قدس آنلاین/ محمد رضایی: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از نامه‌نگاری 60 نماینده به سران سه‌قوه با هدف ساماندهی بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) خبر داد.

نگرانی مجلس از تخریب بافت پیرامونی حرم رضوی

حجت الاسلام والمسلمین پژمان‌فر در گفت‌وگو با «قدس» گفت: به نام توسعه و عمران بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) از سوی شهرداری و وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران پروژه، اقداماتی صورت می‌گیرد که بخش قابل توجهی از سازه های فرهنگی را از بین می‌برد.

نماینده مردم مشهد و کلات تأکید کرد: به دلیل تداوم این نوع تخریب‌ها و نوسازی‌ها و غفلت از فرهنگ زیارت در بافت پیرامونی حرم امام رضا(ع) 60 نفر از نمایندگان مجلس به سران سه قوه نامه نوشته‌اند.

 پژمان‌فر با بیان اینکه بلندمرتبه سازی بی‌رویه و ایجاد مجتمع‌های تجاری متعدد در بافت پیرامونی حرم مطهر در شأن پایتخت معنوی ایران اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: مجلس به عنوان بزرگترین نهاد نظارتی وارد عمل شده و امیدواریم با کمک رسانه‌ها این  پیگیری‌ها موجب برطرف شدن موانع و رفع هر چه سریع‌تر مشکلات این حوزه مهم ملی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که تا کنون ۶۰ تن از نمایندگان، این نامه را امضا کرده‌اند و قرار است تا پایان هفته، این نامه به هیأت رئیسه مجلس ارجاع شود، گفت: با توجه به آمادگی مجلس برای رسیدگی به این مشکل و رایزنی‌های انجام شده شمار نمایندگان امضاکننده نامه به بیش از 200 تن هم خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان‌فر با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از وظایف اصلی خود در بحث حفاظت از سازه‌های تاریخی و اماکن عمومی موجود در بافت پیرامونی حرم مطهر غفلت کرده، یادآور شد: این اماکن به دلیل نداشتن متولی و وجود نگاه سودجویانه برخی مسؤولان، تبدیل به برج‌های تجاری و مجتمع‌های خشک و ناهمگون با بافت حرم مطهر شده که باید از این رویه جلوگیری کرد.

به گفته این عضو خانه ملت، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری مشهد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه آستان قدس رضوی باید با یک هم‌افزایی به دور از شعارگرایی و در چارچوب قانون، در نقشه جامع مشهد تجدید نظر کنند و روح زیارت و فرهنگ زندگی بر اساس سبک زندگی رضوی را در پایتخت معنوی کشور جاری سازند و این مهم فقط با تغییر نگاه مسؤولان امکان‌پذیر خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.