قدس آنلاین- اراک-احمد مختاری: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به افزایش میزان کشفیات موادمخدر در این استان گفت: ۵۲ درصد زندانیان استان مرکزی مجرمین موادمخدر هستند.

۵۲ درصد زندانیان استان مرکزی، مجرمین موادمخدر هستند

به گزارش قدس آنلاین، نبی‌الله شاه‌محمدی دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی، در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به تاکیدات مقام‌معظم رهبری درباره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه کاهش مصرف موادمخدر گفت: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کاهش اعتیاد در کشور باید بتوانیم تا ۲۰ درصد از اعتیاد را کاهش دهیم که برای این منظور می‌توان با آگاهی بخشی به اقشار مختلف از ورود افراد جدید به چرخه اعتیاد جلوگیری کنیم.

وی افزود: بسته آموزشی پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی به عنوان دومین استان کشور از امسال آغاز شد که برای این منظور مدیران، معلمین، مشاوران، والدین و دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه تحت آموزش قرار خواهند گرفت.

دبیرشورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی تصریح کرد: ۱۳۶ نفر در اراک دوره ۹ ساعته آموزش پیشگیری از موادمخدر را فرا گرفته‌اند که بانک اطلاعاتی از اسامی افراد تهیه و به ستاد مبارزه با موادمخدر کشور نیز ارسال شده است. شاه‌محمدی یادآور شد که برای برگزاری این طرح آموزشی ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار از خارج استان تخصیص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اعتیاد با هیچ یک از مسئولین در استان تعارف نداریم، گفت: به جد مبحث پیشگیری را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم با اطلاع‌رسانی در سطح وسیع از شیوع این بلای خانمانسوز پیشگیری کنیم، برای اجرای طرح نیز ۱۵۰ دهیار آموزش دیدند که برای اجرای هرچه بهتر، طرح بومی سازی شد تا در شهرستان‌ها نیز اجرایی شود.

بهره‌گیری از ظرفیت بسیج و سپاه در حوزه پیشگیری از موادمخدر. دبیرشورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۸۰ روحانی با همکاری تبلیغات اسلامی و ۶۰ نفر از بانوان با همکاری امور بانوان استانداری، کارکنان بانک‌ها و نیروهای وظیفه در ارگان‌های نظامی و انتظامی و آرایشگران زنانه این آموزش‌ها را دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به ظرفیت بسیج و سپاه در بحث پیشگیری گفت: با همکاری که با فرماندهی سپاه روح‌الله صورت گرفته و به زودی تفاهم نامه‌ای در این زمینه منعقد خواهد شد، درصدد هستیم تا از ظرفیت بالقوه بسیج در حوزه اطلاع‌رسانی از مباحث اعتیاد در لایه‌های پائینی جامعه بهره بگیریم. نرخ شیوع ۲۳ درصدی اعتیاد بین جامعه کارگری.

شاه‌محمدی گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی سه هزار واحد صنعتی دارد و با توجه به آمار رسمی، ۱۸ تا ۲۳ درصد جامعه کارگری با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند؛ با تعاملی که با تعدادی از صنایع مادرتخصصی صورت گرفت بنا شد این دوره آموزشی نیز برای مدیران، کارکنان، کارگران و خانواده‌های این واحدهای صنعتی برگزار شود تا در بحث پیشگیری اطلاع رسانی و در کنار آن برای مبتلایان به اعتیاد در این واحدها با استفاده از ظرفیت همان واحد صنعتی بحث درمان را پیگیری کنیم.

دبیرشورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با تاکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از بهبودیافتگان موادمخدر گفت: متاسفانه مراقبت‌های پس از درمان توسط هیچ یک از ارگان‌ها و دستگاه‌ها، مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و این مسئله باعث می‌شود که ۳۵ درصد افرادی که در مرکز درمانی ماده ۱۶ ابراهیم‌آباد هستند مجدد به این مرکز برای ترک، مراجعه داشته باشند. شیب تند نرخ شیوع اعتیاد در بین زنان.

وی با اشاره به نرخ شیوع اعتیاد در بین زنان گفت: براساس آمار رسمی در سال ۹۰ نرخ شیوع اعتیاد در بین زنان ۱۰ درصد است که بیشتر هم گرایش به مصرف موادمخدر صنعتی دارند ولی با توجه به این رقم متاسفانه تنها یک مرکز پرهیزدرمانی برای این گروه وجود دارد.

شاه‌محمدی با تاکید بر بحث اشتغال برای عدم بازگشت بهبودیافتگان به دام اعتیاد افزود: از آنجا که ۵ درصد حرفه آموزی و اشتغالزایی به سایر دستگاه‌های متولی بازمی‌گردد با مسئولیت مدیرکل تعاون و امور اجتماعی کمیته‌ای برای صیانت و اشتغالزایی از بهبودیافتگان تشکیل شده و این مباحث را به جد پیگیری می‌کنند و به صاحبان مشاغلی که زمینه اشتغال برای این دسته از افراد را فراهم کرده باشند به شرط اینکه این افراد بیمه باشند تسهیلات درخور توجهی تخصیص می‌یابد. آمار نگران کننده نرخ شیوع اعتیاد در بین دانشجویان.

دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با اشاره به آمار و ارقام حوزه موادمخدر گفت: براساس آمار سال ۹۰ ستاد مبارزه با موادمخدر کشور ۵۸ درصد معتادان به موادمخدر در کشور زیر ۳۴ سال، ۳۷ درصد از افرادی که دارای مدرک عالیه هستند، ۹.۳ درصد از زنان، ۲.۶ درصد از دانشجویان رشته پزشکی، ۲.۱ غیرپزشکی، ۱۸ تا ۲۳ درصد جامعه کارگری کشور با معضل اعتیاد دست به گریبان هستند.

وی یادآور شد: ۵۲ درصد زندانیان استان مرکزی مجرمین به موادمخدر هستند؛ کشفیات امسال در استان با توجه به مجموع گزارش عملکرد دستگاه‌های مربوطه در این حوزه امسال ۴۹ درصد افزایش کشفیات، ۱۰ درصد در افزایش دستگیری و ۲۰۰ درصد در توقیف اموال قاچاقچیان و عوامل شرکت کنده در حوزه موادمخدر در ۶ ماهه نخست داشته‌ایم.

مراجعه کمتر از یک‌درصد زنان معتاد برای درمان. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به تعداد پذیرش شدگان در ۱۵۳ مرکز درمانی در سطح استان تصریح کرد: ۱۰۶ مرکز درمانی متادون، ۳۱ مرکز اقامتی، ۵ مرکز مشاوره، ۵ مرکز کاهش آسیب و ۳ سرپناه شبانه فعال در استان داریم که امسال ۴۳ هزار و ۵۳۲ نفر برای درمان به مراکز درمانی مراجعه داشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته ۸۷ درصد افزایش داشته است.

شاه‌محمدی افزود: متاسفانه باتوجه به ۱۰ درصد نرخ شیوع اعتیاد در بین زنان تنها یک درصد آنان برای درمان به مراکز مراجعه می‌کنند.

وی در پایان با تاکید بر شفاف سازی در حوزه اعتیاد خاطرنشان کرد: اگرچه نرخ شیوع اعتیاد در بین نوجوانان استان کم است ولی متاسفانه مرکز درمان برای نوجوانان معتاد در استان نداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.