قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی می‌گوید: اگر فقط بخواهیم وعده افزایش یارانه نقدی برای کسب رأی را مطرح کنیم فریب افکار عمومی بوده و خارج از منطق نیروهای انقلاب است.

وعده افزایش یارانه نقدی برای کسب رأی فریب افکار عمومی است/اصولگرایان با کاندیدای جدید، موج اجتماعی ایجاد می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین ، طرح وعده‌های پوپولیستی با هدف کسب رأی همواره یکی از آفت‌های انتخابات ریاست جمهوری بوده است که در دراز مدت هزینه های هنگفتی را به کشور و ملت تحمیل کرد. امروز که تا رقابت سال 96 حدود 7 ماه زمان باقی است زمزمه‌هایی از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی درباره لزوم توجه دولت به افزایش یارانه نقدی به گوش می‌رسد حال آنکه نه تنها صاحب نظران و کارشناسان حوزه اقتصاد بلکه مردم عادی نیز به زیان‌های این طرح پی بردند.

پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معتقد است: نیروهای انقلاب نباید برخوردهای پوپولیستی و کاذب در ایام انتخابات داشته باشند. افکار عمومی نمی پسندد مطالبی که اثر زودرس اما زیان درازمدت دارد در زمان انتخابات طرح شود.

وی یادآور می شود: اگر فقط بخواهیم وعده افزایش یارانه نقدی برای کسب رأی را مطرح کنیم فریب افکار عمومی است و خارج از منطق نیروهای انقلاب است.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

اصولگرایان هنوز مکانیزم انتخاباتی خود را مشخص نکردند، علت چیست؟ آیا همچنان دنبال آسیب شناسی دقیق و موشکافانه از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 هستند یا آنکه اختلاف سلایق آنها زیاد است؟

الان تلاش زیادی معطوف به این موضوع است که مدلی مورد استفاده قرار بگیرد که ضعف ها و کاستی های مدل های گذشته را نداشته باشد، به تعبیری نقاط قوت جایگزین ضعف ها شود. تفاوت ما با جریان اصلاح طلب در این است که آنها گزینه شان مشخص است و حالا ظرفیت خود را برای خود عملیات به کار می گیرند اما اصولگرایان باید اقدامات مقدماتی را با توجه به آسیب شناسی های گذشته برای ایجاد یک وضعیتی که منجر به یک تفاهم مشترک شود انجام دهند بنابراین چه گزینه هایی که قبلا در انتخابات شرکت کردند و چه گزینه های جدید ممکن است در این عرصه حضور پیدا کنند. باید گزینه نهایی کسی باشد که بتواند زمینه یک تفاهم مشترک را میان گروه های اصولگرا فراهم کند. به همین دلیل در این زمینه اقدامات خوبی صورت می گیرد هماهنگی ها و گپ و گفت ها در حال شکل گیری است و نباید عجله داشت بلکه روند را باید به طور منطقی طی کرد. معتقدم دیر نشده است چون فضای انتخاباتی نباید زودهنگام تحریک شود. شاید ضرورتی به بیان خیلی از اقدامات نباشد چون الان در زمان فعالیت های انتخاباتی یا به تعبیری تبلیغات انتخاباتی نیستیم. اقداماتی باید صورت بگیرد و طبیعی است که این در زمان لازم آثار خودش را نشان خواهد داد. در کل تلاش بسیار زیادی معطوف به سازماندهی و ساماندهی جریان نیروهای انقلاب دارد شکل می گیرد اما این شکل گیری بدون تحریک افکار عمومی و ایجاد فضای زودرس انتخاباتی است.

هر حرکتی که فضای انتخاباتی را تحریک کند به صورت زودهنگام آسیب به کشور می رساند و دستگاه اجرایی را از خدمت رسانی دور و وارد عرصه های انتخاباتی و سیاسی می کند. به علاوه اینکه ما سابقه خوبی از ورود زودهنگام به فضای انتخاباتی نداریم یادمان نمی‌رود انتخابات ریاست جمهوری سال 88 که رهبر معظم انقلاب یکی از آسیب های آن زمان را ورود زودهنگام به عرصه های انتخاباتی و تحریک افکارعمومی قبل از روندهای قانونی مصرح اعلام کردند. به همین دلیل جریان نیروهای انقلاب تلاش می کنند این حرکت را در یک مسیر هدایت شده و مدیریت شده جلو ببرند که ورود به عرصه های انتخابات به صورت زود رس و زودهنگام نشود.

بعضی مثل آقای باهنر می گویند سبد رأی کاندیداهای تجربه شده در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مشخص است، از این صحبت شاید این بر آید که مثلا حضور آقایان قالیباف، جلیلی و رضایی جز گرم کردن تنور انتخابات ثمره دیگری ندارد بهتر است فرصت را در اختیار دیگر شخصیت های اصولگرا قرار دهند، نظر شما چیست؟

بالاخره نقطه نظراتی است که شخصیت ها، افراد و گروه ها و طیف های مختلف دارند اینها باید در جمع های مشترک بحث و بررسی شود. بعضی دیدگاه دیگری دارند، می گویند یک سبد رأیی شکل گرفته است و ما برای توسعه این سبد رأی باید کار کنیم. بعضی دیگر اعتقاد دارند ما با چهره های جدید باید یک موج اجتماعی به وجود آوریم. اینها موضوعاتی نارس و ناپخته است نمی شود هیچ کدام از آنها را به عنوان نظر قطعی تلقی کرد اما همه گروه ها و شخصیت ها حق دارند که نظرات شان را بیان کنند تا این نظرات و دیدگاه ها واکاوی شود و نهایتا یک جمع بندی کاملا مشترک حاصل آید.

البته دیدگاهی هم وجود دارد که ورود نامزدهای جدید به عرصه انتخابات ریاست جمهوری همراه با موفقیت نخواهد بود چون فرصت کمی برای معرفی شدن به جامعه دارند و آنها با اقبال عمومی مواجه نمی شوند، شما با این نظر موافقید یا مخالف؟

تجربه انتخابات 92 نشان داد این زمان کم نیست، نوع گفتمان و نوع ورود به موضوع و نوع حمایت هایی که به صورت حداکثری شکل می گیرد می تواند این خلاء را پر کند نمی شود آن را کاملا نادیده گرفت. تجربه های گذشته نشان می دهد، افرادی که کمتر شناخته شده بودند اما توانستند بیایند با بهره برداری از یک فرآیند موج ساز آن خلاء را پر کنند و به نتیجه هم برسند.

پس شما ورود چهره های جدید به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را به موفقیت نزدیک تر می دانید؟

خیر، من اصلا جمع بندی مشخصی ندارم، جزء کسانی هستم که معتقدم هم چهره های تجربه شده و هم چهره های جدید باید مورد ارزیابی قرار بگیرند و نهایتا جریان نیروهای انقلاب بتواند به یک جمع بندی برسد. هر دوی این گزینه ها یک نقاط قوت و یک نقاط ضعف دارند. باید دید کدام شان الان در شرایط موجود نقاط قوتش بر نقاط ضعفش می چربد.

پایداری مدل وحدت در عین کثرت را مطرح کرد و نظرش بر حضور نامزد هر سلیقه اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری است البته با این مولفه که همه نقطه مقابل خود را آقای روحانی قرار بدهند، در واقع می خواهند شکل انتخابات سال 84 تکرار شود که همه نامزدها در نقد آقای هاشمی کوشیدند و بالاخره یک نفر همراه آقای هاشمی به مرحله دوم رفت و او را شکست داد، به نظر شما این مدل موفقی خواهد بود؟

باید بررسی شود، الان نمی توانم قضاوت کنم که این مدل می تواند موثر و مفید باشد یا خیر. شاید یک مدل در یک موقعیت زمانی جواب دهد اما در مقطع دیگر با توجه به تغییر شرایط و ذائقه مردم جواب ندهد. من بررسی نداشتم که مدل وحدت در عین کثرت الان می تواند جواب دهد.

یکسری از سیاسیون اصولگرا معتقدند که اصولگراها حتما چندنامزدی به انتخابات ریاست جمهوری پا می گذارند شما چه تحلیلی دارید؟

الان طیف ها و شخصیت های اصولگرا نقطه نظرات مختلفی دارند. بالاخره نظرات باید به بحث و بررسی گذاشته شود تا روی یکی از مدل ها به جمع بندی برسند، الان خود من جمع بندی ندارم که بگویم ورود با یک گزینه مفید است یا باید دو مرحله ای اش کنیم مثل دوره قبل که متأسفانه ناموفق بود، بگوییم 3 تا 5 نفر بیایند سپس در یک تاریخ مشخص براساس یک فرآیند تعریف شده یک نفر بماند و بقیه پشت سر او قرار گیرند. همه اینها مدل هایی است که وجود دارد نمی دانم کدام یک مدل نهایی اعلام می شود. واقعا معلوم نیست چند نامزد اصولگرا بیایند ممکن است اصولگرایان مدیریت کنند و فضا را به سمت معرفی یک گزینه ببرند ممکن هم است با چند گزینه وارد شوند؛ شاید هم با چند گزینه وارد شوند اما بتوانند مدیریت کنند در یک زمان مشخص همه گزینه ها پشت سر یک نامزد قرار بگیرند. هنوز جمع بندی مشخصی حاصل نشده است.

به نظر شما اصولگرایان برای کسب رأی سراغ دادن وعده افزایش پرداخت یارانه نقدی می روند؟

آنچه روشن است نیروهای انقلاب نباید برخوردهای پوپولیستی و کاذب در ایام انتخابات داشته باشند. افکار عمومی نمی پسندد، مطالبی که اثر زودرس اما زیان درازمدت دارد در زمان انتخابات طرح شود. باید هر موضعگیری که می کنیم در جهت منافع درازمدت ملت و کشور باشد. از این نظر نباید شعارهایی را مطرح کنیم که یا قادر نباشیم انجام دهیم یا انجام دادنش در دراز مدت آسیب رسان به منافع ملی باشد.

وعده افزایش یارانه نقدی را مصداق این مسئله می دانید؟

بر می گردد به نحوه مدیریتی که روی موضوع می شود. در گذشته بحث یارانه ها از نکات مثبت و طرح های مفیدی بود که مطرح شد اما چون کامل اجرا نشد، متأسفانه ما به همه اهدافی که در مجلس به آن فکر می کردیم نرسیدیم مثلا بخش تولید غریب ماند و منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی به بخش تولید داده نشد. در واقع از یک طرف افزایش نقدینگی را برای مردم ایجاد کردیم اما زمینه مدیریت و هدایت نقدینگی به توانمندی تولید داخلی حاصل نشد. طبیعتا به جای اینکه منجر به یک تقویت اشتغال و تولید داخلی شود ضربه زد. بستگی دارد چه دولتی سر کار می آید و چقدر قدرت دارد این موضوع را مدیریت کند به همین دلیل شاید خیلی تناسب نداشته باشد موضوعی را که نمی دانیم که کدام دولت می خواهد اجرا کند و چه طور می خواهد اجرا کند به عنوان یک نکته تأثیرگذار انتخاباتی مطرح کنیم اما همین امر به نظرم من در تیم اقتصادی ما هنوز به عنوان برنامه های دولت آینده جمع بندی نشده است ممکن است ما بتوانیم این خلاءها را با یک مکانیزمی پر کنیم آن زمان ممکن است پرداخت یارانه ها بتواند آثار مثبتی هم داشته باشد.

اما نباید به عنوان وعده انتخاباتی مطرح شود؟

بله، اگر فقط بخواهیم وعده افزایش یارانه نقدی برای کسب رأی ر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.