چه بخواهیم و چه نخواهیم رکود اقتصادی گسترده شده است. پس بهتر است راه هایی را بیاموزیم که بتوانیم با درآمد کم، زندگی شاداب تر و ارزان تری داشته باشیم.

۶نکته برای زندگی کم خرج تر

به گزارش قدس آنلاین، دروغ چرا. شرایط زندگی سخت شده است. شما باید خیلی خوش شانس باشید که شغلی داشته باشید. حتی اگر شاغل هم باشید، احتمالا دستمزد آن به اندازه‌ای نیست که نیازهای شما را تامین کند اما اگر شاغل باشید و درآمدش هم خوب باشد، با مشکل پرداخت دیرهنگام دستمزد روبه‌رو خواهید شد که شما را ناامید می‌کند.

1- موبایل مناسب با نیازهایتان را بخرید
بهترین گزینه همیشه، ‌گران ترین گزینه نیست. چند وقت پیش پدر میانسالم گفت که گوشی هوشمند می‌خواهد. همان روز به بازار موبایل رفتیم. در میان گوشی‌های مختلف، فروشندگان صرف نظر از نحوه و اندازه استفاده پدر من از تلفن همراه، گوشی‌های مشابهی را پیشنهاد می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند که این گوشی فلان هسته‌ای است و حافظه داخلی و رم بالایی دارد اما هدف پدر من از خریداری گوشی هوشمند تنها ارتباط با اقوام خود در تلگرام بود و فقط یک گوشی می‌خواست که تلگرام را باز کند. نه قصد بازی داشت و نه ذخیره ویدئوهای مختلف. پس‌تصمیم گرفتیم گوشی تلفن همراهی خریداری کنیم که 300 هزارتومان از گزینه پیشنهادی مغازه داران ارزان‌تر بود. البته این اتفاق تنها در خرید موبایل رخ نمی‌دهد و در زمینه تبلت و لپ تاپ نیز به چشم می‌خورد. مثلا دانشجویی که قرار است با لپ تاپ فیلم نگاه کند و از مجموعه آفیس استفاده کند، دلیلی ندارد که لپ تاپ با گرافیک و رم و cpu بالا خریداری کند. (این موضوع را روز پنجشنبه در همین صفحه مورد بررسی قرار می‌دهیم).خلاصه این‌که مردم ایران در سخت‌ترین شرایط زندگی نیز پول خوبی به محصولات دیجیتال می‌دهند و اگر بتوانید گوشی متناسب با نیازهایتان تهیه کنید، قادر خواهید بود که مقادیر قابل توجهی صرفه جویی کنید.

2- مراقب وسوسه حراجی های پوشاک باشید
گوشه و کنار شهر پر شده از حراج‌های پوشاک. تقریبا هر محله و خیابانی با یک حراجی مواجه است که پوشاک را خیلی ارزان در اختیار شما قرار می‌دهد. لباس‌هایی که معمولا قیمتی بین 10 تا 30 هزار تومان دارند و این قیمت پایین «حس مفت خری» شما را تحریک می‌کند. شما هم که به مغازه وارد می‌شوید، شروع می‌کنید به خرید. خریدهایی که هیچ نیازی به آن نداشته‌اید و ندارید. فقط ارزان بودن سبب شده است که شما آن‌ها را بخرید. این ارزان بودن سبب می‌شود که شما مبالغ بیشتری از درآمدتان را صرف خرید لباس کنید. پس‌هر وقت که با قیمت پایین لباس و پوشاک مواجه شدید، به این سوال پاسخ دهید که اگر حراج نبود بازهم این لباس را تهیه می‌کردید یا خیر. البته پوشاک تنها کالایی نیست که چنین وضعیتی دارد و تخفیف‌های این چنینی در مورد کالاهای دیگری نیز وجود دارد.

3-  مسواک بزنید
توصیه مسواک زدن را معمولا پزشکان مطرح می‌کنند اما ما به عنوان دانشجویان اقتصاد توصیه مشابهی را انجام می‌دهیم. ملاک ما هم نه بهداشت دهان و دندان، بلکه جیب شما معیار ارزیابی ماست. اگر شما مسواک نزنید، باید منتظر باشید که تا چند سال آینده پایتان به دندانپزشکی باز شود و اگر این چنین شود، باید بخش قابل توجهی از درآمدتان را صرف دندان‌هایتان کنید.
برای مثال، پر کردن یک دندان معمولی چیزی حدود 100 هزار تومان هزینه برمی دارد و اگر به درمان ریشه نیاز داشته باشید هم باید مبالغ بالای 250 هزار تومان برای هر دندان بپردازید. البته هزینه روکش کردن هم جدا محاسبه می‌شود.

4-  با برنامه هایپرمارکت بروید
تخفیف‌های هایپر مارکت‌ها بسیار لذت بخش است. آنقدر لذت بخش که خرید از فروشگاه‌های عادی را برای ما سخت می‌کند اما همیشه زمانی که از خرید برمی گردیم، متوجه می‌شویم که جیبمان خالی شده و کالاهایی که می‌خواستیم را نخریده‌ایم. بماند که هایپر مارکت‌ها چگونه شما را وادار به خرید برخی از محصولات می‌کنند. بنابراین، توصیه اصلی ما این است که با فهرست خرید به هایپر مارکت بروید و اگر این‌گونه نکنید بخش زیادی از پول شما صرف خرید کالاهای‌کم فایده می‌شود.

5- کلی خرید کنید
تجربه بسیاری از شهروندان نشان می‌دهد که در خرید کلی سود بسیاری وجود دارد. این افراد معمولا به مراکز فروش عمده کالا می‌روند و کالاها را به صورت کلی و با تخفیف خوب تهیه می‌کنند. سپس این کالاها که حجم زیادی دارند را بین خانواده خود پخش می‌کنند. این کار را می‌توان در مورد میوه، حبوبات، برنج، روغن و... انجام داد. پس‌اگر شما هم خانواده و دوستان نزدیکی دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید و هر ماه یک نفر را مسئول خرید کنید تا محصولات را با قیمت ارزان بخرد.

6- دورهمی‌های ارزان را جایگزین مهمانی‌های گران کنید
خانواده‌های ایرانی مهمان نوازند و این ویژگی باعث شده تا بخشی از درآمدهایشان صرف مهمانی دادن شود اما پیشنهادهایی است که می‌توان با هزینه اندک مهمانی داد و از دورهمی‌های ارزان لذت برد. یکی از مخاطبان روزنامه خراسان، تجربه موفق خود را این گونه مطرح کرده است: «هزینه بالای مهمانی‌ها باعث شده بود تا اقوام یکدیگر را دیر به دیر ببینند. از این رو تصمیم گرفتیم تا قواعدی برای مهمانی در نظر بگیریم و به صورت ماهانه آن را برگزار کنیم. قاعده این طور بود که غذا باید ساده باشد و خبری از میوه و شیرینی نباشد. به این ترتیب هم هزینه مهمانی‌کم می‌شد و هم از دورهمی‌ها لذت بردیم» ‌مزیت این دورهمی‌های ارزان این است که جیبتان در آرامش به سر می‌برد و فامیل را می‌بینید.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.