معاون نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به منازعه فلسطینی –اسرائیلی از طریق احیای روند سازش و راه حل مبتنی بر اصل دو دولت شد.

درخواست واشنگتن برای احیای فوری سازش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «دیوید بریسمن» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست غیر رسمی شورای امنیت درباره شهرک های صهیونیست نشین گفت که عملیات های ساخت و ساز که رژیم اشغالگر در اراضی فلسطینی انجام می دهد، نابودکننده صلح است.

بریسمن در این نشست که به ابتکار آنگولا، مصر، مالزی، سنگال و ونزوئلا برگزار شد، اظهار داشت: بایستی فورا اجرای راه حل دو دولت را آغاز کنیم.

وی تاکید کرد که واشنگتن حل و فصل از طریق مذاکره بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را ترجیح می دهد.

بریسمن همچنین تاکید کرد: حصول پیشرفت محسوس در رابطه با راه حل دو دولت امکانپذیر است و می تواند به احیای امید و قرار دادن چارچوبی برای موفقیت مذاکرات منجر شود.

وی تاکید کرد که ضروری است اسرائیل از میان توسعه شهرک سازی و حفظ امکان دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بر اساس اصل دو دولت یکی را انتخاب کند.

از سوی دیگر برخی کشورهای عربی تصمیم دارند پیش نویس قطعنامه ای را در خصوص درخواست توقف شهرک سازی اسرائیل به شورای امنیت ارائه کنند و این در حالی است که سال 2011 نیز طرح مشابهی به شورای امنیت ارائه شد اما آمریکا آن را وتو کرد.

این در حالی است که فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داده و اعلام کرده است که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.