وزیر امور خارجه کشور با بیان اینکه وزارت امور خارجه برای رونق دیپلماسی اقتصادی تلاش می‌کند، اظهار داشت: اتهام زدن به دستگاه دیپلماسی، توهین به کل نظام است، ما هرگز به خاطر چشمک زدن به خارجی‌ها مسئول وزارت خارجه را تغییر نمی‌دهیم.

برای چشمک زدن کسی را تغییر نداده‌ایم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم،  محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص صحن علنی و سوالات مطرح شده عنوان کرد: اولین سوال درباره دیپلماسی اقتصادی بود که دکتر پور ابراهیمی مطرح کرد که به جا بود، چرا که وزارت امور خارجه درسال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی این امکان را نداشته که در حوزه اقتصادی عمل کند.

تلاش برای رونق دیپلماسی اقتصادی

وی ادامه داد: امیدوارم پاسخ هایی که ارائه شد برای مجلس قانع کننده باشد، موافق هستم که تلاش مجموعه وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی افزایش پیدا کند تا بتوانیم به اندازه کافی در حوزه دیپلماسی اقتصادی در خدمت منافع کشور باشیم.

وزیر امور خارجه در توضیح ابعاد دیپلماسی اقتصادی و اقدامات صورت گرفته گفت: پور ابراهیمی در حوزه ساختار نظر داشت، در این حوزه وزارت خارجه هم در داخل و هم در خارج معذوراتی دارد که در صورتی که معذورات قابل حل و فصل باشد ساختار می تواند پاسخ خوبی باشد. اما فعلا تشویق سفارتخانه ها و پاسخگویی سفارتخانه ها در حوزه ارتباط اقتصادی می تواند مهمترین کار باشد.

هرگز قصد توهین به مجلس و نماینده‌ای را نداشتم

ظریف درباره اتفاقاتی که در صحن رخ داد و برداشت توهین به جایگاه نمایندگان توضیح داد: من نه قصد توهین به مجلس یا یکی از نمایندگان را داشتم و نه معتقد هستم توهینی کردم، بعضی از دوستان تندترین توهین ها را به وزارت امور خارجه، دیپلماسی کشور و به مصوبات نظام در مورد برجام انجام می دهند، معتقد هستم که بعضی حرفها از سوی دوستان تاثیری بدی  بر دنیا می گذراند و آدرس غلط می دهند.

وی ادامه داد: به دنیا گفته می شود که در ایران گروهی وجود دارد که نظرشان به خارجی است یا به غربی ها اعتماد دارند یا این گروه دنبال تضعیف مقاومت است، در حالی که چنین نیست. چنین اظهار نظری مخل منافع ملی است و باید صدای بلند به این سوال و اتهام پاسخ داد چرا که اتهام، افترا و توهین است. اینکه ادعا شود به خاطر چشمک زدن به خارجی ها مسئول وزارت خارجه را تغییر می دهیم تنها به یک وزارتخانه توهین نشده بلکه کل نظام جمهوری اسلامی زیر سوال رفته است.

ظریف تاکید کرد: بنابراین نیاز دیدم در این زمینه با قاطعیت پاسخ دهم، احساس می کنم سوال بسیار ناواردی مطرح شد، تغییر نیرو در حوزه اجرایی در حوزه وزارت امور خارجه است و البته رئیس جلسه تذکر داد تغییرات اجرایی در حوزه اختیارات وزیر است و بنده در این زمینه هیچ نگرانی نداشتم تا به سوال دوستان پاسخ دهم.

گزارش برجام موارد مثبت و منفی دارد

وی افزود: اما بهتانی زده شد که این تغییر به خاطر فرستادن پیامی به دیگران بود و بدتر از این به دلیل درخواست دیگران بود قابل قبول نیست، مجلس و تک تک نمایندکان برای همه ما محترم هستند چرا که آنها نماینده مردم هستند و به فرموده رهبر کبیر انقلاب مردم ولی نعمت ما هستند و ما اعتقاد داریم که نمایندگان مردم در مجلس در راس امور قرار دارند.

ظریف در ادامه  به گزارشی که از برجام ارائه شده است اشاره کرد و توضیح داد: گزارشی که از روند اجرای برجام ارائه شد گزارش بسیار طولانی است که شامل موارد مثبت و منفی است اما برخی دوستان دوست دارند تنها موارد منفی را نگاه کنند، اما اگر بخواهیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم باید هر دو مورد را ملاحظه کنیم.

ارائه گزارش سوم در زمان قانونی

عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: اینکه فقط موارد منفی مطرح شود تهمت است و باید موضوع را با اصل واقعه مقایسه کنیم، وزارت امور خارجه تاکنون دو گزارش سه ماهه به مجلس ارسال کرده است و سومین گزارش را نیز در وقت قانونی ارائه خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشور در نهایت گفت: همواره سعی کردیم در وزارت خارجه از حد صداقت خارج نشویم، حد صداقت این نیست که فقط ایراد ها باز گو شود بلکه باید واقعیت را که شامل موارد مثبت و منفی است ارائه شود، واقعیت این است که برجام دست آوردهای بزرگی برای کشور داشته و باید قبول کرد برای آمریکایی که 30 سال بنایی علیه ایران ساخته امروز باید آن را خراب کند و چنین تخریبی برای معماران آن خیلی راحت نیست و  ممانعت کند با این حال ما هم تلاش داریم جلوی مانع تراشی آنها را بگیریم که تصور می کنم تا کنون در این زمینه موفق بودیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.