به نوشته پایگاه 'العربی الجدید' موضع گیری مصر در شورای امنیت که به طرح پیشنهادی روسیه در مورد سوریه رای مثبت داد٬ خشم عربستان را برانگیخت.

رای مثبت مصر به طرح روسیه در شورای امنیت٬ خشم عربستان را برانگیخت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ٬ العربی الجدید افزود: موضع گیری مصر در خصوص سوریه که از یک سو به طرح روسیه برای قراردادن گروه 'فتح الشام' (جبهه النصره سابق) در فهرست تروریسم و از سوی دیگر به طرح فرانسه -اسپانیا برای توقف جنگ در حلب رای مثبت داد٬ خشم عربستان را که از مخالفان سوری حمایت می کند٬ برانگیخت.
در همین حال 'انور قرقاش' وزیر امور خارجه امارات موضع مصر را ستود وآن را صدای کشورهای عربی در شورای امنیت توصیف کرد.
هنوز هیچ توضیح رسمی از سوی ریاست جمهوری یا وزارت خارجه مصر در خصوص این موضوع صادر نشده است.
یک دیپلمات مصری سابق پیش بینی کرد که رای مثبت مصر به طرح روسیه موجب تاثیرات منفی بر روابط این کشور با عربستان شود و پیامدهای خطرناکی برای حکومت عبدالفتاح السیسی داشته باشد. 
'سامح شکری' وزیر خارجه مصر چند روز پیش اقرار کرده بود که در مواضع کشورش با عربستان نسبت به بحران سوریه اختلافاتی وجود دارد.
قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن مسکو خواستار تخلیه تروریست های جبهه النصره از حلب به منظور تحقق صلح و ثبات در این منطقه شده بود، با مخالفت اعضای این شورا مواجه شد و نتوانست برای تصویب رأی لازم را به دست آورد.
روسیه این پیش نویس را به عنوان جایگزینی برای طرح پیشنهادی فرانسه به منظور حل بحران در حلب ارائه کرده بود.
در جریان رأی گیری درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه تنها چهار کشور از ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت به آن رأی مثبت دادند. در جریان این رأی گیری همچنین ۹ کشور به طرح روسیه رأی مخالف و دو کشور نیز رأی ممتنع دادند.
پیش از این، روسیه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص توقف درگیری ها و آتش بس در حلب ٬ وتو کرده بود. علت وتو این بود که پیش نویس پیشنهادی٬ مسأله مقابله با افراد مسلح مرتبط با جبهه النصره را به اندازه کافی لحاظ نکرده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.