قدس آنلاین- تبریز: معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به سابقه تاریخی، دانش تجربی و موقعیت استراتژیک ارتباطی شرق و غرب گفت: باید ثروت تاریخی و فرهنگی تبریز به صورت شایسته حفظ شود.

لزوم حفظ ثروت تاریخی و فرهنگی تبریز به صورت شایسته

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدحسن طالبیان  در همایش بین‌المللی و کارگاه مرمت معماری و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی تبریز با تاکید بر اینکه اصالت و یکپارچگی دو موضوع اساسی در بحث معماری و مهندسی است، اظهار داشت: مرمت یک بنا باید با حفظ تعادل میان تجربه‌های تاریخی و روش‌های مدرن و علمی صورت پذیرد.

وی گفت: تجربه‌های تاریخی نیاکان باید شناخته شود تا مرمت و احیاء بر اساس نیاز زمانه و مصالح و با در نظر گرفتن تجربه نیاکان به بهترین نحو انجام شود تا بنا در عین علمی بودن زیبایی و هویت خود را حفظ کند.

طالبیان ادامه داد: با توجه به زلزله‌خیز بودن کشورمان برای مقاوم‌سازی بناها در برابر زلزله باید با اتکا به معادلات مهندسی از تجربه‌های تاریخی در زمینه معماری استفاده کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به تکرار نشدنی بودن هر اثر تاریخی گفت: باید مرمت در سایه همفکری و مشارکت دیگر رشته‌ها مانند معماری، شهرسازی و زمین شناسی با استفاده از تجربه‌های سنتی با حفظ روح تاریخی آثار صورت گیرد.

این مسؤول گفت: چاره راه را باید از درون سنت‌های بومی جستجو کرد. باید تلاش کنیم با استفاده از روش‌های تاریخی معماری اصالت و یکپارچگی بناها حفظ شود. ما خانه‌های تاریخی بسیاری داریم که تجربه‌های زیادی درون آنها نهفته است و باید به آنها رجوع کنیم.

وی اظهار داشت: مجموعه بازار بزرگ تبریز به عنوان یک منظومه مهم است که جریان اجتماعی قوی در داخل آن وجود دارد. گذشتگان ما نیز هرگز میراث تاریخی را از بین نمی‌بردند ما نیز باید جلوه‌ی زیبای تاریخی آن را حفظ کنیم.  

طالبیان با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 و لزوم توجه به ثبت جهانی آثار در تبریز و استان، اظهار داشت: با حذف ساخت و سازهای الحاقی و ساماندهی کندوان در تلاشیم با عزم جدی در سال 2018 پرونده ثبت جهانی یونسکو کلید بخورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.