش دارند، نمی‌توانند حقیقت مسئله را چون ترکیه درک کنند. بر این اساس آنکارا دخالت بیش‌ از حد خود را مجاز می‌داند.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا به دنبال اظهارات اردوغان مبنی بر لزوم تکرار عملیات سپر فرات در عراق، آنکارا توان گشایش جبهه جدیدی از دخالتهای خود در عراق دارد؟» اظهار داشت: به نظر می‌رسد که ترکیه قادر به انجام چنین عملیاتی باشد. ترکیه گرچه الآن در چند جبهه خود را مشغول کرده است؛ اما به نظر می‌رسد که ادعای این کشور با توجه به موقعیت مناسبی که در شمال عراق و ارتباط خوبی که با اقلیم کردستان و تشکیلات بارزانی دارد، چندان پوچ نباشد. احتمال عملیات ترکیه در عراق وجود دارد.

کارشناس ارشد مسائل ترکیه و بالکان در پایان با اشاره به ادعاهای ترکیه در کرکوک و موصل تأکید کرد: فشار پ.ک.ک و کردهای مخالف ترکیه بر آک پارتی خیلی افزایش پیدا کرده است؛ لذا ترکیه ممکن است که برای خنثی و تضعیف کردن این قضیه به هر طرف دست اندازی کند. بحث تاریخی پیش‌گفته در رابطه با عراق نیز به‌صورت پررنگتری مطرح است. ترکها ادعاهایی بر کرکوک و موصل دارند. این کشور با توجه به وجود ذخایر انرژی چون نفت در شمال عراق به دنبال ایجاد جای پایی در این منطقه نیز است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.