۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 462393

در این نامه آمده است: تاکنون در بانک‌های چین با شهرندان ایرانی نه با زبان تکریم که با زبان تحریم و تحقیر سخن می‌گویند؛ پیش از این دانشجویان و نهادهای دانشجویی ایرانی مقیم چین به مسئولان سفارتخانه مشکلات را منتقل کرده‌اند اما متاسفانه تا کنون اقدام درخوری برای رفع مشکلات ما صورت نگرفته است.

نامه دانشجویان ایرانی مقیم چین به ظریف

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم، متن نامه تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم چین خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به این شرح است:

بسمه تعالی

وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

این مرقومه گلایه ای است از سوی ما تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم کشور چین به دستگاه وزارت خارجه و خواسته ای از شما برای رفع مشکلات و اعاده حیثیت و کرامت ایرانیان خارج از کشور.

ما دانشجویان امضا کننده این نامه خواستار بررسی و حل محدودیت های اخیرا تشدید شده برای شهروندان و دانشجویان ایرانی در بانکهای کشور چین میباشیم، محدودیت هایی که ناشی از اقدامات خودسرانه، غیرقانونی، تبعیض آمیز و غیردوستانه بانکهای کشور چین علیه ایرانیان و دانشجویان ایرانی مقیم این کشور میباشد.

از سالهای گذشته اکثر بانکهای چینی از ارائه خدمات ارزی، خدمات کارتهای اعتباری و نقل و انتقال ارزی ( ولو مبالغ کمتر از صد دلار جهت انتشار مقالات) به مشتریان ایرانی به بهانه تحریم های بین المللی و یک جانبه آمریکا خودداری میکردند. این اقدامات غیرقانونی درحالی توسط بانکهای کشور چین اعمال شده و میشود که در هیچ یک از اسناد تحریم های ظالمانه بین المللی یا یکجانبه که امروز لغو شده اند نیز شهروندان ایرانی تحریم بانکی نشده و در هیچ یک از کشورهای وضع کننده تحریمهای یکجانبه نیز اینچنین محدودیت هایی برای شهروندان و دانشجویان ایرانی مقیم آن کشورها در دوران تحریم اعمال نشده بود.

انگیزه از نگارش این نامه نه محدودیت های غیرقانونی دوران تحریم، که افزایش این محدودیت و توهینها در دوران پساتحریم میباشد. متاسفانه در چند ماه اخیر و علیرغم لغو تحریمهای ظالمانه بین المللی و یکجانبه علیه ایران، بانکهای کشور چین به ویژه بانک چین (Bank of China)، ICBC ، ABC Bank و برخی دیگر بانکهای چین بر شدت محدودیتها بر دانشجویان ایرانی افزوده اند.

در دوران پساتحریم اکثر بانکهای چین از ارایه خدمات بانکی یوانی نیز به شهروندان ایرانی سرباز میزنند. به این شکل که بسیاری از بانکها حساب مشتریان ایرانی خود را بسته اند، از باز کردن حساب حتی غیر ارزی برای مشتریان جدید  (دانشجویان ورودی جدید) امتناع میکنند، از تبدیل محدود ارز ( در حد روزانه 500 دلار ) برای شهروندان ایرانی خودداری و در مواردی از ورود شهروندان ایرانی به شعب بانکها جلوگیری میکنند، خدمات اینترنتی بانکی یوانی برای مشتریان ایرانی را یا کاملا بسته یا بسیار محدود کرده اند، هرگونه خدمات کارتهای اعتباری را برای ایرانیان ممنوع کرده و حتی در بعضی از بانکها کارتهای عابر بانک مشتریان ایرانی را بی اعتبار کرده و تنها خدمات دفترچه کاغذی برای صاحبان حسابها  ارایه میدهند.

همچنین اعمال این محدودیتهای بانکی منجر به رفتارهای تبعیض آمیز دیگری با ایرانیان شده است. از جمله برخی از دانشگاههای کشور چین رسما یا شفاها اعلام کرده اند به دانشجویان ایرانی پذیرش نمیدهند و یا در نمونه دیگری در شهر شانگهای برای تمدید اقامت دانشجویی، صرفا از دانشجویان ایرانی مبلغ 100 هزار یوان (معادل 15 هزار دلار) سپرده بانکی در یکی از بانکهای چین تقاضا میشود.

محدودیتهای تشدید شده در ماههای اخیر در بانکهای کشور چین که مستند به نامه ای از یکی از دستگاههای دولتی این کشور به بانکها میباشد، زندگی ساده دانشجویی را برای ما سخت کرده است و دیگر توهینها و تحقیرهای بانکهای دولتی در کشوری که ادعای دوستی چندهزار ساله با ایرانیان دارد غیرقابل تحمل گشته.

مسئول محترم دستگاه دیپلماسی کشور

نیک میدانید که دولت چین به معاهدات بین المللی پیوسته و متعهد به اجرای آن و رعایت حقوق شهروندان خارجی مقیم در این کشور بدون تبعیض نژادی و ملی میباشد. در همین زمینه ماده هفتم اعلامیه جهانی حقوق بشرکه دولت چین نیز متعهد به اجرای آن میباشداز دولتها میخواهد  به دور از هر تبعیض و تحریک برای اعمال تبعیض نسبت به همه ساکنان و افراد مقیم به مساوات رفتار کنند.

ماده دوازدهم این اعلامه مقرر میدارد" احدی درزنده گی خصوصی، امور خانواده گی، اقامتگاه یا مکاتبات خود نباید مورد مداخله های خود سرانه واقع شود وشرافت واسم و رسمش نباید مورد حمله قرار گیرد."

همچنین ماده دوم میثاق‌ بین‌المللی‌ حقوق‌ مدنی‌ و سیاسی‌ تصریح میکند: " دولتهای‌ طرف‌ این‌ میثاق‌ متعهد می‌شوند که‌ حقوق‌ شناخته‌ شده‌ در این‌ میثاق‌ را درباره‌ کلیه‌ افراد مقیم‌ در قلمرو تابع‌ حاکمیتشان‌ بدون‌ هیچگونه‌ تمایزی‌ از قبیل‌ نژادـ رنگ‌ ـ جنس‌ ـ زبان‌ ـ مذهب‌ ـ عقیده‌ سیاسی‌ یا عقیده‌ دیگر ـ اصل‌ و منشأ ملی‌ یا اجتماعی‌ ـ ثروت‌ ـ نسب‌ یا سایر وضعیتها محترم‌ شمرده‌ و تضمین‌ بکنند." ماده بیستم همین میثاق نیز هر گونه‌ ترغیب‌ به‌ تنفر ملی‌ یا نژادی‌ یا مذهبی‌ را ممنوع کرده است.

در همین زمینه ماده دوم، بند 3 کنوانسیون بین المللی منع و مجازات جنایت آپارتاید هرگونه اقدامات قانونی و یا اقدامات دیگر که منظور از آنها بازداشتن گروه و یا گروههایی ازمشارکت در زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد را مصداق "جنایت آپارتاید" میشمارد و ماده سوم این کنوانسیون مصرح میدارد: "مسؤولیت جزایی بین المللی، صرف نظر از انگیزه در مورد افراد و یا اعضای سازمانها،و مؤسسات و نمایندگان دولت اعم از اینکه در کشوری که این اقدامات انجام گردیده و یا درکشور دیگری اقامت دارند، طبق شرایط ذیل به اجرا گذارده میشود."

جناب آقای دکتر ظریف

یادآور میشویم ماده ششم قانون وظایف وزارت خارجه (مصوب 1363) "انجام اقدامات لازم در زمینه امور کنسولی اعم از حفظ حقوق و منافع اتباع ایرانی خارج از کشور و امور مربوط به تابعیت و احوال شخصیه‌آنان " و ماده سیزده  همین قانون "همکاری با دستگاههای ذیربط در ایجاد زمینه‌های مناسب به منظور بهره‌گیری از استعدادها و امکانات دانشجویان و اتباع ایرانی خارج ازکشور" را از وظایف وزارتخانه متبوع شما میشمارند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران

اکنون در بانکهای چین با شهرندان ایرانی نه با زبان تکریم که با زبان تحریم و تحقیر سخن میگویند. پیش از این دانشجویان و نهادهای دانشجویی ایرانی مقیم چین به مسئولان سفارتخانه و معاون کنسولی وزارتخانه خارجه این مشکلات را منتقل کرده اند اما متاسفانه تا کنون اقدام درخوری برای رفع مشکلات ما صورت نگرفته است.

لذا ما دانشجویان ایرانی مقیم کشور چین به نمایندگی از همه ایرانیان مقیم این کشور از شما میخواهیم که ضمن بررسی مسائل مطرح شده، از حقوق و کرامت انسانی شهروندان ایرانی ساکن چین دفاع کنید و زمینه رفع محدودیت های غیرقانونی، خودسرانه و تبعیض آمیز ذکر شده را فراهم نمایید.

رونوشت:

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین

رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.