امروز کره شمالی به یک برنامه هسته‌ای نظامی تثبیت‌شده دست یافته است و بسیاری از کارشناسان معتقدند این کشور بزودی به توانایی نصب کلاهک هسته‌ای بر روی موشک بالستیک و هدف قراردادن موفقیت‌آمیز یک مکان خاص دست خواهد یافت.

کره شمالی به سمت خط پایان هسته‌ای نزدیک میشود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: روز یکشنبه دهمین سالگرد انجام نخستین آزمایش هسته‌ای کره شمالی است. در این روز پیونگ یانگ یک بمب هسته‌ای را منفجر کرد و این‌گونه از خط قرمز عبور کرد.

حدود یک دهه محکومیت بین‌المللی، تحریم و محروم‌کردن کره شمالی از حقوق بین‌المللی هیچ تأثیری در جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای این کشور نداشته است.

امروز کره شمالی دارای یک برنامه هسته‌ای نظامی تثبیت‌شده است و بسیاری احتمال می‌دهند که کره شمالی به توانایی نصب کلاهک هسته‌ای بر روی یک موشک بالستیک دست یافته است. تنها سوالی که باقی می‌ماند آن است که آیا این کشور به توانایی هدف قراردادن یک مکان مشخص با استفاده از موشک هسته‌ای دست یافته است یا خیر که البته بزودی به این فناوری نیز دست خواهد یافت.

ون جکسون یک محقق مرکز آسیا- اقیانوسیه که یک اندیشکده‌ وابسته به پنتاگون است معتقد است کره شمالی با سرعت در حال رسیدن به خط پایان هسته‌ای یعنی توانایی پرتاب یک موشک هسته‌ای است.

آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی ممکن است در روز 10 اکتبر دوشنبه هفته جاری که مصادف با سالگرد تأسیس حزب کارگر حاکم کره شمالی است انجام شود. آزمایش هسته‌ای پیشین کره شمالی در 3 سپتامبر همزمان با سالگرد ایجاد کره‌شمالی انجام شد.

همچنین مناظره‌ بعدی میان کلینتون و ترامپ نیز قرار است صبح دوشنبه به وقت کره شمالی انجام شود.

ممکن است آماده‌سازی برای انجام آزمایش هسته‌ای جدید در کره شمالی در حال رخ‌دادن باشد. سایت (NORTH 38) که مسئول نظارت بر فعالیت‌های کره شمالی است اعلام کرد که عکس‌های ماهواره‌ای ثبت شده در 1 اکتبر حضور اشخاص و وسایل نقلیه‌ای را در سایت هسته‌ای کره شمالی و در نزدیکی ورودی 3 تونل آزمایش هسته‌ای را نشان می‌دهد.

حتی اگر کره‌شمالی در روز دوشنبه اقدامی انجام ندهد بعید به نظر می‌رسد که پیونگ یانگ تا پایان سال جاری آزمایش هسته‌ای دیگری را انجام ندهد. به گفته اندرو شیرر، مشاور پیشین امنیت ملی استرالیا با توجه به منطق پنهان‌کاری کره شمالی احتمال اینکه کره شمالی آزمایش هسته‌ای خود را در یک روز معمولی انجام دهد، وجود دارد.

هونگ یونگ پیو، وزیر اتحاد کره جنوبی دو هفته پیش به یک جلسه استماع در پارلمان گفت که او انتظار دارد کره شمالی تا پیش از سال جاری یک آزمایش هسته‌ای دیگر را انجام دهد.

کره شمالی چند دهه است که به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بوده است و پس از فروپاشی متحد قدیمی خود، شوروی، در سال 1989 و پایان جنگ سرد تلاش‌های خود را در این راستا توسعه داد؛ اگرچه کیم جونگ دوم که از سال 1994 تا 2011 رهبری کره شمالی را بر عهده داشت به دلیل فشار چینی‌ها برنامه هسته‌ای نظامی خود را محدودتر کرد اما به نظر می‌رسد پسر او کیم جونگ اون رویه متفاوتی را در پیش گرفته است.

کیم جونگ اون در طی 5 سال گذشته دستور انجام 49 آزمایش موشکی را که 21 مورد آن طی سال جاری بوده است را صادر کرد. او همچنین دستور انجام 3 آزمایش هسته‌ای که دو مورد آن در ژانویه و سپتامبر سال جاری بوده است را صادر کرد. این در حالی است که در زمانی که پدر او رهبر کره شمالی بود طی 18 سال تنها دو آزمایش هسته‌ای و 26 آزمایش موشکی انجام شد.

دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، یک اندیشکده آمریکایی معتقد است انجام آزمایش‌های موشکی متعدد نشان دهنده‌ آن است که در تلاش هستند تا سریع‌تر برنامه هسته‌ای نظامی خود را توسعه دهند.

سرعت انجام آزمایشات هسته‌ای نفس‌گیر است، اما تحلیل‌گران بیشتر نگران آن هستند که کره شمالی در حال دستیابی به پیشرفت‌های فنی قابل توجهی در این زمینه هستند.

کره شمالی در ماه می برای نخستین بار ادعا کرد که توانسته یک موشک بالستیک را از زیردریایی خود به طور آزمایشی پرتاب کند و مدتی بعد از آن نیز در آگوست یک بار دیگر آزمایش موشکی موفقی را از یک زیردریایی هسته‌ای خود انجام داد.

ویپین نارانگ یک کارشناس سیاسی و حوزه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای می‌گوید به نظر می‌رسد کره شمالی در تلاش است تا با ساخت سیستم‌های پرتاب مختلف کره جنوبی، ژاپن و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.

به گفته کارشناسان در حالی که جامعه جهانی تلاش می‌کند تا یک پاسخ قاطع به آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی اتخاذ کند، این کشور به تلاش خود برای توسعه فناوری هسته‌ای نظامی ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.