دهیار روستای تاریخی ابیانه گفت: به دلیل حضور همه اهالی غیرساکن ابیانه و محدودیت در فضای برگزاری مراسم‌ تاسوعا و عاشورا امکان حضور گردشگران فراهم نیست.

امکان حضور گردشگران در ابیانه وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، احمد نجیبی در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: سنت‌ها و آیین‌های روستای تاریخی ابیانه جایگاه خاصی نزد ابیانه‌ای‌های مقیم در جای جای کشور و جهان دارد و هرساله این آیین ابیانه‌ای‌ها را در این روستای تاریخی گرد هم می‌آورد.

وی افزود: این آیین‌ها کاملاً شکل اعتقادی و سنتی دارد و اهالی ابیانه تمایلی به نمایشی کردن این آیین‌ها ندارند، علاوه بر اینکه تمرکز بر عمق و محتوای این آیین‌ها امری است که باعث تداوم و حفظ آن در طول زمان خواهد شد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ابیانه تصریح کرد: در ایام عاشورا و تاسوعا قریب به 6 هزار نفر ابیانه‌ای از سراسر کشور و خارج از کشور در این روستا گرد هم می‌آیند تا این آیین‌ها را با اصول سنتی آن اجرا کنند.

این مسؤول بیان کرد: با توجه به ظرفیت محدود بافت تاریخی ابیانه امکانات لازم برای حضور گردشگران در روستا وجود ندارد و اهالی ابیانه با توجه به مهمان‌نوازی و حساسیتی که نسبت به پذیرایی بهینه از گردشگران دارند، از گردشگران می‌خواهند که بازدید از روستای تاریخی ابیانه را برای سایر ایام سال برنامه‌ریزی کنند.

محمد عادلی دهیار روستای تاریخی ابیانه نیز در این خصوص گفت: طبق سنت همه‌ساله مراسم و آیین‌های تاسوعا و عاشورای ابیانه شامل جغجغه زنی، شده گردانی، پرسه، نخل گردانی، ذاکری و طلوع خوانی برگزار می‌شود.

وی افزود: این مراسم‌ها با حضور همه اهالی غیر ساکن ابیانه از سراسر ایران و جهان آغاز وبه دلیل محدودیت در فضای برگزاری مراسم‌ها امکان حضور گردشگران مذهبی فراهم نیست و همه هم‌وطنان عزیز باید کمک کنند تا این آیین‌ها بدون دخل و تصرف و محدودیت‌های فضا برگزار شود، بنابراین در این ایام نمی‌توانیم پذیرای حضور گردشگران در روستا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.