۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 463728

یک هنرمند فعال در زمینه نمدمالی گفت: احیای این هنر در گرو تولید زیرانذازهای اصلی ترکمن است وگرنه ساخت گوشواره و گیره سر نمدی به احیای این هنر کمک نمی‌کند.

احیای نمدمالی توسط هنرمند فعال

به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرنگار مهر، همزمان با هفته گردشگری و درراستای مصوبات اقتصاد مقاومتی اولین کارگاه تخصصی نمد مالی ترکمن در روستای کرد  شهرستان آق قلا افتتاح شد. این کارگاه، بخش‌های مختلفی چون شستشوی پشم، رنگرزی طبیعی، حلاجی پشم، نقش زنی، نمدمالی، اتاق مشاوره و بازاریابی را دربرمی‌گیرد.

به گفته سارا اخوت، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، این مرکز با  تخصیص مبلغ ۵۰ میلیون تومان از اعتبارات صنایع دستی اداره کل  و ۲۲ میلیون تومان تسهیلات  از صندوق کارآفرینی امید  کار خود را آغازکرده است.

شاهرخ پوری، هنرمند فعال در زمینه نمد است. به گفته او اگرچه راه‌اندازی کارگاه تخصصی نمدمالی به زنده ماندن این هنر کمک می‌کند و رمق اندک به کالبد بی‌جانش می‌دمد اما راه حل اصلی برای زنده کردن هنر نمدمالی، تولید نمدهایی به همان شیوه و روش قدیمی است.

پوری معتقد است باید نمدهایی به شیوه قدیمی که به عنوان زیرانداز اصلی ترکمن‌ها استفاده می شده احیا شوند. این نمدها هم از نطر کیفیت، مثل فرش دستبافت هستند و هم قیمت مناسب‌تری دارند و می توانند جای فرش ماشینی را بگیرند.

به گفته این هنرمند صنایع دستی، تولید گوشواره و گیره سر نمدی چه فایده‌ای دارد ما باید اصالت یک هنر را زنده نگه داریم و حفظ کنیم. از سوی دیگر مسدولان سازمان میراث فرهنگی در هر استان بهتر است بازارچه‌هایی را به طور دائمی به فروش صنایع دستی اختصاص دهند و برای هنرمندان یک محل عرضه و فروش همیشگی پدید آورند.

نمد پارچه کلفتی است که از پشم یا کرک مالیده ساخته می‌شود و در تولید فرش و کلاه و لباس کاربرد دارد. نمدمالی از کهن‌ترین شیوه‌های فراهم‌سازی زیرانداز است. همچنین نمد ساده‌ترین نوع کف‌پوش است و ساخت آن احتیاج به دستگاه خاصی نیاز ندارد و برای تولید آن از خاصیت طبیعی پشم که عبارت از در هم پیچیدن الیاف آن در اثر رطوبت و فشار است استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.