«جان ریس» فعال سیاسی و ضد جنگ انگلیسی با اشاره به ناکامی و شکست سیاست «جنگ علیه تروریسم» در خاورمیانه و استانداردهای دوگانه غرب در قبال بحران های سوریه و یمن گفت: انگلیس در جنایت های عربستان سعودی در یمن شریک است .

انگلیس در جنایت های عربستان سعودی در یمن شریک است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «جان ریس» از اعضای ارشد کارزار تبلیغاتی 'ائتلاف برای توقف جنگ ' و نویسنده انگلیسی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان داشت: «آنچه که اکنون در خاورمیانه شاهد هستیم محصول ناکامی سیاست جنگ علیه تروریسم است.»
وی افزود: به نظر من طرح اولیه آمریکا و متحدانش، اشغال عراق و تبدیل اش به کشوری طرفدار غرب و پایگاهی برای مبادلات تجاری در خاورمیانه بوده است. 
ریس افزود: اما این راهبرد شکست خورده و عواقب ناشی از آن، نه تنها عراق به سوریه بلکه تمام منطقه را فراگرفته است.
این فعال سیاسی بیان داشت: نتیجه این تهاجم سبب گردیده است تا عربستان سعودی به بهانه آنچه کنترل کشورهای منطقه می خواند، در جریان خیزش مردم یمن دخالت کند و همچنین داعش ایجاد شود که اوضاع عراق و سوریه را به هم ریخته است.
ریس افزود: این در حالی است که ما همچنان به دخالت های نظامی مان ادامه می دهیم و عراق و سوریه را بمباران می کنیم. 
وی در پاسخ به این پرسش که دیدگاهش در رابطه با حمایت دولت انگلیس از ریاض چیست، گفت: ای کاش به همان اندازه که دخالت روسیه در سوریه برجسته می شود، محاصره و بمباران مردم یمن نیز از سوی عربستان سعودی مورد توجه قرار می گرفت.
این فعال سیاسی افزود: همه می دانیم که رویکرد سیاستمداران و رسانه های غربی نسبت به بحران سوریه با رویکردشان نسبت به دخالت های عربستان در یمن متفاوت است. 
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مجموعه شواهدی که در خصوص جنایت های جنگی عربستان در یمن وجود دارد، چرا دولت انگلیس همچنان برای این رژیم مصونیت قائل است، گفت: چون لندن همواره رابطه ی بسیار نزدیکی با ریاض داشته و به همین دلیل هیچ نگرانی حقوق بشری در این رابطه خللی وارد نمی سازد.
ریس گفت: این یک واقعیت تغییر ناپذیر است که رژیم آل سعود همواره از حمایت انگلیس برخورد بوده است چرا که این کشور بزرگترین بازار فروش اسلحه برای سازندگان تجهیزات نظامی انگلیسی به شمار می آید. 
وی ادامه داد: در حالی که دولت انگلیس، عربستان سعودی را متحد سیاسی و اقتصادی اش می پندارد هیچ انتقادی را در رابطه با این رژیم جدی نمی گیرد؛ حتی زمانی که این انتقادها از سوی کمیته های پارلمانی صورت می گیرد. 
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان دولت انگلیس را هم دست جنایت های جنگی عربستان در یمن پنداشت، گفت: بلی. اگر شما به تبلیغاتی که در خصوص حملات سوریه صورت می گیرد نگاه کنید، توجیه پذیر است که حملات صورت گرفته در یمن و تاثیر آن را مورد توجه قرار داد.
ریس افزود: اما این حملات از سوی رسانه های انگلیسی و دولت این کشور کاملا نادیده گرفته می شود؛ ضمن آنکه دولت انگلیس و سازندگان اسلحه، جنگ افزارهایی که در یمن استفاده می شود را تامین می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش «آیا می توان از عربستان سعودی در دادگاه بین المللی شکایت کرد» گفت: مشکل سازمان های بین المللی، سازمان ملل متحد و موسسات مشابه این است: زمانی که قدرت های بزرگ بر روی مساله ای توافق می کنند، اقدام می کنند. اما زمانی که با هم اختلاف نظر دارند این موسسات فلج می شوند.
این فعال سیاسی بیان داشت: موسسات بین المللی هیچ قدرتی ما فوق دولت ها ندارند.
وی با بیان اینکه «سازمان های بین المللی بر اساس توافق میان دولت ها شکل گرفته اند» افزود: زمانی که دولت ها با هم اختلاف نظر دارند هیچ اقدامی صورت نمی گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.