فریدون شهبازیان گفت: موسیقی والاترین هنری است که در این روزها می‌توان برای انتقال ارزش‌های عاشورا استفاده کرد.

برنامه های مربوط به بزرگان دین باید به بهترین نحو پرداخته شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، فریدون شهبازیان موسیقی‌دان و رهبر ارکستر ملی پس از پایان اجراهای شانزدهمین شب آواز ایرانی که شنبه 24 مهرماه در حوزه هنری و با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، درباره موسیقی آیینی و عاشورایی اظهار کرد: برنامه شب آواز ایرانی که مدتی است برگزار می‌شود و مورد توجه قرار گرفته، قرار بود تا در شانزدهمین شب، به مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، برنامه اجرا کند. برنامه‌های مناسبتی از این دست که برای بزرگان دین و شخصیت‌هایی محبوب مردم برگزار می‌شود، باید با بهترین کیفیت اجرا شود. متاسفانه آثار مناسبتی در این سال‌ها این مشخصات را نداشته و همیشه دم دستی ترین آثار را ارائه می دادیم.

وی افزود: هنرمندان باید این موضوع را در نظر بگیرند که شخصیت‌های مورد علاقه و احترام مردم، باید همیشه در کارهای هنری به بهترین شکل ممکن از نظر ارزشی و هنری ارائه شوند.

شهبازیان با تاکید بر اینکه موسیقی آیینی کشورمان از سال‌ها پیش در تعزیه ها و عزاداری‌ها وجود داشته، عنوان کرد: نغمات بسیار زیبایی در موسیقی آیینی ما هست که همه برگرفته از موسیقی‌های مقامی، محلی و سنتی کشورمان است. اما به دلیل اینکه آن موسیقی‌ها باید از سوگ بسیار بالایی برخوردار باشند، نغماتی استفاده می شود که حزن انگیز و سوگ‌واره است.

رهبر ارکستر ملی تصریح کرد: معتقدم در ایام عزاداری نباید ممنوعیتی برای نواختن هیچ سازی وجود داشته باشد؛ چرا که موسیقی والاترین هنری است که در این روزها می توان برای انتقال ارزش های عاشورا استفاده کرد.

علی‌اصغر شاه‌زیدی، خواننده و مدرس آواز، چند بیت از حضرت مولانا به مناسبت ایام عاشورا خواند. در شانزدهمین شب آواز ایرانی، سید رضا طیبی به همراه سعید همتیان (نوازنده نی) یکی از گروه‌های شرکت کننده در مراسم بود که به اجرای آوازی در مایه شور و کرد بیات با استفاده از غزلی از دکتر حسن سعیدی پرداخت.

ذبیح اله کردعلی‌وند به همراه ساسان بازگیر (نوازنده تار) نیز به اجرای آوازی در دستگاه سه‌گاه با استفاده از غزل‌های سعدی پرداخت. از دیگر بخش‌های برنامه شب آواز ایرانی اجرای علی دلفان به همراه علیرضا سپهوند (نوازنده سنتور) در مایه اصفهان با استفاده از غزل‌های نظامی گنجوی بود.

علاقه‌مندان برای تماشای برخط شانزدهمین شب آواز ایرانی می‌توانند به وب‌سایت موسسه حام به نشانی www.e-haam.ir مراجعه کنند. مراسم شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه پایانی هر ماه در تالار «اندیشه» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.