رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی جاری در شهر «ریزه» زادگاه خود با شور و حرارتی عجیب تاکید کردکه پایگاه بعشیقه، بیمه ما در قبال تهدیدات تروریستی است و ما آنجا را ترک نخواهیم کرد. عنوان کردن این سخنان در آستانه آغاز عملیات آزادسازی موصل، پرسش های زیادی را نزد افکار عمومی منطقه پدید آورده است.

اردوغان و بعشیقه؛ ترکیه به کدام سو می رود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا : درست هفته گذشته بود که ستاد مشترک ارتش ترکیه مدعی شد که عناصر گروهک تروریستی داعش به پایگاه نظامی بعشیقه واقع در شمال عراق که شمار زیادی از نیروهای نظامی ترکیه در آن مستقر هستند، حمله کردند.
پایگاه نظامی بعشیقه واقع در 22 کیلومتری شمال موصل در نوار شمالی موصل واقع شده است که نیروهای نظامی ترکیه اواخر سال 2015 بدون هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی عراق وارد این پایگاه نظامی شده اند.
حضور نظامی ترکیه در خاک عراق درحالی افزایش یافته که این کشور پایگاه های نظامی زیادی در داخل خاک این کشورتاسیس کرده است.
پایگاه های نظامی زیلکان در بعشیقه، سمیل (16 کیلومتری غرب دهوک)، ملک فیصل (در بامرنی از توابع دهوک)، زاخو (در شمال دهوک)، العمادیه (شمال دهوک)، دیربون (در شمال شرق دهوک) و کانی ماسی (شمال دهوک) هفت پایگاه نظامی مهم ترکیه در شمال عراق هستند.
ادعای ارتش ترکیه در خصوص حمله گروه تروریستی داعش به پایگاه نظامی بعشیقه درحالی مطرح می شود که پارلمان عراق به دنبال تمدید مجوز دولت ترکیه از سوی مجلس این کشور درباره عملیات برون مرزی در عراق و سوریه برای یک دوره یک ساله دیگر در میان گذاشته است، با تصویب قانونی، ضمن اشغالگر خواندن این نیروها، خواستار خروج نیروهای ترکیه از عراق شده است. 
سخنان اخیر اردوغان در حالی است که ترکیه آشکارا اهداف خود را برای شرکت فعال در عملیات موصل به بهانه ترغیب اقلیم کردستان عراق در دعوت از ترکیه برای مشارکت در این عملیات، علنی کرده است.
اردوغان در سخنان خود یادآور شده است: هیچکس درباره پایگاه ما در بعشیقه سخن نگوید. این پایگاه ماندنی است.
رئیس جمهوری ترکیه گفت: اکنون می گویند که می خواهیم موصل را بگیریم. ما به صراحت می گوئیم اجازه نخواهیم داد موصل به داعش و یا سایر گروههای تروریستی داده شود.
با نگاه دقیق به سخنان اخیر اردوغان و نیز آنچه گفته شد، ضرورت دارد برای درک بهتر آرایش سیاسی منطقه و تحرکات نظامی ترکیه در عراق به نکات ذیل توجه داشت:

الف) نیروهای نظامی ترکیه از سال 2015 به بهانه آموزش نیروهای غیررسمی (بومی) شهر موصل و با هدف مبارزه علیه داعش وارد پایگاه نظامی زلیکان در منطقه بعشیقه شدند. از آن زمان تاکنون، دولت مرکزی عراق اکیدا خواستار عقب نشینی ارتش ترکیه از خاک خود بوده است. اما آنکارا با این درخواست بغداد به صراحت مخالف است. 
پیام اظهارات اخیر اردوغان به ساکنان و سران قبایل موصل و تاکید دوباره او مبنی بر لزوم مشارکت ترکیه در عملیات موصل، نشان از حمایت بخش نسبتا وسیعی از جوامع قبیله ای موصل از ورود ترکیه به موصل دارد. 
بر اساس گزارش های میدانی، ترکیه 350 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و نیروهای ترکیه با مشورت نیروهای پیشمرگ کردستان عراق در آن منطقه حضور دارند. بنابراین پیش بینی می شود با سخنان اخیر اردوغان ائتلافی نظامی میان نیروهای پیشمرگ و نیروهای ترکیه تشکیل و اقدامات نظامی بیشتری در این کشور از سوی ترکیه انجام پذیرد.
ب) بر اساس اعلام ناظران منطقه ای، آمریکا می خواهد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 18 آبان ماه، موضوع موصل را برای افکار داخلی کشورش تمام شده جلوه دهد تا از این طریق بتواند دیپلماسی شکست خورده خود در عراق را پیروزمندانه جلوه دهد. 
درست است که آمریکا در ظاهر با حمایت از نیروهای دولت مرکزی عراق خواستار بازپسگیری موصل شده است، اما، بی تردید حضور نظامی ترکیه در موصل برای آمریکا خوشایند خواهد بود چرا که حضور نظامی ترکیه به معنای تشدید اختلافات قومی و مذهبی و افزایش خشونت های مسلحانه در شمال عراق خواهد بود.
ج) با ظهور گروه تروریستی داعش در منطقه و رشد قارچ گونه افراط گرایی مذهبی و سیاسی در جوامع سنی که عمدتا با دخالت های وهابیسم سعودی صورت گرفته است، موجب شد که آمریکا در راهبردی فریبکارانه به همکاری ظاهری با گروه های مذهبی و مقابله با داعش گرایش پیدا کند و به نوعی با ایران و عراق همسویی کند. حال آنکه سیاست خارجی آمریکا هیچ گاه از ظهور جریان اصیل تشیع در کشورهای منطقه سود نبرده است. 
بنابراین واضح و مبرهن است حمایت نکردن آمریکا از ترکیه در موضوع بعشیقه جز یک «فریب» برای تغییر افکار عمومی منطقه و جهان چیز دیگری نیست.
سیاست خارجی آمریکا همسو با رژیم صهیونیستی اقتضا می کند از هرگونه اختلاف قومی - مذهبی و افزایش فضای ناآرام سیاسی و نظامی در هر منطقه جغرافیایی درون منطقه، حمایت کند. بی تردید نتیجه سخنان اردوغان، صرف نظر از پیامدها و عواقب آن، خوشحالی دشمنان دولت و ملت های منطقه است.
خلاصه آنکه، در آستانه آغاز عملیات آزادسازی موصل، سخن گفتن از بعشیقه، و ماندن یا نماندن و دیگر سخنان غیرضرور، امری خلاف عقلانیت سیاسی و دیپلماتیک است که ضرورت دارد رسانه های ترکیه نسبت به انعکاس جهت دار سخنان رئیس جمهوری محترم این کشور در رسانه های متخاصم، تیزهوشی لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.