تولیت آستان قدس رضوی گفت: جامعه ای که از عاشورای حسینی درس گرفته و شاخصه های آن را هدف حکومتش قرار داده است، هرگز زیر بار ذلت نخواهد رفت.

جامعه عاشورایی هرگز زیر بار ذلت نخواهد رفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، آیت الله رئیسی در ویژه برنامه های عزاداری حرم مطهر رضوی که بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره فلسفه قیام عاشورا به سخنرانی پرداخت.
وی کسب معرفت به اباعبدالله(ع) را یک امر لازم برای عزاداران برشمرد و اظهار کرد: در این مصیبت بزرگ آنچه که برای سوگواران و ارادتمندان به امام حسین(ع) مطرح می شود، کسب معرفت به سید الشهدا و قیام ایشان است. زیرا اگر تجلیلی از این قیام وجود دارد، باید توأم با تحلیل باشد و هر قدر تحلیل دقیق و جامع تر باشد، تجلیل اباعبدالله (ع) با عظمت تر و عمیق تر خواهد بود.
به گفته وی برای کسب معرفت به فلسفه عاشورا باید به خطبه ها و سخنان امام حسین(ع) توجه کرد، زیرا کلام ایشان بهترین منبع برای شناخت این حرکت نورانی است.

هدف از قیام امام حسین(ع)
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امام حسین(ع) در بخشی از وصیت نامه خود درباره هدف قیامشان می فرمایند: «خروج‌ من‌ برای اصلاح‌ امّت‌ جدّم‌ محمّد(ص) است. من‌ می خواهم‌ امر به‌ معروف‌ و نهی از منکر کنم‌ و به‌ سیره‌ و سنّت‌ جدّم‌ و آئین‌ و روش‌ پدرم‌ علیّ بن‌ أبی‌ طالب‌ (علیه‌ السّلام)‌ رفتار کنم‌.»
وی با طرح این سوال که آیا اصلاح جامعه که هدف قیام امام حسین(ع) بوده، فقط اختصاص به سال 61 هجری دارد؟ گفت: کلام اباعبدالله(ع) اطلاق دارد؛ یعنی تا زمان و زمین وجود دارد، خون سید الشهدا(ع)، مرجع و منشاء اصلاحات اجتماعی می شود، زیرا امام حسین(ع) انحرافات دینی و فسادهای اخلاقی را در لایه های جامعه دیدند و برای اصلاح آن و زدودن منکرات قیام کردند.
آیت الله رئیسی از حضرت محمد(ص) به عنوان موسس دین اسلام و از امام حسین(ع) به عنوان رمز بقاء این دین یاد و اظهار کرد: برای دین چند وجه فرض می شود، فرض اول وجود حقیقی دین یعنی همان بایدها و نبایدهایی است که شارع آن را وضع کرده و توسط انبیاء و ائمه ابلاغ و تبیین نموده است.
وی در ادامه وجود ذهنی را دومین وجه دین برشمرد و با اشاره به اینکه منظومه باورها و اعتقادات در اذهان را وجود ذهنی دین می گویند، ابراز کرد: وجه سوم دین همان وجود اجرایی و عینی دین است، اینکه امام حسین(ع) فرمودند: «مردم! آیا نمی بینید که به دین عمل نمی شود» اشاره به وجه سوم دین یعنی وجود اجرایی دین دارد.

مردم در زمان امام حسین(ع)
استاد درس خارج حوزه های علمیه ابراز کرد: مردم در زمان امام حسین(ع) اهل نماز، روزه، زکات و ... بودند، اما به مسیر حق و عدالت که به وجود اجرایی دین بر می گردد، پایبند نبودند. لذا امام حسین(ع) در قیامشان به همه عالمیان فهماند که عدالت با ظلم نمی تواند در یک مسیر قرار بگیرد و سبک زندگی اهل بیت(ع) با ستمکاری و فساد سازگار نیست.
وی با اشاره به اینکه متدین به دین بودن با فساد و ظلم سازگاری ندارد، اظهار کرد: امام حسین(ع) برای زدودن منکر قیام کردند و با این حرکتشان خواستند تا در جامعه خودخواهی به خداخواهی، ظلمت به عدالت و خدا فراموشی به خداپرستی تبدیل شود و مضامین عالی انسانی در بشر رواج پیدا کند.

الگو بودن امام حسین(ع)
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان امام حسین(ع) را الگو و اسوه معرفی و اظهار کرد: هر آنچه از خوبی، عزت، ایمان، صداقت و کرامت وجود دارد، در تابلوی کربلا یافت می شود و در مقابل نیز ذلت، خیانت، فساد و ... در تابلوی منفور یزیدیان جای گرفته است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیام «هیهات من الذله» را به عنوان یک درس ارزنده برای ملت ها معرفی کرد و گفت: امام حسین(ع) در واقعه کربلا به بشریت آموخت، اگر در جایی حق جاری نشد و ظلم صورت گرفت، باید خروشید، چنانکه امام خمینی(ع) برای مقابله با ناعدالتی و ظلم نظام ستمشاهی از ارزش های دینی و انسانی دفاع کرد.
آیت الله رئیسی زمان¬شناسی را از خصوصیات یاران امام حسین(ع) برشمرد و اعلام کرد: خیلی ها بعد از شهادت امام حسین(ع) برای انتقام گرفتن قیام کردند و در این راه جان باختند، اما هیچ کدام به مقام شهدای کربلا نرسیدند، چون یاران امام حسین(ع) زمان¬شناس بودند و به یاری امام زمانشان شتافتند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: جامعه ای که از عاشورای حسینی درس گرفته و شاخصه های آن را هدف حکومتش قرار داده است، هرگز زیر بار ذلت نخواهد رفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.