قدس آنلاین- ایرانشهر- حسین سپاهی: کمبود یا نبود امکانات اولیه زندگی در برخی روستاهای سیستان وبلوچستان موضوع تازه ای نیست. کمبود آب آشامیدنی، نبود برق و راه، خانه بهداشت و نداشتن شناسنامه و ... در مناطق روستایی سیستان و بلوچستان به مشکلات لاینحل مردم این منطقه تبدیل شده است و در ظاهر پایانی برای آن متصور نیست.

مردم روستاهای سیستان و بلوچستان سرگردان میان ماندن یا رفتن

بر اساس آمارها، حدود 51درصد جمعیت این استان را روستانشینان به خود اختصاص داده اند که شغل بیشتر آنان کشاورزی و دامداری است و مردم این استان همیشه پرتلاش در حدود 20سال گذشته با خشکسالی های پی در پی مواجه بوده اند که بیشتر سرمایه آنها نیز به همین دلیل از دست رفته است.

* رفع مشکلات آب شرب نیازمند حمایت

یکی از اهالی روستاهای دشتیاری چابهار در گفتگو با خبرگار ما می گوید: حمل گالن‌های 20لیتری توسط چرخ‌های دستی و فرغون یا گذاشتن قابلمه‌های فلزی بزرگ روی سر بانوان و ایستادن در صف‌های طولانی در برابر تانکرهای آبرسانی داستانی ‌تکراری و پایان ناپذیر است.

وی می افزاید: بسیاری از جوانان و زنان در روستاهای این منطقه همواره ظرف آبی بر دوش دارند و چه بخواهند یا نخواهند سال‌هاست که خانواده 4تا 8نفره خود را با دریافت تنها 15لیتر آب طی روز اداره کرده‌اند.

کاملی تصریح می کند: مردم روستاهای سیستان و بلوچستان  به معنای واقعی کلمه از روستا رانده و از شهر مانده‌اند چراکه همواره باید مشکلاتی مانند نبود آب و برق یا نبود فضای ورزشی و خانه بهداشت را تحمل کنند.

وی خاطرنشان می کند: با وجود تلاش های بسیار و نگاه ویژه برای توسعه مناطق محروم و دارای امکانات بسیار کم، هنوز هم ساکنان برخی روستاها هستند که با مشکلاتی دست به گریبان بوده و به امید زندگی بهتر به سمت سکونت در شهرها حرکت می‌کنند.

یکی از اهالی این منطقه نیز که خواست نامش گفته نشود، می گوید: با توجه به اینکه روستاها یکی از مهمترین مراکز تولیدات کشاورزی هستند و از نیازهای اساسی هر اقتصاد پویایی تولیدات کشاورزی و دامی است، پس لازم است که زیرساخت‌های مناسب در روستاهای ایجاد شود تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، شاهد معکوس شدن این جریان باشیم.

وی می افزاید: اکثرمردم روستاهای سیستان و بلوچستان به دلیل نداشتن شناسنامه از ده‌ها خدمات دولتی نظیر یارانه، بیمه درمانی، افتتاح حساب بانکی، انشعابات آب و برق و تلفن و... محروم بوده و حتی نمی‌توانند به مسافرت بروند.

* مشکل نداشتن شناسنامه برای دریافت یارانه 

بمپوری یکی از ساکنین روستاهای توابع بمپور نیز در خصوص برخی مشکلات اهالی این منطقه می گوید: من جهت اخذ شناسنامه بارها به ادارات مربوطه مربوطه مراجعه کرده ام اما تاکنون هیچ اقدامی توسط مسؤولان در این زمینه انجام نشده است.

بمپوری تصریح می کند: بعضی افراد هم از سال 1370 به دنبال صدور شناسنامه خود بوده اما هنوز موفق به گرفتن شناسنامه نشده‌اند.

وی می افزاید: در این رابطه بسیاری از مردم روستاها یارانه دریافت نمی‌کنند و به علت نداشتن شناسنامه و دفترچه بیمه از پذیرش در مراکز بهداشتی و درمانی هم محروم هستند.

حملی یکی از ساکنان روستای اسلام آباد از توابع مهرستان  هم در خصوص کمبودها می گوید: روستای اسلام آباد فاقد برق است و ما در فصل تابستان  امسال گرمای بالای 40 درجه را تحمل کردیم و در فصل زمستان هم بدلیل نبود وسایل گرمایشی  در سختی بسر می بریم.

وی با درخواست از مسوولان برق منطقه ای برای برق رسانی به این روستا اظهار می دارد: صدها روستای جنوب استان سیستان و بلوچستان حتی با 100 خانوار جمعیت هم هنوز برق ندارند و در خاموشی کامل به سر می‌برند.

وی می افزاید: نبود راه مناسب نیز مشکلات متعددی از قبیل تصادفات، مشکلات روحی ناشی از فشار عصبی در هنگام رانندگی، زمانبر بودن طی مسیر و مشکلات تردد برای خودروها در پی دارد.

* محروم از حداقل‌های زندگی

یکی دیگر از اهالی این روستا به خبرنگار ما می گوید: روستاهایی هستند که در فقر و محرومیت فرو رفته‌اند و در غبار فراموشی مسؤولان گم‌ شده‌اند و روستائیانی داریم که روز و شب را بدون کار و امیدی به آینده سپری می‌کنند که بی‌توجهی نسبت به برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط، این قشر زحمت کش را از حداقل‌های زندگی محروم کرده است.

وی با اشاره به نبود فضاهای آموزشی که باعث  بیسوادی کودکان و نوجوانان روستاها شده است ادامه می دهد: مشکلات برخی روستاهای محروم سیستان وبلوچستان باید هرچه سریع‌تر رفع شود تا شاهد مهاجرت های بی رویه که هزینه سنگینی را نیز متوجه دولت می کند نباشیم.

به گفته کارشناسان، گرچه عملکرد دولت فعلی نسبت به دولت های پیشین در بحث توجه به روستاها وفعالیت های عمرانی بسیار راضی کننده بوده، اما پیگیری مسایل ومشکلات بسیاری از روستاهای مناطق استان سیستان و بلوچستان به فراموشی سپرده شده و مردم این مناطق از خواستار پیگیری جدی تر مشکلات خود هستند.

به گفته مردم این مناطق روستایی، چنانچه دولت تا پایان سال جاری برای حل معضلات ومشکلات برخی روستاهای استان که دچار محرومیت هستند، فکری اساسی نکند، مسافران وگردشگران باید با روستاهای خالی در این مناطق عکس یادگاری بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.