قدس آنلاین: نایب رئیس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی گفت: در حال حاضر ۵٠ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی غیردولتی به دلیل کمبود دانشجو خالی است.

سطح کیفی تحصیلی دانشجویان با ادغام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارتقا می‌یابد
به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین طیرانی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی دانشجویان در دانشگاه خیام مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ٣٥هزار دانشجو در ٣۵موسسه آموزش عالی و دانشگاه‌ غیرانتفاعی استان‌های خراسان مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: اگرچه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با این هدف تاسیس شدند تا بتواند آرزوی رفتن به دانشگاه را برای بخش زیادی از جوانان دهه ۶٠ و ٧٠ را برآورده کنند، اما در حال حاضر نیمی از ظرفیت این دانشگاه‌ها خالی مانده است.
طیرانی علت پرنشدن ظرفیت دانشگاه های کشور را کم شدن داوطلبان کنکور عنوان کرد و گفت: سال ٨٠، دو میلیون نفر برای ورود به دانشگاه‌ها در کنکور سراسری شرکت می‌کردند، اما حالا این رقم با کاهشی چشمگیر به ۶٠٠هزار دانشجو رسیده است. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی با توجه به حجم داوطلبان ٢٠سال قبل تاسیس شدند؛ لذا اکنون با کاهش متقاضی مواجه شده‌اند.
وی با بیان اینکه موسسات و دانشگاه‌های غیر دولتی فرصت بسیار خوبی برای ورود به آموزش با قیمتی ارزان است، گفت: به طوری که شهریه سالانه دانشگاه‌های غیر دولتی بین یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار تومان است اما این شهریه در دانشگاه‌های خارج از کشور حدود 30 هزار دلار است.
نایب رئیس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی با بیان اینکه هم‌اکنون به ازای هر داوطلب در رشته ریاضی فیزیک، دو صندلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی وجود دارد، اما خبری از داوطلب نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴٠ درصد از مراکز آموزش عالی در شهر مشهد کمتر از هزار دانشجو دارند که این موضوع سبب متضرر شدن این دانشگاه‌ها و مراکز شده است.
وی ادامه داد: وزارت علوم هم برای حل معضل صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها و مراکز عالی نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ چون داوطلب نیست.
طیرانی تصریح کرد: موسسات غیرانتفاعی برای جذب حتی یک دانشجو موظفند از سازمان سنجش تاییدیه بگیرند و برای افزودن حتی یک کد رشته تحصیلی، مجوز شورای گسترش آموزش عالی الزامی است.
طیرانی گفت: اما شاهد هستیم دانشگاه پیام‌نور که یک دانشگاه برمبنای آموزش‌های غیرحضوری و از راه دور است، دانشجوی حضوری پذیرش می‌کند.
وی با بیان اینکه تجمیع دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: این طرح قرار است به منظور حل معضل کمبود دانشجو و کاهش ظرفیت مراکز آموزش عالی غیردولتی اجرایی شود.
رئیس دانشگاه خیام مشهد افزود: طرح تجمیع موسسات آموزش عالی غیردولتی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و برنامه‌ریزی‌های لازم در این ارتباط انجام شده؛ اما هنوز اقدام عملی برای تحقق این مهم صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح یک مشکل حقوقی دارد، ابراز داشت: هیئت موسس هر یک از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، متشکل از هفت عضو است؛ در حالی که با ادغام موسسات آموزش عالی، یک موسسه جدید با یک هیئت موسس هفت نفره ایجاد می‌شود که اعضای آن باید از میان اعضای هیئت‌های موسس تمامی این مراکز انتخاب شوند.
طیرانی گفت: از آنجا که موسسین در امر ایجاد موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بدون شک انتخاب هفت نفر برای عضویت در هیئت موسس جدید از بین اعضای هیئت‌های قبلی، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهد کرد.
نایب رئیس شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی با اشاره به اینکه مالکیت موسسه جدیدی که به دنبال ادغام چند موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ایجاد می‌شود با چه کسی است، گفتت: این موضوع از دیگر مشکلات این طرح بوده که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر کلمه «غیرانتفاعی» از روی نام موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی برداشته‌شود، مشکل مالکیتی این مراکز برطرف شده و آن وقت، اجرای طرح ادغام دانشگاه‌های غیردولتی مشکل حقوقی نخواهد داشت.
طیرانی ادامه داد: شاید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی به دلیل عدم تکمیل ظرفیتشان، در تامین هزینه‌ها با مشکل مواجه شده و از تکمیل آزمایشگاه‌ها یا توسعه فیزیکی ساختمان‌ها خودداری کنند، اما هرگز کیفیت خدمات آموزشی را کاهش نمی‌دهند و این موضوع خط قرمز است.
وی بیان کرد: موسسان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی تعصب خاصی نسبت به خدمات آموزشی ارائه‌شده در دانشگاه‌هایشان دارند و اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد. البته اگر سطح آموزشی مراکز افت شدیدی داشته‌باشد و از استانداردها پایین‌تر بیاید، وزارت علوم تذکر خواهدداد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.