طبق بررسی جدید بانک جهانی و بر خلاف باور عموم، اعضای خارجی گروه شبه‌نظامی داعش نسبت به اعضای محلی داعش افرادی کاملا تحصیل کرده هستند.

برای داعشی بودن باید پول و سواد داشته باشی!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فرانسه، در بررسی جدید بانک جهانی با عنوان "اقتصاد و شمول اجتماعی برای جلوگیری از افراط‌گرایی خشونت‌آمیز" همچنین تاکید شده است که کسانی که پیشنهاد می‌دهند عامل انتحاری شوند در گروه افراد تحصیل کرده جزو رده متوسط قرار می‌گیرند.

هدف این تحقیق، شناسایی مشخصه‌های اجتماعی – اقتصادی برای توضیح علت جذب نیرو در گروه تروریستی داعش بود و طبق آن مشخص شد که فقر و محرومیت ریشه حمایت از این گروه نیست.

بدون هیچ گونه استثنایی، شبه‌نظامیان خارجی عضو داعش در کشورهای مبدا خود که اروپا، آفریقا و یا هر نقطه دیگری از خاورمیانه است، سال‌ها تحصیل کرده و آموزش دیده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد که "فقر عامل افراط‌گرایی خشونت‌آمیز نیست."

در پایگاه اطلاعاتی که از داعش فاش شده است، تنها ۱۷ درصد از ۳۳۱ عضو خارجی نام برده شده داعش تحصیلات خود را تکمیل نکرده‌اند و در مقابل، یک چهارم تحصیلات دانشگاهی داشتند. تنها نیروهایی که از شرق اروپا بودند، در رده متوسط قرار گرفتند.

در گزارش بانک جهانی آمده است: اعضای خارجی داعش از خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب و شرق آسیا به صورت چشمگیری تحصیل‌ کرده‌تر از موارد رایج در منطقه خودشان بودند.

اطلاعات شخصی ۳۸۰۳ تن از عناصر داعش فاش کرد که داعش نیروهای غربی خود را از بین افراد فقیر یا بی‌سواد انتخاب نمی‌کند بلکه باید بیش از حد انتظار تحصیلات علمی داشته باشند.

دو مساله‌ای که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفت،‌ سطح تحصیلات افراط‌گراها و مساله دوم نحوه پیوستن آنها به داعش و دستیابی به انواع پست‌ها در این تشکیلات است. یعنی یک داعشی جدید باید فرم پر کند و زندگی‌نامه‌اش را به طور کامل شرح دهد.

تهیه کنندگان این تحقیق گفتند که افراد در این فرم‌ها باید شهر محل اقامت، تابعیت، سطح تحصیلات و مهارت‌های قبلی در زمینه افراطی‌گری و توجه به شریعت را توضیح دهند.

در این بررسی آمده است که یکی از مسائل روشن شده در این تحقیق این است که داعش افراد بی‌سواد را جذب نمی‌کند و بیشترین جذب بین ‌سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ بوده‌ که سطح تحصیلات‌شان در حد دبیرستان و بخش اعظم آنها حتی تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.