فعال سیاسی یمن گفت: سعودی‌ها برای گرفتن سرباز از کشور فقیر سودان گدایی می‌کنند چراکه کشورهای همسایه برای یک مشت جوان جاهل حاکم بر عربستان امنیت خود را به خطر نمی‌اندازند.

کشورهای همسایه نمی‌خواهند برای حکام سعودی امنیتشان به خطر افتد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن علی عقاد دبیر کل جنبش المستقبل العداله یمن در نشست خبری که امروز چهارشنبه در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با بیان اینکه دلایلی باعث شد که جنگ امروز یمن رقم بخورد، گفت: در طول سال‌های گذشته در بین ملت، مظلومیتی را شاهد بوده‌ایم که باعث قیام آنها شد. بخشی از این سرزمین دست بیگانگان بود و آنها برای سرنوشت آن تصمیم گیری می‌کردند و بر همین اساس 6 جنگ به ما تحمیل کردند که به سود آمریکا و اسراییل بود.

وی ادامه  داد: اتفاقات رخ داده در یمن را بهار عربی نامیدند در حالیکه جنبش انصار الله پیش از اینها و برای آزادی ملت یمن از سیطره عربستان و آمریکا مقاومت خود را آغاز کرده بود.

دبیر کل جنبش المستقبل العداله با بیان اینکه زوال آمریکا، اسرائیل و عربستان در یمن فرا رسیده و بر همین مبنا ٦ جنگ را به یمن تحمیل کردند، یادآور شد: اما زمانیکه از حربه‌ها و جنگهای خود در یمن ناامید شدند، بهار عربی را ترویج کردند، اما زمانیکه مردم آن را شناختند با این توطئه غربی به مقابله برخواستند. مستکبران سپس تلاش کردند طی طرحی اجازه ندهند اعتراضات مردمی به نتیجه برسد لذا با بهار عربی قصد انحراف انقلابهای اصیل را داشتند تا اندیشه های ناب ملتها را تحریف کنند.

عقاد با اشاره به حضور کشورهای بیگانه در یمن به بهانه‌های مختلف و برای چپاول منابع این کشور گفت: آنها به یمن آمدند تا به بهانه پایان فقر مردم، دولت علی عبدالله صالح را سرنگون کنند و دولتی دست نشانده روی کار آورند اما مردم ایستادگی کردند. بیگانگان به بهانه برابری و رفاه اقتصادی وارد شدند، اما به دلیل حضور جنبش‌های آزادی خواه مثل انصار الله مردم توانستند راه درست را تشخیص دهند که اگر این جنبش نبود انقلاب مردم به سرقت می‌رفت.

وی با بیان اینکه غرب و برخی کشورهای عربی تلاش کردند تا قانون اساسی دلخواه خود را در یمن به تصویب برسانند اما انصارلله وارد شده و اجازه این کار را نداد، تصریح کرد: با شکست بهار عربی-غربی، دشمن متوجه شد که اهدافش در منطقه محقق نشده که بخش زیادی از آن به انصارالله و رهبر آن عبدالمک الحوثی باز می‌گردد. سپس به بهانه‌ای برای تحمیل جنگ به یمن متوسل شدند. در این زمان عبدربه منصور بدلیل ناتوانی در اداره کشور استعفا کرده بود، اما به همین بهانه جنگ را تحمیل کردند.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: ملت یمن می‌خواست مستقل باشد و نفت خود را در مزایده بفروشد و همچنین گاز و منابع دریایی در اختیار خودش باشد و تصمیم برای کشور با خود ملت باشد و نه عربستان، اما آنها این خواسته‌ها را بر نتافتند. بسیاری از سفرای یمن و وزرا با موافقت عربستان منصوب می‌شدند و حتی رئیس جمهور را نیز او تایید می‌کرد؛ سفیر عربستان طوری رفتار می‌کرد انگار یمن حیاط خلوت عربستان است. سفیر آمریکا در یمن نیز آنقدر وقاحت داشت که نقاط مختلف کشور را سرک کشیده و دستورات مختلفی می‌داد از جمله اینکه سلاح‌ها از فلان مطنقه باید جمع آوری شود.

عقاد با اشاره به شکل گیری جنبش انصار الله در چنین فضایی خاطرنشان کرد: جنبشی در این وضعیت شکل گرفت که مرگ بر آمریکا و اسراییل شعارش بود و صدها شهید در این راه داده بود.

وی دلیل تحمیل جنگ علیه یمن را به همان دلیل تحمیل جنگ علیه ایران در زمان انقلاب اسلامی مرتبط دانست و گفت: دو ملت ایران و یمن به دنبال استقلال خود بودند که این موضوع باعث خشم مستکبران شد. آنها فکر می‌کردند، می‌توانند ظرف یک هفته یا یک ماه انقلاب ایران را نابود کنند و این همان اشتباهی است که انگلیس، فرانسه، آمریکا و عربستان امروز در یمن مرتکب می‌شوند. عبدربه منصور می‌گفت انصارالله فقط ٤ درصد مردم را تشکیل می‌دهد و بزودی شکست می‌خورد در صورتیکه پس از دو سال جنگ، آنها به هیچیک از اهداف خود نرسیدند و ما به آنها ثابت کردیم که یمن تفریگاهشان نیست.

دبیر کل جنبش المستقبل العداله خاطرنشان کرد: همانطور که سید حسن نصرالله اعلام کرد زمان شکست‌ها به پایان رسیده و زمان پیروزی‌ها برای جهان اسلام آغاز شده است.

عقاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که جنبش المستقبل به چه منظور و با چه هدفی شکل گرفته است، گفت: در واقع این جنبش از دل رنج‌های ملت یمن بوجود آمد. از اعتراضات میدانی شروع شد و در انقلاب سال ٢� ١٤ حضور یافت. اهداف این جنبش شناخته شده است و توانست بیماری و راه درمان آن را بشناسد. دلیل جنگهای طائفی در مناطق مختلف یمن جهل و فقر است و کسی نتواست تا الان ثابت کند دلیل دیگری وجود دارد. باید با جهل و فقر با علم و فعالیت اقتصادی مبارزه کرد. هر انسانی به دنبال عدالت است و ما همه را به مبارزه با فقر و جهل راهنمایی و دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شعار ما این است که ظلم گذشته باید به پایان برسد، یادآور شد: گامهایی برداشته‌ایم و طرح‌هایی در مناطق مختلف یمن دنبال کرده‌ایم که از جمله آنها ساخت سد و آموزش کشاورزان و دامداران و کمک به آوارگان است. خیمه علم به راه انداخته‌ایم که در آن به زنان آموزشهای خیاطی و کامپیوتر داده می‌شود.

دبیر کل جنبش المستقبل العداله همچنین با بیان اینکه جنبش در میدان تغییر، احزاب را جمع کرده و تلاش داریم آنها را تحت رهبری عبدالملک و در مخالفت با جنگ تشکیل دهیم، اظهار داشت: به شکل رسمی با سید عبدالملک الحوثی برای مبارزه و نیز در پیش گرفتن راهبردها گفت‌وگو کرده و به وی در این خصوص تفویض اختیار کرده‌ایم.

عقاد همچنین در خصوص اتهامات علیه ایران درباره موشک‌هایی که در اختیار مقاومت یمن است، نیز گفت: اگر ادعا می‌کنند موشکی که ناو اماراتی را هدف گرفته ایرانی است، ما می‌پرسیم که آنها همه گونه سلاح ممنوعه در اختیار عربستان قرار می‌دهند اما چرا ما نباید برای دفاع از خود سلاح تهیه کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص روابط این جنبش با انصار الله گفت: روابط و هماهنگی ما با انصارالله بسیار قوی است و برخی از رهبران انصارالله از ما هستند. جنبش انصارالله به دنبال مادیات نیست و به دنبال خدمت به ملت یمن است و ما نیز زیر پرچم انصارالله قرار داریم.

دبیر کل جنبش المستقبل العداله در پاسخ به این سوال که عربستان در آغاز جنگ اعلام کرده بود با همراهی بیش از ٣� کشور به یمن حمله کرده است، به طور واقعی و در حال حاضر چند کشور در این جنگ حضور دارند گفت: عربستان چیزی نیست جز یک سخنگو برای کاخ سفید. در ابتدا گفتند ٣٥ کشور شرکت کردند تا یمنی‌ها را بترسانند، اما نتوانستد کشورهای بزرگ را برای حضور در جنگ فریب دهند. مصر و پاکستان عقب کشیدند. خلبانان جنگنده‌ها همه آمریکایی هستند و حتی اطلاعات جنگی از سوی انگلیس و آمریکا در اختیار سعودی‌ها قرار می‌گیرد. تنها کشور امارات وارد شد که به دلیل خطری است که از ناحیه جنوب یمن احساس می‌کند.

عقاد ادامه داد: عربستان می‌ترسد بار دیگر مناطق نجران و جیزان به یمن بازگردد، به همین دلیل جنگ را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ترکیه و قطر بر خلاف ادعای عربستان حضور ندارند، یادآور شد: سعودی‌ها برای گرفتن سرباز از کشور فقیر سودان گدایی می‌کنند چراکه کشورهای همسایه برای یک مشت جوان جاهل حاکم بر عربستان امنیت خود را به خطر نمی‌اندازند.

دبیر کل جنبش المستقبل العداله با بیان اینکه حملات هوایی نمی‌تواند مشکلات سعودی‌ها در جنگ را حل کند، گفت: اگرچه عربستان با صرف هزینه بالا سازمان ملل، رسانه‌های جمعی و کشورهای مختلف را خریده است، اما در جنگ شکست خواهد خورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.