۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 464630

قدس آنلاین: نیروهای باطل همواره به گونه ها و روش های مختلف خود را در جای حق قرار می دهند و انسان های ناآگاه از این صحنه سازی دشمن، گاه اغفال شده و این خدعه را می پذیرند. نمود برجسته مصاف حق و باطل در کارزار عاشورا است و هیچ کس با توجه به تبیین هایی که صورت گرفت مدعی نیست که جای حق و باطل را جابه جا کند.

منشاء صفت «منتقم» در امام مهدی(عج)

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، کارشناس مباحث مهدوی در رابطه با موضوع صحت و سقم و نحوه انتقام گیری حضرت مهدی علیه السلام از جنایتکاران عاشورا اظهار کرد: رودررویی حق و باطل دیرینگی ای به ادرازای تاریخ دارد و اساسا این درگیری بین شیطان و فرزندان آدم بلافاصله بعد از این که پای آنها به زمین رسید و زندگی دنیایی خود را شروع کردند، شکل گرفت.

وی افزود: این رودررویی در طول تاریخ نمودهای مختلفی داشته و ما در طول تاریخ شاهد مواجهه بین حق و باطل بوده ایم. پیامبران الهی و یاران و یاوران آنها در جبهه حق و دشمنان پیامبران و اعوان و انصار شیطان در جبهه باطل قرار دارند که یک گروه به نیکی دعوت می کنند و یک جبهه به پلیدی. لذا همواره یک مصاف میان دو نیروی پاکی و پلیدی را شاهد هستیم. اما آیا هدف از آفرینش انسان صرفا یک مخاصمه و مواجهه و رودررویی بوده است؟ در این میان پیروزی از آن کیست؟

استاد مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: آنچه در تاریخ به چشم می خورد این است که اگرچه گاهی نیروهای حق در مصاف علیه باطل به پیروزی رسیده اند اما به طور عمده - به لحاظ این که انسان ها بیشتر میل به باطل پیدا می کنند-، معمولا جبهه حق در اقلیت بوده و گاه نیز با شکست مواجه شده است. این شکست ها نیز به گونه های مختلف رخ داده و نمودهای متفاوتی داشته است.

حجت الاسلام سلیمیان در ادامه گفت: نیروهای باطل همواره به گونه ها و روش های مختلف خود را در جای حق قرار می دهند و انسان های ناآگاه از این صحنه سازی دشمن، گاه اغفال شده و این خدعه را می پذیرند. نمود برجسته مصاف حق و باطل در کارزار عاشورا است و هیچ کس با توجه به تبیین هایی که صورت گرفت مدعی نیست که جای حق و باطل را جابه جا کند.

وی تاکید کرد: امام حسین علیه السلام در آن جریان آغازین روشن مصاف حق و باطل با تمام وجود وارد کارزار شد. اگرچه خداوند متعال می تواند دشمنان خود را به مجرد اراده، نابود کند اما ما می بینیم که سنت های الهی بر روال عادی پیش می رود و حرکت می کند و این انسان ها هستند که در این کارزار حق و باطل، انتخاب می کنند که در کدام جبهه قرار بگیرند؟

کارشناس مهدوی افزود: قیام امام حسین علیه السلام یک اتفاق بزرگ در میان تمام جریانات مواجهه حق و باطل است اما این ویژگی بسیار خاص و برجسته را دارد که در این مصاف، به شکل کاملا مشخص و آشکار، در یک سوی جبهه حجت الهی قرار گرفته است. یعنی کسانی در این میدان کارزار حضور دارند که با تمام وجود حس کردند که کسی که در مقابل او ایستاده اند حجت الهی است. اگر چه چشم و گوش آنها به واسطه مال حرام این واقعیت را نه می دید و نه می شنید!

حجت الاسلام سلیمیان در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی های عاشورا تصریح کرد: بنابراین یکی از ویژگی های قیام عاشورا این است که حسین بن علی علیهما السلام به عنوان حجت الهی و با همه وجود در میدان حضور پیدا می کند. ویژگی دوم عاشورا این است که در این مواجهه نهایت ظلم، ستم و بیداد بر جبهه حق اعمال می شود آنهم جبهه ای که با حداقل افراد ممکن فراهم شده، جبهه ای که نه برای جنگ بلکه برای عبور از جایی به جای دیگر فراهم شده است یعنی تجهیزات و امکانات و ابزاری که فراهم شده برای یک کارزار رسمی نیست و اگر احیانا جنگ افزار و ابزار و آلاتی هم می بینیم برای این است که بتوانند به وسیله آن در این مسیر از خود دفاع کنند.

استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: بنابراین دو ویژگی ای که تا اینجا بیان شد عبارت است از قرار گرفتن حجت الهی در یک سوی جبهه و دوم این که جبهه حق اساسا برای کارزار و جنگ وارد میدان نشده است.

وی در ادامه یادآور شد: ممکن است افرادی ادعا کنند که از کجا می دانید که امام حسین(ع) به قصد جنگ شهر و دیار خود را ترک نکرد؟ پاسخ این دسته از مردمان این است که اگر کسی چنین قصدی داشته باشد هرگز ناموس و زن و فرزندان خود را به همراه نمی برد. این جنایت، نهایت مظلومیت است؛ یعنی اگر فکر کنیم که در مصاف حق و باطل هر آنچه مظلومیت وجود داشت در این مصاف از آن فرو گذاشته نشد، درست است. شما حتی یک نوع مظلومیت را نمی توانید تصور کنید که در صحنه عاشورا شکل نگرفته باشد. نهایت ستم، نهایت مظلومیتی که ممکن است بر فردی از افراد انسان ها وارد شود در این روز اتفاق می افتد.

کارشناس مهدوی ابراز کرد: در مقابل این ظلم ها و مظلومیت هایی که در دنیا اتفاق می افتد و جریان می ییابد آیات قران کریم می فرماید: «خداوند منتقم سختی است و اگر فرصت و مهلتی می دهد به این سبب است که انسان ها فکر و عقل خود را به کار انداخته و بتوانند مسیر را تشخیص دهند.»

حجت الاسلام سلیمیان در پایان خاطرنشان کرد: اینکه قرآن می فرماید: «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ؛ خداوند در کمین گاه است» یعنی خداوند اجازه می دهد تا وقتی مرز بین حق و باطل کاملا از هم روشن شد و اهل باطل بر خسران خود پافشاری کردند آنگاه از آنها به سختی انتقام می گیرد. اما انتقام خداوند منحصر به قیامت نیست و زمانی که ظلم ها، ظلمی بزرگ و سنگین باشد انتقام در دنیا انجام می شود و مکافات دنیا شامل حال ظالمان می شود. بنابراین از صفات الهی منتقم است که این صفت را به اولیای خود نیز منتقل می کند و مخصوصا به حضرت امام مهدی علیه السلام. توجه داشته باشیم که انتقام دو نوع است: انتقام مذموم و انتقام ممدوح.

ادامه دارد ...

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.