قدس آنلاین/ زهراطوسی: ایران با نرخ دو رقمی بیکاری(11درصدی)، روزگار پر چالشی را در حوزه اشتغال سپری می‌کند. دولتی‌ها طی دهه گذشته با اعتراف به این مهم، ایده‌های گوناگونی را مطرح کرده‌اند که سر جمع همه کوشش‌های آن‌ها 500 هزار شغل جدید هم نشده است. این در حالی است که هم اکنون شمار بیکاران کشور بیشتر از 5/3 میلیون نفر برآورد می‌شود. وزارت کار در ادامه ارایه طرح‌های ریز و درشت برای مهار بیکاری که برابر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 1400 به عدد نگران کننده حدود 7 میلیون نفر می‌رسد، پروژه‌هایی مانند تاک و تکاپو را مطرح کرده است.

طرح جدید دولت برای کاهش بیکاری

بر اساس آنچه آقای ربیعی - وزیر کار- و همکارانشان در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، قرار است در قالب این پروژه همه دانش‌آموختگان حرفه‌آموزی کنند تا قابلیت فنی بیکاران در راستای اشتغال مشخص شود. این طرح‌ها قرار است موج بیکاری 36 درصدی دانش‌آموختگان را که اگر با همین شتاب به پیش برود به 48 درصد می‌رسد را مدیریت و در مسیر کارآمدی و تولید شغل، مدیریت کند.
در این عرصه با دو حقیقت تلخ روبه‌رو هستیم، اول اینکه مراکز آموزش عالی در پذیرش دانشجو به آینده اشتغال او فکر نمی‌کنند و رشته‌های فعال در دانشگاه‌ها معمولاً در بازار کار اشباع هستند. دوم اینکه مقوله نامطلوب رکود که چند سالی است بر تار و پود صنعت و تولید پنجه انداخته است، نیاز به تکان‌های شدید دارد تا وضع موجود را بهبود بخشد. در واقع هم اکنون کاری وجود ندارد که فارغ التحصیل یا حتی فرد دیپلمه بتواند جذب آن شود. دراین کارزار، بخش خصوصی و تعاون که از قضا هر دو در حوزه وزارتخانه‌های ربیعی قرار دارند و باز برحسب اتفاق می‌توانند بهترین کارایی را در ایجاد شغل داشته باشند، خیلی مورد محبت و لطف قرار ندارند.

 تطابق رشته‌های دانشگاهی با نیازهای صنعت
با کارشناسان مربوط در این حوزه گفت‌وگو می‌کنیم. رضا تازیکی مدیر ملی طرح تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده تطابق رشته‌های دانشگاهی با نیازهای صنعت و فضای کسب و کار در هر استان کمتر از ۱۰ درصد تخمین زده شده است، می‌افزاید: متأسفانه آموزش عالی مناطق مختلف کشور متناسب با نیازهای موجود در بازار آن منطقه نیروی انسانی تربیت نکرده است.
تازیکی با تأکید بر اینکه اشتغال را با تسهیلات شروع نمی‌کنیم و این کار را تنها بر حسب ضرورت انجام خواهیم داد، می‌افزاید: در دوران گذشته دولت فقط یا تسهیلات پرداخت کرده یا صدور مجوز را انجام داده، اما اکنون ما با نگاه مداخلات توسعه‌ای برای بهبود زنجیره ارزش وارد بحث اشتغال شده ایم تا موانع را برطرف کنیم و علاوه بر اینکه شاهد رونق کسب و کارها هستیم، زمینه ترغیب سرمایه گذاران را نیز فراهم کنیم. وی معتقد است، ایجاد یک بنگاه اقتصادی جدید به مشکلات واحدهای قبلی می‌افزاید، در حالی که توسعه بنگاه‌های موجود سبب رونق کسب و کار در کشور خواهد شد.

 پیش بینی ایجاد 445 هزار شغل جدید در کشور
این مقام مسؤول از ایجاد 445 هزار شغل جدید در طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: طرح تکاپو از مهم‌ترین طرح‌های وزارت تعاون و کار در زمینه توسعه اشتغال است و به عنوان یکی از پروژه‌های محوری اقتصاد مقاومتی در 10 استان کشور در حال اجراست و اگر منابع بودجه‌ای اجازه بدهد در بقیه استان‌ها نیز انجام می‌شود.
به گفته وی، این طرح در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رویکرد ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای را دنبال می‌کند؛ بدین نحو که برای ایجاد شغل ظرفیت‌ها و اولویت‌های منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
مدیر ملی طرح تکاپو وزارت کار تصریح می‌کند: در هر استان رسته هایی که بیشترین تاثیر را بر اقتصاد مقاومتی و رونق و توسعه فضای کسب و کار دارد را انتخاب کردیم، به عنوان مثال در خراسان رضوی چهار پروژه را در بخش پوشاک، زعفران، گردشگری و کفش شروع کردیم و امیدواریم در این رسته‌ها و مشاغل مرتبط با آن 39 هزار شغل جدید در این استان ایجاد شود یا در لرستان نیز بر حسب مزیت‌های منطقه‌ای آن، اشتغال 12 هزار نفری را انتظار داریم.

 انتظار کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری با اجرای طرح تکاپو
وی تأکید می‌کند: با حمایت مسؤولان و کمک بخش خصوصی و دولتی انتظار داریم با اجرای این طرح 2 تا 5/2 درصد نرخ بیکاری را کاهش بدهیم.
وی گروه‌های هدف این طرح را جوانان دانش آموخته، زنان سرپرست خانوار و مددجویان نهادهای حمایتی عنوان کرده و اظهار می‌دارد: انتظار داریم علاوه بر 445 هزار شغل بتوانیم در چندین رسته کشاورزی، فناوری، پوشاک و گردشگری که مزیت‌های خوبی در استان‌های مختلف دارد بتوانیم اقتصاد محلی را شکوفا کنیم و گروه‌های هدف از اشتغال پایدار در این رسته‌ها بهره ببرند.
مشاور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما هدف از طرح تاک را تعامل بین دانشگاه و بازار کار می‌داند و معتقد است، در این الگو نیروی انسانی، خلاق و نوآور تربیت و در بستر مناسب اشتغال قرار می‌گیرد.
دکتر حسن طایی، با اشاره به اینکه جامعه هدف در این طرح دانشجویان در حال تحصیل هستند، می‌افزاید: توانمندسازی عنصر حیاتی کسب و کار در دنیای نوین است و در این طرح دانش‌آموختگان به توانمند سازی صنعتی تشویق می‌شوند، ضمن اینکه این طرح باید به کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغل و آماده سازی نیروی کار جدید برای کارفرمایان کمک کند.
وی می‌گوید: برای تحقق این ایده باید مجموعه‌ای از اقدام‌های منسجم، نظام مند و هدفگرا در راستای آشنایی دانشجویان با مفاهیم و مصادیق عملی کار آفرینی و اشتغال انجام شود و دانشگاه باید کمک کند ارتباط این حوزه و بازار کار تسهیل شود تا دانشجو در راستای دسترسی به فرصت شغلی معرفی شود، مشاوره بگیرد و آماده ورود به واحد شغلی شود.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه تصریح می‌کند: دولت و مراکز آموزشی در طرح تاک باید برای صندوق‌های تأمین مالی دانشجو در بازار کسب و کار فعال باشد و از طرح‌های کار آفرین دانشجویی حمایت و بازار باید این ایده‌ها را تجاری سازی کند.
طایی تأکید می‌کند: اگر این اتفاق بیفتد، کارورزی دانش آموختگان دانشگاه انجام شده و در بازه زمانی 6 ماه تا یک سال دانشجو می‌تواند براساس مدرک تحصیلی خود در یک مجموعه فعال شود، حق الزحمه بگیرد یا خود اشتغالی کند. با این حال به نظر می‌رسد دولت در افق پیش رو برای جلوگیری از فزونی بیکاری که اگر نرخ 5 درصدی رشد محقق نشود، به عددی نگران کننده تبدیل می‌شود، باید ابتدا به فعال سازی واحدهای تولیدی بپردازد تا این واحدها که هزاران پروژه غیرفعال شده و هزاران پروژه ناتمام را در بر می‌گیرد، بتوانند دانش‌آموختگان را روان و ساده جذب کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.