در حوزه ادبیات برای عاشورا کتاب های زیادی وجود دارد اما شاخص ترین آن ها شاید کتاب های سید مهدی شجاعی و کتاب نویسنده اهل سنت تر ک باشد.

زیباترین کتاب ها در حوزه ادبیات عاشورا کدامند؟

گروه «فرهنگ و هنر» قدس آنلاین/ رضا فضایلی: واقعه عاشورا منبع الهام بسیاری از هنرمندان و اندیشمندان، در عرصه های مختلف شده است. از شاعر و نویسنده و فیلم ساز و نقاش و مجسمه ساز و موسیقی دان، تا سیاست مدار و جامعه شناس و اهالی فرهنگ، هنرمندان و اندیشمندانی که محدود به مرزهای این سرزمین نیستند. این رخداد عظیم از مرزهای جغرافیایی عبور کرده و قلب و روح اصحاب هنر و اندیشه را در سرتاسر زمین تحت تاثیر خود قرار داده است. انسان هایی که نه تنها از یک سرزمین نیستند، بلکه به لحاظ اعتقادات و دین و مذهب هم با یکدیگر متفاوتند، اما همگی به دور محور ظلم ستیزی امام حسین علیه السلام گرد هم آمده اند.

در این چند سطر سعی می کنیم به معرفی هرچند کوتاهی از آثار نوشتاری، با موضوع حضرت ابا عبد الله الحسین بپردازیم و کتب ارزشمندی را در این موضوع در دید خوانندگان عزیز قرار دهیم.

در این نوشته فقط به بررسی در حوزه ادبیات می پردازیم و به بقیه حوزه ها در روزهای آتی ان شاالله خواهیم پرداخت.

در این خصوص کتاب های زیادی از نویسندگان گوناگون به چاپ رسیده اما آثار بعضی شاخصتر، دقیق تر و تاثیر گذارترند.از این جمله می توان به آثار استاد سید مهدی شجاعی که به جرات یکی از بهترین نویسندگان ادبیات آئینی هستند و آثار متعددی هم تا به امروز خلق نموده اند اشاره کرد.

از آثار برگزیده ایشان می توان به کتاب های «آفتاب در حجاب»، «پدر، عشق و پسر» و «سقای آب و ادب» اشاره کرد. کتبی که مستقیما حادثه عاشورا را دستمایه داستان خود می بینند. در این مجال به معرفی دو عنوان از سه اثر بالا می پردازیم.

*کتاب «آفتاب در حجاب»

روایتی داستانی از زندگی بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری علیها سلام است که با نثری ادبی اما ساده و شیرین به نگارش درآمده است و در آن زندگانی حضرت از ابتدا و در دامان حضرت امام حسین علیه السلام به تصویر کشیده شده و تا پس از واقعه عاشورا و اسارت ایشان ادامه دارد. قلم این کتاب به اندازه ای تاثیر گذار است که خواننده بارها و بارها خود را در میدان مبارزه و یا در مجالس شام حس می کند و گاهی دست به زانو می گیرد تا از خاندان نبوت دفاع کند...

برشی از کتاب

... از جا برمیخیزی و، آغوش به روی سکینه می گشایی، او را سخت در بغل می فشاری و مجال می دهی تا او سینه تو را مامن گریه هایش کند و بار طاقت فرسای اندوهش را بر سینه تو بگذارد.

معطل چه هستی خورشید!؟ این منظره جانسوز چه دیدن دارد که تو از پشت بام افق، به سماجت سرک کشیده ای و این دل های سوخته را به تماشا ایستاده ای!؟

غروب کن خورشید! بگذار شب، آفتابی شود و بر روی غم ها و اشک ها و خستگی ها سایه بیندازد!...

*کتاب «پدر، عشق و پسر»

این کتاب با پرداختی عاطفی به رابطه ی عمیق و عاشقانه پدر و پسری می پردازد که یک سویش حسین عله السلام است و سوی دیگرش علی اکبر علیه السلام است. شاید در بسیاری از کتب مشابه به شجاعت و جنگ آوری این دو ابر مرد پرداخته شده باشد اما کمتر کتابی را می توان یافت که این گونه مهر پدری را به تصویر کشد و عمق مصیبت ابا عبد الله را در فراق پسر بیان نماید!

با این حال جناب شجاعی سعی کردند علاوه بر نشان دادن همه آنچه در بالا گفته شد، کتاب را متناسب با ذائقه جوانان به رشته تحریر درآورند که این هم یکی دیگر از نکات مثبت این اثر است.

برشی از کتاب

...گاهی احساس می کنم که رابطه حسین با علی اکبر فقط رابطه یک پدر و پسر نیست. رابطه یک باغبان با زیباترین گل آفرینش است. رابطه عاشق و معشوق است. رابطه دو انیس و همدل جدایی ناپذیر است. احساس می کردم رابطه علی اکبر با حسین فقط رابطه یک پسر با پدر نیست. رابطه ماموم و امام است. رابطه مرید و مراد است. رابطه عاشق و معشوق است. رابطه محب و محبوب است و اگر کفر نبود می گفتم رابطه عابد و معبود است...

*کتاب «شهید عشق»

اما به عنوان سومین اثر در حوزه ادبیات به سراغ کتاب شهید عشق اثر احمد تورگوت، میرویم. این کتاب رمانی است با محوریت حضرت امام حسین علیه السلام اما از نویسنده ای ترک و اهل تسنن و حنفی مذهب. در این اثر نویسنده از دریچه عرفانی به واقعه عاشورا پرداخته است و به وقایع کربلا نگاه بدیعی دارد...

این اثر از این لحاظ که به قلم یک نویسنده حنفی مذهب نگاشته شده و همچنین نگاه خاص ایشان به واقعه نینوا حائز اهمیت و قابل توصیه است.

هم چنین از ترجمه روان  و زیبای دریا توره به سادگی نمی توان گذشت که الحق شایسته تقدیر است.

برشی از کتاب

زینب بر روی شن ها زانو زد. چشم به دوردست دوخت و به دشتی که زیر نور سوزان خورشید، هرم گرمایش را به آسمان پس می داد، خیره شد. چادرش، خاکی و غبار گرفته بود و عرق از روی پیشانی اش شره می کرد. اشک در چشمانش حلقه زد. مانند حسین علیه السلام خم شد و مشتی از خاک داغ را در دستانش گرفت، نزدیک صورتش آورد و بویید. خاک تفدیده از لای انگشتانش روی زمین ریخت. می دانست که به روزهای موعود بسیار نزدیکند. قطره اشک را با گوشه چادرش پاک کرد و از جا برخاست. دختر علی علیه السلام باید صبور و مقاوم باشدو راه سختی در پیش است...

در نوشتار بعدی به عرصه دیگری از نوشته های عاشورایی توجه خواهیم نمود و آثاری از آن حوزه را معرفی می کنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    سلام من هميشه نوشته هاي آقاي فضايلي رو در نشريات خبرگزاري هاي مختلف دنبال مي كنم واقعا در زمينه معرفي كتاب هم خبره اند و هم همه جانبي گري زبانز دي دارند . واقعا ازشون تشكر ميكنم و اميدوارم خدا ايشونو براي جامعه اسلامي به ويژه جامعه فرهنگي و كتابخوان حفظ كنند.