رئیس ستاد اجرایی برجام در کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه تحریم‌های جدید آمریکا خلاف شروط تعیین‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب بود، گفت: نباید از برجام انتظار معجزه داشته باشیم.

 نباید از برجام انتظار معجزه داشته باشیم / ارائه اسناد اجرایی شدن شروط رهبری به شورایعالی امنیت و مجلس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از جلسه صبح امروز کمیته هسته‌ای کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: جلسه کمیته هسته‌ای کمیسیون از ساعت 8 صبح با هدف طی مراحل نهایی گزارش برجام در محل کمیسیون برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه ابتدا اعضا گزارشی از مباحث شش‌گانه گزارش مربوط به برجام که توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حال تدوین است، ارائه کردند که عبارت بود از مقدمه، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی، اجرای تعهدات 1+5، وضعیت تحریم‌ها، تحریم‌های جدید آمریکا،‌ ارزیابی و پیشنهادات کمیسیون.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: در ادامه این جلسه، آقای عراقچی رئیس ستاد اجرایی برجام در جلسه حضور پیدا کرد تا با بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام، ابعاد و ابهامات اجرایی برجام تبیین شد، آقای عراقچی گفت که روند اجرای برجام به خوبی در حال انجام است، در حوزه نفت،‌ شرایط خوبی داریم، در حوزه بیمه‌ها و مراودات اقتصادی مشکلات رفع شده، حتی در حوزه پولی و بانکی هم بن‌بست وجود ندارد، بلکه با مشکلاتی روبرو هستیم که بخشی از آن به بیرون برمی‌گردد و بخشی هم به ‌آمادگی و به روز شدن بانک‌های داخلی برمی‌گردد.

نقوی ادامه داد: عراقچی گفت که البته جمهوری اسلامی انتظار دارد طرف مقابل مطابق برجام شرایط کاملاً مساعدی را فراهم کند و حقوق ملت ایران در تمام ابعاد تأمین شود، مشکل اصلی «تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ملت ماست» که البته با مذاکرات هسته‌ای ارتباطی نداشت اما مانع انتفاع ملت ما از اجرای برجام می‌شود و ما می‌خواهیم از همه ظرفیت‌های برجام استفاده کنیم، برای مثال با توجه به برخی عهدشکنی‌ها تلاش کردیم کمیسیون مشترک را راه‌اندازی کنیم که یکی از ظرفیت‌های مهم برجام است، اولین محصول تلاش در جهت راه‌اندازی کمیسیون مشترک، صدور مجوز خرید هواپیما بود و مشکل خرید هواپیما حل شد.

وی ادامه داد: آقای عراقچی در این جلسه تصریح کرد که برخی دیگر از تحریم‌ها که مربوط به حقوق‌بشر و تروریسم و ... می‌شود، نیز از مشکلات دیگر اجرای برجام است، البته برخی از مشکلات ما در مسیر اجرای برجام، شرکای تجاری ایران است که پیگیر حل آن هستیم، FATF نیز مشکلات بسیاری بر سر راه فعالیت‌های مالی و پولی ایران است، ایران‌هراسی که گروه‌های تندرو در آمریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی منطقه به آن دامن می‌زنند، نیز از جمله موانع و مشکلات ثمربخشی اجرای برجام است و رتبه ما را در رتبه‌بندی ریسک سرمایه‌گذاری، در موقعیت نامناسبی قرار داده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین یادآور شد: عراقچی عنوان کرد که البته انتخابات آمریکا هم بی‌تأثیر در شرایط اجرای برجام نیست، با توجه به مواضعی که نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی را در شرایط برزخی نگه داشته است.

نقوی اضافه کرد: عراقچی با اشاره به فعالیت‌های مستمر برقراری ارتباطات و عادی‌سازی روابط اقتصادی با عرصه بین‌المللی گفت که تاکنون زمینه جذب بیش از 70 میلیارد دلار از کشورهای مختلف از حوزه‌های مختلف اقتصادی اروپایی و غیراروپایی فراهم شده است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند، آن بخش از شرایط مورد اشاره مقام معظم رهبری که مربوط به قبل از اجرای برجام بود، اگر تأمین نمی‌شد که برجام اجرایی نمی‌شد و بخشی که مربوط به بعد از آغاز برجام بود نیز مو به مو عملیاتی و پیگیری شده است.

به گفته نقوی، عراقچی یادآور شد مجموعه اسناد مکتوب اجرایی شدن شروط مقام معظم رهبری هم به شورایعالی امنیت ملی و هم به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شده است، برجام موانع فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی را از سر راه برداشته و آثار آن به مرور زمان خود را نشان خواهد داد، البته نباید انتظار معجزه داشته باشیم، مابقی دستیابی به اهداف به نحوه فعالیت‌ها و تلاش‌های ما بستگی دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آقای عراقچی در مورد تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها علیه ایران گفت که تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها برخلاف شروط تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری بود، ولو اینکه نقض فاحش نباشد و از سوی یکی از اعضای 1+5 باشد، ولو اینکه تحریم افراد باشد نه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.